Barneveld vandaag: Raad wil snel meer kindplaatsen

kinderopvang.jpgdonderdag 26 juni 2008 21:07

Tijdens de raadscommissie Samenleving kwam het probleem van de kinderopvang aan de orde.

VVD-woordvoerder Paul Vos constateerde gisteravond in de commissie Samenleving met het oog op de wachtlijsten voor de kinderopvang dat uit de markt heus wel blijkt waar behoefte aan is, maar dat er 'spanning' is tussen wat de markt vraagt en wat de gemeente wil. "Het bevalt ons helemaal niet dat hier een onderneemster op een zijspoor wordt gezet."

Een brede meerderheid van CDA, BI, Lijst8, Pro en VVD wil echter, dat wethouder Leen Verweij zo snel mogelijk tot een oplossing met Dol-fijn komt, zodat er meer kindplaatsen bij komen in Barneveld. Verweij heeft, zo zei hij, al het terrein van de moskee aan de Woudseweg en de voorzieningenstrook aan de Lunterseweg aan Dol-fijn aangeboden. Hij gaf echter toe, dat een plek in of naast een school natuurlijk beter zou zijn. Naast De Burgt lijkt echter niet genoeg ruimte te zijn. Aan het plaatsenkort in de buitenschoolse opvang kan hij helemaal niets doen. Daar moeten de scholen voor zorgen en die zijn vrij om te kiezen, met wie ze in zee willen, of ouders daar nu gelukkig mee zijn of niet. Feenstra en Van Deuveren vonden na afloop, dat de problemen van de ouders een beetje waren ondergesneeuwd in de discussie.

"Er is een dringende behoefte aan kinderdagopvang en buitenschoolse opvang, maar op dit moment is er geen plaats. Sterker nog: er bestaan juist enorme wachtlijsten. Nieuwe aanmeldingen kunnen niet worden gehonoreerd. Ook ontstaan er regelmatig situaties waarbij een eerste kind uit een gezin wel geplaatst is en plaatsing van een tweede en/of derde kind niet mogelijk is. Doordat wij onze kinderen niet kunnen plaatsen op BSO De Inktvis zijn wij ons bewust geworden van het genoemde probleem. Bij het starten van onze handtekeningactie hadden we niet verwacht, dat de nood zo hoog is, maar dat dit zo is, blijkt wel uit het aantal handtekeningen, dat wij hebben ingezameld. Maar liefst: 240, waarvan 95% alleen al afkomstig is van Dol-fijn en Inktvis-ouders. Dan hebben we het nog niet eens over de ouders buiten deze organisatie. Het doel van deze actie: Geef De Dol-fijn en De Inktvis, de organisatie waar ouders vertrouwen in hebben en die binnen de gemeente al 12 jaar goede kinderopvang waarborgt, de mogelijkheid om uit te breiden."

Bron: Barneveld vandaag

Archief > 2008 > juni