ENERGIE EN AFVAL

Waar staat de ChristenUnie voor?

De ChristenUnie is een groene partij. Als rentmeesters van de aarde moeten we de rijkdom die de aarde biedt, gebruiken voor een goed leven, maar wel binnen de grenzen van onze planeet, zodat ook onze kinderen zich kunnen blijven verwonderen over de prachtige diversiteit van Gods schepping. Omwille van de toekomst van de aarde moeten we soms lastige keuzes maken in het hier en nu. Maar daarmee doen we samen recht aan onze aarde en onze toekomst.

Milieu
Wij zetten ons in voor het milieu. Vervuiling van de lucht, verspilling van materialen en uitputting van hulpbronnen vormen een grote bedreiging voor een leefbare toekomst, voor veiligheid en gezondheid. De ChristenUnie zet daarom in op een snelle en volledige energietransitie binnen één generatie. Een schone en circulaire economie levert veel op voor ons en voor volgende generaties: een gezondere lucht, een beter klimaat en een blijvend sterke economie. De gemeente heeft op lokaal niveau een belangrijke rol.

Besparing
Wij willen zo snel mogelijk af van olie, gas en kolen en ruim baan maken voor schone energie. Maar ook willen we inzetten op het verminderen van het energieverbruik. Energiebesparing in de industrie, kantoren, woningen en verkeer wordt topprioriteit. Auto’s zonder uitstoot en energieneutrale huizen worden de norm. Woningen moeten worden geïsoleerd. Materialen die de Schepper ons geeft, willen wij niet verspillen, maar terugwinnen en hergebruiken. Wij kiezen voor de bescherming van waardevolle natuur en een verantwoorde omgang met de ruimte en natuur die we hebben

6.1 Energieke gemeente

Afscheid nemen van gas
Inmiddels is de aansluitplicht voor gas op woningen verdwenen. De doelstelling is dat Nederland in 2050 geen aardgas meer gebruikt. Dit betekent nogal wat voor een huiseigenaar. Een inwoner moet op één plek terechtkunnen voor zowel technische als financiële oplossingen om zijn eigen woning aan te passen aan de toekomst. Daarom blijven we het Energieloket voortzetten. Het lokale bedrijfsleven zou hierin een grotere rol moeten spelen in samenwerking met energiecoöperaties.

De duurzaamheidslening is momenteel niet mogelijk voor inwoners met een relatief laag inkomen. De ChristenUnie wil de toegankelijkheid van deze regeling vergroten. Ook inwoners met een lager inkomen moeten een woning kunnen verduurzamen.

Nieuwbouw aansluiten op gas is niet toekomstbestendig. Voor nieuwbouw zijn verschillende alternatieven beschikbaar: onder meer warmte/koudeopslag (WKO) en de warmtepomp. Deze alternatieven zijn duurzamer, en in veel gevallen op de lange termijn goedkoper. Daarom geldt voor nieuwbouw: geen gasaansluiting tenzij er écht geen reëel alternatief mogelijk is. Bij woningrenovatie ligt de prioriteit bij een verbetering van de isolatie.

Zon en wind
Zon & wind zijn de komende jaren de belangrijkste duurzame bronnen. Het wordt tijd dat de grote lege daken van gebouwcomplexen en woningen gevuld gaan worden met zonnepanelen. De gemeente zet zich in om energiecoöperaties, bewoners en private partijen bij elkaar te brengen om te investeren in zonne-energie. Dat moet met een laag risico van hinder door infrasone trillingen (laag frequent geluid). Om voldoende energie op te wekken zijn ook windmolens nodig in onze gemeente. Juist de combinatie van zonne-energie en windenergie is nodig om pieken in het energienet te voorkomen en spreiding te bevorderen. De opgave om zowel zon- als windenergie te realiseren is groot en moet in samenwerking met betrokken partijen en omwonenden worden opgepakt. Wij zetten ons er voor in dat er locaties worden aangewezen die op een zo groot mogelijk draagvlak kunnen rekenen. Daarbij pleiten wij voor mogelijkheden voor omwonenden om te participeren en zo ook in de opbrengsten te delen.

Met de structuurvisie Wind hebben we voor de komende decennia invulling gegeven aan de opgelegde opgave vanuit de RES (Regionale Energie Strategie). De ChristenUnie staat niet open voor nieuwe wind initiatieven.

Participatie
Windmolens en zonnepanelen zijn zichtbaar en dichtbij. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor de omgeving waarin we wonen. Des te belangrijker dat omwonenden betrokken worden als het gaat om plannen voor energieopwekking en ook direct kunnen meeprofiteren van de voordelen. Participatie zorgt ervoor dat inwoners meedoen in het zoeken naar de beste oplossingen voor energieopwekking. Participatie zorgt er ook voor dat lusten en lasten eerlijker worden verdeeld. Participatie kan op allerlei manieren: van een gebieds-gebonden bijdrage die terugvloeit naar de lokale samenleving tot een aandeelhouderschap van inwoners of coöperatie. Belangrijk is wel dat het participeren voor iedereen bereikbaar is en dus ook voor mensen met een kleinere portemonnee. Participatie zou hand in hand kunnen gaan met de levering van groene stroom aan inwoners en bedrijven.

Verbinding lokaal-regionaal
Afstemming in de regio is essentieel, zodat je van elkaar kunt leren, slimme samenwerking kunt opbouwen en kansen kunt benutten. Voor de energietransitie is een combinatie van wind, zon, warmte en vergisting nodig. Regionaal moeten we zoeken naar de beste kansen.

Gemeentelijke organisatie
De gemeente geeft het goede voorbeeld door een investerings- en uitvoeringsplan te maken voor de eigen gebouwen en het eigen wagenpark. Gemeentelijke daken worden bezet met zonnepanelen, maar ook verdergaande maatregelen zoals isolatie, verlichting en klimaatregeling worden aangepakt. Het doel is: energieneutraal in 2035.

Energiebesparing industrie en bedrijven
De lokale industrie wordt uitgedaagd om met elkaar een energiebesparingsconvenant te sluiten. Door samen te werken, brengen bedrijven elkaar tot ideeën, en zetten ze extra stappen om energie-efficiënt te worden. De gemeente verbindt partijen om het MKB te helpen de wettelijk vereiste energiemaatregelen uit te voeren.

Concreet:

• De ChristenUnie gaat voor een volledige energietransitie binnen één generatie;
  • De ChristenUnie geeft de komende periode prioriteit aan energiebesparing. Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken;
  • Duurzaamheid pakt de gemeente Barneveld integraal aan: het onderwerp wordt in ieder beleidsstuk waarbij het relevant is, meegenomen;
  • Investeren in innovatie en verduurzaming is een effectieve manier om lokaal en regionaal meer werkgelegenheid en economische groei te creëren;
  • De duurzaamheidslening blijft in de gemeente Barneveld beschikbaar en wordt laagdrempeliger;
  • De gemeente stimuleert eigen medewerkers in het gebruik van openbaar vervoer en fiets;
  • De gemeente ontwikkelt samen met de provincie en de regio Food Valley een strategie om de energietransitie vorm te geven;
  • De gemeente benut de invoering van de omgevingswet om ruimte te creëren voor (toekomstige) duurzame ontwikkelingen;
  • Bij grootschalige energieprojecten is de norm dat de omgeving kan participeren;
  • Coöperaties rondom duurzaamheid en milieu van inwoners en bedrijven worden aangemoedigd;
  • Verenigingen van eigenaren van appartementsgebouwen worden gestimuleerd tot energiebesparing en het duurzaam opwekken van energie;
  • De gemeente wekt de eigen energie voor minimaal 20% zelf op en koopt de rest duurzaam in;
  • Bij vervanging van het gemeentelijk wagenpark gaat de gemeente over op groengas of elektrisch rijden;
  • Met woningcorporaties wordt afgesproken dat alle sociale huurwoningen in 2030 energieneutraal (nulop- de-meter) zijn.

6.2 Afvalinzameling

Waar staat de ChristenUnie voor?

Een goede afvalinzameling en recycling is belangrijk, maar het verminderen van afval is nog beter. De ChristenUnie zet zich hier dan ook graag voor in. Daarom heeft de ChristenUnie de afgelopen jaren gepleit voor invoering van de ja-ja sticker. In plaats van dat mensen die geen folders willen een ja-nee-sticker op de brievenbus plakken, plakken mensen die wel folders willen een jaja sticker op. Dit zorgt ervoor dat mensen die dat willen gewoon folders kunnen blijven ontvangen, maar dat een grotere groep mensen die daar onverschillig over is ze niet meer ontvangen. Voor die mensen zijn er ook apps waarop ze de folders kunnen bekijken. In Amsterdam is dit systeem al ingevoerd. Als de besparing per inwoner in Barneveld even groot is als daar dan levert dit in onze gemeente een besparing op van ongeveer 200 duizend kilo, oftewel 600 bomen per jaar.
De normen voor afvalscheiding worden steeds strenger. Sinds 2020 mag er nog 100 kilo restafval per persoon per jaar zijn en ligt het scheidingspercentage op 75%. In afval zitten waardevolle grondstoffen die niet verloren mogen gaan. Als afval goed gescheiden wordt ingezameld, kunnen de grondstoffen worden hergebruikt. Dit geldt voor huishoudens, maar ook voor bedrijven.

De ChristenUnie zet in op een gebruiksvriendelijke manier van afvalinzameling. Afval scheiden moet makkelijk worden gemaakt om succesvol te zijn. Daarnaast ligt prioriteit bij het voorkomen van afval. Zo wordt in samenwerking met lokale winkeliers gezocht naar manieren om folder- en verpakkingsmateriaal te beperken. Afval moet ook kunnen worden ingeleverd bij een verzamelpunt. Bijvoorbeeld een ondergrondse container, maatschappelijke organisatie, kerk of sportvereniging. Door de veelheid aan containers zullen deze minder snel vol raken. De vuilniswagen rijdt dan voor halfvolle containers. De gemeente moet in de gaten houden of de afvalinzameling effectief blijft verlopen. Minder vaak legen is een optie, maar nog liever ziet de ChristenUnie dat we toewerken naar ondergrondse inzamelpunten voor restafval op wijkniveau. Zo kan iedereen op elk moment zijn afval kwijt en wordt afvalverwerking goedkoper.

De milieustraat Otelaar wordt in de komende periode verder uitgebreid zodat het de afvalstromen van een groeiende gemeente goed kan verwerken. Tegelijk wordt er samen met verenigingen gewerkt aan mogelijkheden om bijvoorbeeld snoeiafval in te zamelen op plekken dichter bij de mensen. Bijvoorbeeld met een mobiel inleverpunt of een snoeiafval depot De ChristenUnie zoekt naar mogelijkheden om afval scheiden aantrekkelijker te maken en de service dichter bij de inwoners te brengen. Openingstijden zouden aan moeten sluiten bij veelvoorkomende klustijden. Ook zijn wij voor genoemde extra inzamelmogelijkheden in de dorpen tijdens snoeiperiodes.

Concreet

• Het reduceren van de hoeveelheid afval krijgt prioriteit;
  • Afval scheiden moet steeds makkelijker worden gemaakt. Gebruiksvriendelijkheid is de sleutel tot succes;
  • Het op wijkniveau inleveren van restafval is een goede manier om afval te verzamelen. Hierbij moet rekening worden gehouden met gezinnen (luiers), ouderen en mensen met een beperking;
  • De gemeente promoot het gebruik een JA/JA sticker en wijst op alternatieven zoals folder-apps;
  • De milieustraat wordt uitgebreid met kleinschalige en bij het seizoen passende faciliteiten in verschillende dorpen;
  • De gemeente stimuleert scholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties om afval te scheiden en faciliteert hierin zo veel mogelijk;
  • De gemeente promoot de nieuwe manier van glas inzamelen: vuil glas met dop mag ook in de bak;
  • Hergebruik via kringloopwinkels en ‘afvalbrengstations’ wordt gepromoot;
  • De gemeente is transparant over de bestemming voor gescheiden afval. Inwoners kunnen erop vertrouwen dat ze niet voor niets afval scheiden;
  • De gemeente zet zich in om zwerfafval te bestrijden en werkt daarin samen met scholen of verenigingen. Een zwerfafvalvergoeding behoort tot de mogelijkheden.