WELZIJN EN ONDERSTEUNING

Voor de ChristenUnie is het wezenlijk dat we in de samenleving niet als losse individuen langs elkaar heen leven, maar dat we samenleven. De grotere samenleving bestaat uit kleinere netwerken, zoals gezinnen, families, scholen, kerken, (sport) verenigingen en de buurt. De ChristenUnie hecht een grote waarde aan al deze netwerken, want daarin wordt er omgezien naar elkaar. Er zijn echter ook mensen die niet of nauwelijks een netwerk hebben. De ChristenUnie wil dat er naar hen wordt omgekeken. Daarom vinden we het van belang dat de diverse ondersteuningsorganisaties versterkt worden.

2.1 Volksgezondheid

Waar staat de ChristenUnie voor?

Gezondheid is van invloed op welzijn, levensgeluk en de mate waarin iemand kan meedoen in de maatschappij. Een gezonde leefstijl is eerst en vooral een verantwoordelijkheid van mensen zelf, maar gaat ook de maatschappij aan. Wij willen dat jongeren gezond op kunnen groeien. De gemeente is verantwoordelijk voor de instandhouding van de (regionale) gezondheidsdienst (GGD) en daarmee voor het uitvoeren van taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Hiernaast zet de ChristenUnie zich in om de luchtkwaliteit te verbeteren. De fijnstofconcentraties in onze omgeving zijn op sommige plekken aan de hoge kant. Dat moet verbeterd worden.

Concreet:

• De gemeente stimuleert een gezonde levensstijl;
  • De gemeente levert samen met de GGD maatwerk als het gaat om het verbeteren van de gezondheidssituatie van de inwoners in de verschillende delen en dorpen van de gemeente;
  • De gemeente zet zich in om de luchtkwaliteit te verbeteren. We vinden het van belang dat er onderzoek komt naar de gevolgen van hout stook.

2.2 Jeugd en Gezin

Waar staat de ChristenUnie voor?

De Nederlandse samenleving is gebaat bij stabiele gezinnen, huwelijken en relaties, waar kinderen veilig kunnen opgroeien. Dat is een belangrijke basis voor de rest van hun leven. Met veel kinderen in de gemeente Barneveld gaat het gelukkig goed. Vanuit de gemeente is daarbij geen extra hulp of ondersteuning nodig. Een kleinere groep heeft deze ondersteuning echter wel nodig. De ChristenUnie wil dat er voldoende instrumenten zijn zodat jongeren die in de problemen zijn geraakt geholpen kunnen worden.

Jeugdigen
De gemeente Barneveld is een gemeente met een jonge bevolking. De ChristenUnie vindt dat daar extra rekening mee moet worden gehouden. Voor jongeren moet het prettig zijn om in een van de dorpen van de gemeente op te groeien. Dat betekent: voldoende speelruimte, trapveldjes en natuur om te spelen. De gemeente moet daar in de plannen die ontwikkeld worden goed op letten. Ook is het belangrijk dat er voor de jeugd activiteiten zijn. Goede sportvoorzieningen en plekken om elkaar te ontmoeten horen daar zeker bij. De gemeente moet organisatoren blijven stimuleren om voor deze jonge doelgroep activiteiten te ontplooien met bijvoorbeeld een springkussenfestijn of een kinderdorp van hutten. Organisaties als de Oranjeverenigingen in de diverse dorpen, Stichting Terbroek, Be Active, Optisport, Athletes in action en de vakantiebijbelweken zijn op dit gebied positieve voorbeelden en willen wij ondersteunen.

Jeugdhulp
Als er jeugdhulp of ondersteuning nodig is, moet dat goed en snel geregeld worden. De gemeente werkt hierbij nauw samen met de plaatselijke instanties, zoals het centrum voor Jeugd en Gezin en ELAN. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat hierbij goede afstemming plaatsvindt. Bureaucratie moet worden voorkomen. Niemand vindt het leuk om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Sommige doelgroepen hebben het extra zwaar. Speciale aandacht moet uitgaan naar jonge (alleenstaande) moeders en vaders. Extra inzet hierbij kan gevonden worden door het versterken van eigen netwerken en initiatieven waarbij ouders andere ouders ondersteunen. Sprekende voorbeelden zijn Home Start, Present in de buurt en de Family Factory.

Pleeggezinnen en gezinshuizen
Soms kunnen kinderen (tijdelijk) niet thuis wonen. Het is dan belangrijk dat zij opgevangen worden in een omgeving die zoveel mogelijk lijkt op die van een gezin, waar veiligheid en aandacht vanzelfsprekend zijn. Pleeggezinnen en gezinshuizen vervullen daarbij een belangrijke rol. De gemeente dient daarom te stimuleren dat er nieuwe gezinnen bij komen die pleegzorg willen bieden. In De Glind worden veel kinderen opgevangen in pleeggezinnen en gezinshuizen. Er is veel deskundigheid aanwezig bij de organisaties die daar actief zijn. De ChristenUnie vindt het van groot belang dat dit behouden blijft. Zo kunnen we met elkaar het leven van kinderen die in de problemen zijn geraakt er weer bovenop helpen. Langdurige opvang moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

Kindermishandeling
Kindermishandeling is een groot probleem en komt helaas veel voor in Nederland. Het komt ook voor in de gemeente Barneveld. Wij vinden het erg belangrijk dat de gemeente Barneveld actief met dit thema bezig is. Kinderen hebben immers het recht om veilig op te groeien. Ouders, scholen, kinderopvang, sportverenigingen, kerken, en alle maatschappelijke organisaties moeten zich bewust zijn van hun rol hierin. Het gaat dan om het signaleren, melden en weten wat te doen bij vermoedens van kindermishandeling. De lopende campagne, zoals bijvoorbeeld Niet Pluis, moet daarom worden doorgezet.

Versterken van relaties
Het aantal echtscheidingen en vechtscheidingen neemt helaas nog steeds toe. Voor kinderen is de echtscheiding van hun ouders vaak bijzonder ingrijpend. Inzet op ondersteuning bij relatieproblemen is daarom nodig. Er moet daarom voldoende aanbod van hulp laagdrempelig aanwezig zijn wanneer dat nodig is. Dat kan bijvoorbeeld via het consultatiebureau, CJG en ook ELAN kan hierbij een rol spelen. Kinderen opvoeden is ontzettend belangrijk, maar ook een uitdaging. Er is een heel dorp voor nodig om een kind goed op te voeden, is een Afrikaanse uitdrukking die waar is. De ChristenUnie zou graag zien dat jonge ouders die dat willen, daarbij ondersteund worden in het opvoeden van hun kinderen.

• Het gezin staat centraal;
  • Inzetten op het versterken van relaties;
  • Maatwerk bij Jeugdhulp; We ondersteunen pleeggezinnen en gezinshuizen;
  • Langdurige pleegzorg dient voorkomen te worden;
  • We ondersteunen ouders in het opvoeden van kinderen;
  • Continueren van de aanpak van kindermishandeling;
  • Stimuleren van organisatoren om ook voor de jonge jeugd voldoende activiteiten te organiseren.

2.3 Hulp en Ondersteuning

Waar staat de ChristenUnie voor?

Het is belangrijk dat de inwoners van de gemeente Barneveld zoveel mogelijk de kans krijgen mee te doen en zich te ontplooien. Eigen verantwoordelijkheid staat hierbij voorop. Omzien naar elkaar en, als het nodig is, hulp en ondersteuning op maat en met een menselijk gezicht. Daarbij mogen we ons gelukkig prijzen met de onderlinge zorgzaamheid die er in Barneveld is. Er zijn veel vrijwilligers actief, in familiekring, de buurt of in talloze organisaties. Ook de kerken en andere religieuze genootschappen nemen wat dit betreft een belangrijke plek in. Zij hebben een fijnmazig netwerk in de gemeente Barneveld waarin er naar elkaar wordt omgezien. Het is van groot belang dat we dat als gemeente blijven bevorderen en ondersteunen. Het contact met de kerken vindt o.a. plaats via het pastoresoverleg. Een mooi platform waarbij  alle kerken worden uitgenodigd en elkaar en de gemeente kunnen ontmoeten.

Regelvrij budget
Als er hulp en ondersteuning nodig is, werkt de gemeente met zogenaamde keukentafelgesprekken. De ChristenUnie vindt dat een goede zaak, omdat daarbij alles aan bod kan komen en oplossingsgericht en op maat wordt gewerkt. Die menselijke en praktische manier van werken moet worden doorgezet en uitgebreid. De Christen- Unie is voorstander van een proef met een zogenaamd regelvrij budget. Dit is een budget om te doen wat nodig is als de regels tekortschieten. Hier is behoefte aan als mensen klem zitten tussen verschillende regelingen. Wanneer het tot hulp komt via een voorziening van de gemeente mag het niet zo zijn dat de eigen bijdrage voor financiële problemen zorgt of zelfs tot zorgmijding leidt. De ChristenUnie wil dat daar goed op wordt gelet.

Vrijwilligers
De gemeente kent vele vrijwilligers en is trots op al het werk dat vrijwilligers verzetten. Vrijwilligers blijven onze VIPS! Daarom wil de ChristenUnie vrijwilligerswerk faciliteren en zeker niet moeilijker maken door extra regels of beperkingen. Dit geldt voor het doen van vrijwilligerswerk naast een uitkering, maar ook voor het geven van mantelzorg naast een baan en het ondersteunen van vluchtelingen.

Mantelzorgers
Mantelzorgers zijn mensen die langdurig en onbetaald zorgen voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende persoon uit hun omgeving. Dit kan een echtgenoot, ouder of kind zijn, maar ook een ander familielid, vriend of kennis. Dit zijn dus eigenlijk onze ultieme vrijwilligers! Mantelzorg kan erg intensief zijn, zeker als het gecombineerd moet worden met een baan of de zorg voor een gezin. De ChristenUnie vindt daarom dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat mantelzorgers overbelast raken. Dagbesteding en respijtzorg zijn belangrijk om overbelasting van mantelzorgers te voorkomen. Daarom zet de ChristenUnie in op respijtzorg waardoor de mantelzorger even op adem kan komen. Tevens drukken we hiermee als gemeenschap onze waardering uit voor het werk dat mantelzorgers doen.

Iedereen telt mee en doet mee
In 2016 is het VN-verdrag betreffende de rechten van mensen met een beperking, mede dankzij inspanningen van de ChristenUnie, vastgesteld. Eén van de zaken die daarin is geregeld, is dat gebouwen, voorzieningen en de openbare ruimten goed toegankelijk zijn voor álle inwoners. De gemeente Barneveld heeft hier al een aantal jaren zorg voor, maar dit heeft blijvend aandacht nodig omdat de samenleving zich voortdurend ontwikkelt. Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid bij evenementen en festiviteiten. Voor mensen met een beperking kan dit nog verder verbeterd worden. Het is zinvol om de Gehandicaptenraad hierbij te betrekken. Ook vindt de ChristenUnie het belangrijk dat kinderen met een beperking kunnen sporten.

Jongerenraad en Adviesraad Sociaal Domein
In de gemeente Barneveld mogen we ons gelukkig prijzen met een actieve Jongerenraad en Adviesraad Sociaal Domein. De ChristenUnie vindt dat beide raden goed en tijdig moeten worden betrokken bij ontwikkelingen en vanuit de gemeente moeten worden ondersteund waar dat nodig is.

Langer zelfstandig wonen
Het beleid van de laatste jaren is er steeds meer op gericht dat mensen met een zorgvraag langer thuis blijven wonen. De reden hiervoor is dat er steeds meer ouderen bij komen. Woningen moeten dus geschikt zijn voor ouderen en mensen met een beperking. De ChristenUnie vindt dat de gemeente Barneveld daarin, samen met woningeigenaren en woning. corporaties, een verantwoordelijkheid heeft. Woningeigenaren moeten daarom informatie kunnen krijgen over het levensloopbestendig maken van hun woning. De blijverslening is een mooi middel om het ook financieel mogelijk te maken. Daarnaast zijn er speciale doelgroepen die woningen nodig hebben. Te denken valt aan mensen die gebruik maken van Beschermd Wonen. Het is goed dat dit midden in de samenleving een plaats heeft en dat hiervoor voldoende woningen beschikbaar zijn. Niet alleen woningen, maar ook de openbare ruimte moet toegankelijk en veilig zijn en uitnodigen tot ontmoeting en activiteiten. Meer ouderen in de wijken noemen we ook wel inclusief wonen. Dat betekent dat er in de wijken en de dorpen steeds meer kleine woon/zorglocaties gebouwd moeten worden.

Eenzaamheid
Langer zelfstandig wonen kan wel leiden tot eenzaamheid. De ChristenUnie vindt dat we er samen verantwoordelijk voor zijn dat eenzaamheid zoveel mogelijk voorkomen wordt. De gemeente heeft daarin een ondersteunende rol. In overleg met de wijk, diaconieën of verenigingen moet worden nagegaan hoe voorzieningen met een sociale functie zoals dorpshuizen daarin een rol kunnen hebben. Ook via het sport- en beweegbeleid van de gemeente kan hierop worden ingespeeld. Het is goed dat ouderen van boven de 75 nu al bezoek kunnen krijgen van de ouderenadviseurs van Stichting Welzijn Barneveld. Informatie over deze onderwerpen moet makkelijk beschikbaar zijn, o.a. via de website van de gemeente.

Verslavingszorg
Mensen zijn te waardevol om aan lager wal te raken door verslavingen aan alcohol, roken, drugs en/of gokken. De ChristenUnie ziet dat preventie in het lokale gezondheidsbeleid een belangrijke plek krijgt. Dat moet zo blijven. Niet alleen gericht op alcohol en softdrugs, maar ook op gameverslaving, het gebruik van synthetische drugs. De opkomst en acceptatie van het gebruik hiervan is zorgelijk. De risico’s van het gebruik van pillen als XTC en MDMA zijn groot. Het is belangrijk dat de gemeente alert is op nieuwe ontwikkelingen op dit gebied, zoals het gebruik van lachgas en alle schade die dat op kan leveren. Voorlichting op scholen en bij feesten moet gericht zijn op preventie. Goed dat dit in het gezondheidsbeleid van de gemeente al aandacht heeft gekregen in het IJslandse model. Hierbij worden scholen, kerken, verenigingen en andere die rondom jongeren staan betrokken bij de begeleiding van jongeren naar de volwassenheid. De ChristenUnie ondersteunt dit van harte.

Opvangvoorzieningen
De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor mensen die geen dak boven hun hoofd hebben. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Opvang voor deze mensen heeft als doel te voorzien in basisbehoeften, en vervolgens te begeleiden naar noodzakelijke hulp en uiteindelijk weer naar zelfstandigheid. In de opvang van dak- en thuislozen neemt de gemeente Ede een belangrijke plaats in, omdat zij door het rijk is aangewezen als centrumgemeente in de regio. Met Ede moet goed worden afgestemd dat er voldoende opvangplekken zijn voor mensen uit deze doelgroep. Niemand in de gemeente Barneveld hoeft op straat te slapen. Daarom moeten er meer goedkope en tijdelijke woningen bij komen om thuislozen een plek te geven.

Elkaar ontmoeten
Gemeenschapszin is belangrijk. Voor mensen is het hebben en onderhouden van sociale contacten wezenlijk. Gelukkig stimuleert de gemeente dit op verschillende manieren. Als fractie zijn we blij met de nieuwe dorpshuizen, de Eng in Voorthuizen en de Wardborg in Garderen. In de wijk Oldenbarneveld staat het buurthuis Bronveld op de nominatie om vernieuwd of vervangen te worden. De ChristenUnie is er een groot voorstander van dat het buurthuis voor de wijk behouden blijft. Want dit soort plekken helpen om je als mens onderdeel te voelen van een samenleving. Hier kunnen bijeenkomsten georganiseerd worden over uiteenlopende onderwerpen en wordt er gewerkt aan het samenleven. De ChristenUnie wil dat de gemeente initiatieven om meer gemeenschapszin te krijgen blijvend ondersteunt. Organisaties die een actieve rol spelen in het bevorderen van welzijn moeten relatief laagdrempelig gebruik kunnen maken van (semi) maatschappelijke gebouwen zoals de dorpshuizen.

Decentraal werken gemeente
Het is van belang dat de gemeente steeds klantvriendelijker te werk gaat. De nieuwe website is een stap in de goede richting. Nog mooier is het om ook gebruik te maken van de mogelijkheid om decentraal te werken. Dat betekent dat de gemeente in de verschillende dorpen op locatie gaat werken en tijdens het werk herkenbaar en aanspreekbaar is voor inwoners (bijv. in een verzorgingstehuis of een dorpshuis). De ChristenUnie wil dit graag als pilot inzetten om te kijken of de gemeente zo laagdrempeliger kan worden.

Concreet:

• Vrijwilligers kunnen, indien nodig, een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verkrijgen;
  • De gemeente gaat een proef doen met een “regelvrij budget”;
  • Voldoende woningen voor speciale doelgroepen; dat betekent een forse toename van het aantal seniorenwoningen en sociale huurwoningen;
  • De gemeente ontwikkelt een ruim aanbod in mantelzorgondersteuning, waaronder een respijtvoorziening. Dit is zorg aan een zorgbehoevende, met als doel om de mantelzorger te ontlasten;
  • De gemeente ontwikkelt actief beleid om eenzaamheid (o.a. bij ouderen) tegen te gaan. Welzijn Barneveld moet hier een prominente rol in krijgen;
  • De jongerenraad en de adviesraad sociaal domein moeten ondersteund blijven worden;
  • Wij willen in Stroe een woonzorgcentrum. We onderzoeken of daar in andere kernen ook behoefte aan is;
  • De gemeente heeft samen met Stichting Welzijn Barneveld nadrukkelijk aandacht voor een goede samenwerking tussen formele en informele zorg. De gemeente heeft dus blijvende aandacht voor de zorg door vrijwilligers en mantelzorgers;
  • Verslavingszorg in combinatie met preventie en voorlichting;
  • De gemeente start een pilot met decentraal werken in bijv. verzorgingshuizen of dorpshuizen;
  • Toegankelijke winkelcentra voor gehandicapten en invaliden;
  • Dorpshuizen zijn van belang om de gemeenschapszin te bevorderen. De gemeente moet deze blijven faciliteren en onderhouden;
  • Laagdrempelig gebruik van dorpshuizen voor organisaties die zich inzetten voor welzijn;
  • Meer tijdelijke woningen voor thuislozen.

2.4 Zorg voor vluchtelingen

Waar staat de ChristenUnie voor?

De gemeente Barneveld is verantwoordelijk voor goede opvang van vluchtelingen. Mensen die huis en haard hebben verlaten, moeten een veilig onderkomen krijgen. Wereldwijd zijn de vluchtelingen- stromen steeds groter geworden en wij zullen dat ook in Barneveld meer gaan merken. Als Christen- Unie hebben wij naastenliefde hoog in het vaandel. Vandaar dat we open staan voor de opvang van asielzoekers. Voor de integratie en de acceptatie is het van belang dat ze snel een plek vinden in de Barneveldse samenleving. Dat begint met de taal leren, maar dat gaat sneller en beter als nieuwkomers actief deelnemen aan de maatschappij.

De ChristenUnie pleit voor gespreide, kleinschalige opvang van statushouders. Alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers) verdienen bijzondere aandacht. We willen problemen bij deze groep vóór zijn en stimuleren daarom het volgen van een opleiding.
Het rijk geeft aan hoeveel vluchtelingen de gemeente Barneveld moet opnemen. De gemeente moet bewaken dat dit niet tot verdringing op de huizenmarkt leidt. De gemeente Barneveld zal daarom moeten zorgen voor de bouw van meer sociale huurwoningen.

Nieuwkomers met een verblijfsvergunning moeten zo snel mogelijk kunnen deelnemen aan (vrijwilligers)werk en participeren in verenigingen. Dat helpt bij hun integratie. Initiatieven vanuit de samenleving die hiervoor georganiseerd worden, zoals ConnectUs en Athletes in Action, verdienen aanmoediging en ondersteuning.

De ChristenUnie vindt dat iedereen recht heeft op onderdak, zolang ze in Nederland verblijven. Dat geldt ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers en staatlozen. De ChristenUnie wil dat onze gemeente altijd een minimale opvang biedt bestaande uit bed, bad en brood, ook wanneer de landelijke regeling hiervoor is stopgezet. Geestelijke en pastorale zorg voor deze groep mensen is van groot belang en moet gestimuleerd worden.

Concreet:

• De gemeente neemt verantwoordelijkheid voor het huisvesten van statushouders verspreid over de wijken en is bereid tot noodopvang;
  • Het leren van de Nederlandse taal is de sleutel tot succes;
  • Activiteiten vanuit de samenleving die taal en participatie van nieuwkomers bevorderen, worden omarmd;
  • De gemeente steunt maatjesprojecten van Welzijn Barneveld voor statushouders
  • De gemeente schakelt het bedrijfsleven in en daagt hen uit statushouders in dienst te nemen;
  • De gemeente zorgt voor tenminste bed, bad, brood en (geestelijke) begeleiding voor uitgeprocedeerde asielzoekers zolang ze (nog) in Nederland zijn

2.5 Onderwijs

Waar staat de ChristenUnie voor?

Het geven van goed onderwijs is geen directe verantwoordelijkheid van de gemeente, deze ligt primair bij ouders en schoolbesturen. Toch zijn er vanuit het onderwijs een aantal raakvlakken met zaken waar de gemeente wel verantwoordelijk voor is. Uitgangspunt daarbij is dat elk kind bijzonder en uniek is en het recht heeft zich te ontwikkelen. Voor kinderen die zowel op school als via de gemeente ondersteuning krijgen, moet er een goede afstemming zijn, het moet elkaar ondersteunen. Het is daarom belangrijk dat de contacten tussen schoolbesturen en de gemeente goed verlopen. Ook is er samenwerking via de medewerkers van Be Active. Zij vervullen een actieve rol tussen scholen en sportverenigingen.

Laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid houdt in dat mensen moeite hebben met lezen en/of schrijven. In Nederland komt laaggeletterdheid vrij veel voor. Ook in de gemeente Barneveld hebben we hier mee te maken. De ChristenUnie vindt het daarom een goede zaak dat de gemeente in overleg met onderwijs, bibliotheken en wijkteams aan de aanpak van laaggeletterdheid werkt. De Voorleesexpress, waarbij een vrijwilliger in een gezin komt om voor te lezen, is hiervan een mooi voorbeeld. Taalachterstand kan vroeg ondervangen worden in de voorschoolse opvang.

Maatschappelijke stage
Wij zijn blij met de maatschappelijke stage voor leerlingen in onze gemeente. Zo kunnen zij kennismaken met vrijwilligerswerk en de beroepspraktijk. De maatschappelijke stage bevordert goed burgerschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De kosten van de stages worden gedragen door de gemeente en de scholen. Hiermee wordt de gezamenlijke verantwoordelijkheid benadrukt. Gestimuleerd moet worden dat bedrijven hier ook ruimte voor bieden. Daarbij komen alle groepen 8 van de basisscholen een keer per jaar op bezoek in de raadszaal om zo een indruk te krijgen van de lokale politiek.

Beroepsonderwijs
Onze gemeente telt meerdere MBO opleidingen gehuisvest op de Meerwaarde en het Groenhorstcollege. Technisch vakmanschap en afstemming met de arbeidsmarkt is belangrijk. Goed contact met de Barneveldse Industriële Kring (BIK) en de Jonge Ondernemers Sociëteit (JOS) helpt hierbij. Op de vmbo-school “De Meerwaarde” bijvoorbeeld, worden banden met het bedrijfsleven versterkt. Voor zowel leerlingen als bedrijven is dit belangrijk. De gemeente kan hierin een verbindende rol spelen. Verder is het een goede ontwikkeling dat het Groenhorstcollege mag starten met hbo-onderwijs en dat de samenwerking met de Wageningen Universiteit wordt geïntensiveerd.

Huisvesting
Het is van groot belang om het integraal huisvestingsplan (IHP) voor alle scholen van onze gemeente up-to-date te houden. Scholen groeien en krimpen. Flexibel bouwen is hierbij het motto. Bij nieuwere scholen is het mogelijk om 1 of 2 extra lokalen te realiseren die eenvoudig om te bouwen zijn tot een woning als dat nodig zou zijn. Zo creëren we een flexibele schil in de nieuwbouwwijken. Bij onderwijshuisvesting moet verder aandacht zijn voor het binnenklimaat van scholen, de speelruimte in en rondom scholen, de duurzaamheid van gebouwen en de functie van het schoolgebouw en het schoolplein in de wijk. We willen zoveel mogelijk iedere wijk of dorp van een eigen school voorzien. Kleine scholen in de kleinere dorpen willen we als het maar even kan behouden.

Openbaar onderwijs
Mocht er voldoende draagvlak zijn voor een openbare middelbare school in Barneveld en dit niet buitenproportioneel geld kost, staat de ChristenUnie daarvoor open.

Concreet:

• Samenwerking tussen scholen en andere organisaties rondom jeugd is en blijft van groot belang;
  • De gemeente stimuleert de goede samenwerking van beroepsonderwijs en bedrijfsleven;
  • De gemeente werkt in samenwerking met de scholen door aan het verminderen van laaggeletterdheid;
  • Kleine scholen in kleine dorpen moeten blijven bestaan;
  • De huisvesting van scholen moet overeenkomstig de eisen van de tijd zijn en een meerwaarde hebben voor de wijk;
  • Nieuwe scholen krijgen een flexibele schil in de vorm van extra lokalen die eenvoudig om te bouwen zijn tot woning;
  • De ChristenUnie vindt dat de norm voor lokalen kritisch bekeken moet worden en ziet kansen om scholen ruimer te bouwen in nieuwbouwwijken waarbij ruimtes redelijk eenvoudig te herbestemmen zijn tot bijvoorbeeld woonstudio’s;
  • Een openbare middelbare school moet mogelijk zijn.