VEILIGHEID

Barneveld: dat doen we samen. De gemeente is als lokale overheid verantwoordelijk inwoners te beschermen en criminaliteit te bestrijden. Dit doet de gemeente samen met haar veiligheidspartners. Maar ook met haar inwoners. Elke buurt of wijk heeft een eigen aanpak nodig en inwoners moeten betrokken zijn bij het formuleren daarvan. Juist burgers, winkeliers, scholen, politie en woningcorporaties dragen bij aan goede buurten. Dat zijn buurten waarin jongeren ruimte hebben om onbekommerd te spelen en naar school te gaan, waar iedereen veilig kan wonen, werken en winkelen en ouderen met een gerust hart over straat kunnen gaan. Dit geldt niet alleen voor als we ons bewegen door onze fysieke leefomgeving. In toenemende mate speelt een deel van ons leven zich af in de digitale wereld. De coronacrisis heeft deze digitale beweging verder versterkt; virtueel onderwijs, werken vanuit huis en onze sociale contacten verlopen ook online. Ook criminelen verschuiven naar de digitale wereld. Daar op het internet moeten we veilig kunnen bewegen. Wanneer we in aanraking komen met criminaliteit of ongewenst gedrag, moeten inwoners dit herkennen en weten wat hiermee te doen.

5.1 Hulpdiensten en hulpverlening

Waar staat de ChristenUnie voor?

In Barneveld kunnen mensen onbezorgd de straat op. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.

Ook in onze gemeente proberen criminelen hun activiteiten te ontplooien en vindt er overlast plaats. De ChristenUnie heeft aandacht voor slachtoffers en hun omgeving en helpt daders op weg naar een leven zonder criminaliteit.

Samen in de buurten
De gemeente stelt een integraal veiligheidsbeleid vast, dat gebaseerd is op onderzoek en ervaringen in de verschillende buurten. Het is van groot belang om de totstandkoming en de uitvoering van het veiligheidsbeleid echt samen met de buurtbewoners te doen. Een mooi voorbeeld daarvan is de explosieve groei van WhatsApp-groepen, waarbij Kootwijkerbroek zelfs landelijk het nieuws heeft gehaald, met de positieve effecten daarvan. Ook Burgernet is een krachtig middel en moet zoveel mogelijk benut worden.

In een veiligheidsplan staan doelen en verantwoordelijkheden van de organisaties die in samenwerking een rol spelen bij veiligheid. De ChristenUnie wil dat het integraal veiligheidsplan door de raad wordt vastgesteld, zodat de gemeente invloed kan uitoefenen op de prioriteiten voor de politie. De Christen- Unie vindt dat bewoners actief betrokken moeten worden bij het opstellen van het integraal veiligheidsplan. Dit kan zelfs op wijkniveau opgezet worden. Ook vindt de ChristenUnie dat bewoners gestimuleerd moeten worden zelf een actieve bijdrage aan de veiligheid te leveren. Inzet van innovatieve middelen kan daarin belangrijk zijn. De ChristenUnie is om die reden groot voorstander van de inzet van camera’s in de strijd tegen de woninginbraken en autoinbraken. Ook in andere wijken kan dit worden ingezet.

Ten aanzien van overlast blijft de ChristenUnie zich ervoor inzetten dat de verplichting om uitwerpselen van honden op te ruimen en honden aangelijnd horen te lopen, streng gehandhaafd wordt.

Resultaatgericht
Minstens één keer per jaar moet er overleg zijn tussen gemeenteraad, burgemeester, politie en openbaar ministerie waarin gesproken wordt over het veiligheidsbeeld en de resultaten van het uitgevoerde veiligheidsbeleid. Daarbij wordt verslag gedaan van de inzet van mensen en middelen, onderlinge samenwerking, aanrijtijden e.d. van politie, brandweer en ambulances. Daarnaast is het wenselijk dat de politiechef elk half jaar een presentatie geeft van de actuele criminaliteitsontwikkeling en de politiële inzet binnen de gemeente. De gemeenteraad moet een stevige vinger aan de pols houden bij beleid dat onder regie van de veiligheidsregio’s wordt bedacht en uitgevoerd.

Aanrijtijden
De ChristenUnie blijft zich onverminderd inzetten voor snelle en adequate hulpverlening. Wij kijken daarbij kritisch naar de aanrijtijden van politie, brandweer en ambulance. Bij toekomstige vragen rond de lokalisering van uitrukdependances houdt de ChristenUnie oog voor de berijdbaarheid en bereikbaarheid van de gehele gemeente en de belangen van de huidige en toekomstige vrijwilligers.

Aangifte
De ChristenUnie stimuleert dat inwoners gemakkelijk melding kunnen maken van overlast en van crimineel gedrag, waarbij de politie contact legt met de melder over de resultaten. De mogelijkheid van het anoniem aangifte doen, biedt burgers in sommige gevallen veiligheid, maar is nog onvoldoende bekend. De ChristenUnie vraagt om voorlichting over deze mogelijkheid.

Wijkagent
De ChristenUnie hecht aan de rol van de wijkagent als aanspreekpunt voor burgers in de wijk en zijn coördinerende taak ten opzichte van andere agenten en de gemeente om problemen in de wijk concreet aan te pakken. Het blijft van belang dat de gemeente beschikt over voldoende wijkagenten, die goed in verbinding staan met hen wijk. Een streven blijft daarbij dat er 1 wijkagent per 5000 burgers beschikbaar en zichtbaar is. Dit naast de verderop te bespreken digitale wijkagenten.

Reanimatie
Aandacht voor reanimatie binnen het voortgezet onderwijs is belangrijk. Door jonge inwoners bewust te maken van de noodzaak om vaardig te worden in reanimatie, kunnen levens worden gered en wordt geïnvesteerd in aankomend burgerhulpverlenerschap.

Concreet:

• AED netwerk behouden en waar nodig uitbreiden;
  • Blijvende aandacht voor de aanrijtijden van hulpdiensten in onze gemeente. De dependance brandweer heeft een tijdelijk karakter. Hierom willen we nadenken over continuïteit. Uiteindelijk moet er een structurele dependance komen. Deze kan ook geïntegreerd worden in een nieuw te bouwen wijk als dit ten goede komt aan de aanrijtijden en dit ook het aantal vrijwilligers ten goede komt;
  • Er wordt ingezet op extra beschikbaarheid en zichtbaarheid van de wijkagent;
  • Inwoners worden betrokken bij het opstellen van het veiligheidsplan en de prioriteiten;
  • De mogelijkheid voor het doen van anoniem aangifte wordt duidelijker bekend gemaakt;
  • De kosten van vandalisme worden verhaald op daders;
  • De gemeente publiceert vandalismeschade en kostenverhaal op de daders via de ‘vandalismemeter’;
  • Betrek burgers bij veiligheid in hun directe omgeving via Burgernet en Buurtpreventie Apps;
  • MeldMisdaadAnoniem(MMA)-campagne vanuit de gemeente;
  • De ChristenUnie blijft zich ervoor inzetten dat er wordt gehandhaafd op de verplichting om uitwerpselen van honden op te ruimen en om honden aangelijnd te laten lopen op plekken waar dit vereist is;
  • De gemeente blijft innoveren in de aanpak van criminaliteit en ondersteunt burgers en de politie hierin. De aanschaf van camera’s tegen woninginbraken en auto-inbraken en de ANPRcamera’s (kentekenplaat herkenning) zijn daar goede voorbeelden van. De ChristenUnie wil de ANPR-camera’s en onderzoek doen naar uitbreiding;
  • Reanimatiecursussen krijgen een plek in het voortgezet onderwijs. Examenkandidaten krijgen een reanimatie cursus.

5.2 Digitale veiligheid

Waar staat de ChristenUnie voor?

Mensen bewegen zich in toenemende mate op het digitale domein. De ChristenUnie staat voor meer aandacht voor veilig digitaal gedrag. De meest kwetsbare groepen verdienen hierin prioriteit. Dit zijn onze jongeren en onze ouderen. Om deze redenen zet de ChristenUnie zich voluit in voor meer mediawijsheid in het onderwijs, bij jeugd, volwassenen en kwetsbare groepen.

In het onderwijs op basisscholen kan het programma rond Hackshield de weerbaarheid van kinderen vergroten. Hack- Shield en de politie werken samen om kinderen bewust te maken van online gevaren. ‘In een online game leren ze spelenderwijs via levels en uitdagende queesten wat cybercrime is’. Maandelijks is er een nieuwe game beschikbaar. Ook onderwerpen als sexting komen hierbij aan bod. Cybercrime is de nieuwe woninginbraak.

Concreet:

• Week van de digitale veiligheid promoten;
  • Integreren van digitale weerbaarheid op de basisscholen (Hackshield);
  • Met belangstelling volgen we de ontwikkelingen rond de digitale wijkagenten. Deze willen we zeker behouden en uitbreiding onderzoeken.horecaavonden.

5.2 Drugs en drank

Waar staat de ChristenUnie voor?

Mensen zijn geschapen door God. Zij zijn te waardevol om in drugs, drank, gokken of prostitutie zichzelf, hun vrijheid en waardigheid kwijt te raken. Wij hebben ons ingezet om het bezit, gebruik en dealen van designerdrugs en lachgas te verbieden. Ook bij nieuwe varianten van verdovende middelen zullen we ons inzetten om gebruik te voorkomen. De Christen- Unie staat voor een aanpak waarbij aandacht is voor preventie en zorg, zoals beschreven in een eerder hoofdstuk. Hier wordt ingegaan op hoe de ChristenUnie kijkt naar de repressieve kant.

Coffeeshops en hennepkweek en drugs
De ChristenUnie wil de aanwezigheid van coffeeshops en het gebruik van drugs en alcohol actief tegengaan en streng optreden bij overlast. Signalen uit de buurt moeten hierbij zwaar wegen. De ChristenUnie is tegen het door de gemeente zelf telen van wiet en is geen voorstander van experimenten hiermee in de gemeente Barneveld. Wiet is en blijft een verboden middel. Tegen hennepkwekerijen wordt hard opgetreden. De gemeente moet meer doen tegen het toenemende gebruik en de groeiende acceptatie van synthetische drugs. Het dumpen van drugsafval levert enorme milieuschade op.

Handhaving
Met de Drank- en Horecawet van 2013 is de nodige ervaring opgedaan met gemeentelijke handhavingstaken. Deze handhaving vraagt om voldoende beschikbare en goed geschoolde handhavers. Wij vragen extra alertheid op de handhaving van leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcohol. De ChristenUnie wil dat de strijd tegen drankmisbruik en drugsgebruik gevoerd wordt samen met scholen, ouders, kerken, verslavingszorg, horeca, politie, sportverenigingen en andere betrokkenen. Het verbod op lachgas is opgenomen in de APV (Algemeen Plaatselijke verordening). Deze handhavingsmogelijkheid willen we benutten. Politie en handhaving moeten hierop controleren.

Overlast
De ChristenUnie vindt een integrale aanpak van horecaoverlast van belang en wil dat het huidige convenant voor het bestrijden ervan gehandhaafd blijft. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor omwonenden en de betrokken ondernemers. De gemeente stimuleert de verbinding tussen die partijen. De ChristenUnie blijft in de gaten houden of het huidige toezicht met politie en nacht-boa’s voldoende is. Verder is de Christen- Unie voorstander van handhaving van de instaptijd in horecagelegenheden om zo de overlast tegen te gaan. Dit betekent dat na een bepaalde tijd geen nieuwe bezoekers toegelaten worden. Dat zorgt voor minder overlast en meer spreiding van het vertrek van bezoekers. Horecatijden zijn de afgelopen jaren verruimd. Wij zien geen meerwaarde in verdere verruiming.

Evenementen
De-normalisatie van drugsgebruik in horeca en bij evenementen moet het uitgangspunt blijven. De BOB campagne moet ook o phet evenemententerrein te vinden zijn. De gemeente zoekt samen met organisatoren naar mogelijkheden om drugsgebruik en drankmisbruik tegen te gaan.

Concreet:

• Het is van belang dat er hard wordt opgetreden tegen hennepkwekerijen en dumpen van drugsafval; Geen bezit, handel of gebruik van designerdrugs, lachgas of andere toekomstige verdovende middelen in onze gemeente;
  • Voor coffeeshops is geen plaats in de gemeente Barneveld;
  • De gemeente organiseert voldoende toezichtcapaciteit voor de Drank- en Horecawet. De gemeente gebruikt hiervoor regelmatig mystery guests;
  • Happy hours in de horeca en reclamestunts voor alcoholische dranken worden via convenanten of via de APV aan banden gelegd;
  • De gemeente maakt zich met de regio en provincie sterk voor een taskforce drugs om druggerelateerde criminaliteit en overlast aan te pakken;
  • Het huidige convenant voor de bestrijding van horecaoverlast is succesvol en blijft gehandhaafd evenals de instaptijd; geen verdere verruiming van openingstijden;
  • Er moet voldoende nachtelijk toezicht zijn tijdens horeca-avonden;
  • Last onder dwangsom bij overlast gevend gedrag;
  • Handhavend optreden in relatie tot lachgas.

5.3 Mensenhandel, prostitutie en sexting

Waar staat de ChristenUnie voor?

Voor de ChristenUnie zijn mensen prachtige en naar Gods beeld gemaakte schepselen. Mensen dienen daarom respectvol en waardig met elkaar om te gaan.

Mensenhandel
Mensenhandel komt nog altijd en mogelijk zelfs vaker voor. Mensen handel komt voor in de prostitutie, maar ook in de vorm van economische uitbuiting, zoals in de horeca, de agrarische sector en productiewerk. Alle mogelijkheden om mensenhandel en uitbuiting tegen te gaan, moet de gemeente benutten. Dat betekent dat de verschillende gemeentelijke diensten goed samenwerken en alert zijn op signalen van mensenhandel en daarbij samenwerken met de partners zoals politie en Openbaar Ministerie.

Prostitutie
Prostitutie is mensonwaardig en gaat in tegen Gods bedoeling met seksualiteit. Criminaliteit, mensenhandel, uitbuiting, eenzaamheid en andere sociale problemen zijn de schrijnende werkelijkheid. De ChristenUnie is daarom tegenstander van prostitutie en mensenhandel. Alle mogelijkheden om mensenhandel tegen te gaan, moet de gemeente benutten. Dat houdt
in dat de ChristenUnie het van belang vindt dat de gemeente meer bekendheid geeft aan het Meldpunt Binnenlandse Mensenhandel en andere manieren waarop mensen deze ernstige vorm van criminaliteit kunnen melden. Dat betekent dat de verschillende gemeentelijke diensten goed samenwerken en alert zijn op signalen van mensenhandel.

Sexting
Goede voorlichting en preventie op de scholen zijn belangrijk. Verder zijn grooming (digitaal kinderlokken), loverboys en sexting actuele veiligheidsproblemen die diepe sporen achterlaten. Sexting is nogal eens een voorstadium van prostitutie. Door het delen van seksueel getinte berichten en foto’s geven potentiële slachtoffers chantagemateriaal weg. Dit levert soms schrijnende situaties op met ontzettend nare gevolgen. De ChristenUnie vindt het van belang dat er een voorlichtingscampagne komt voor jongeren om ze te waarschuwen tegen deze veiligheidsproblemen en de fenomenen tegen te gaan.

Concreet:

• De gemeente pakt prostitutie, sexting en mensenhandel hard aan en zorgt ervoor dat alle mogelijke meldpunten bekend zijn en kordaat worden gebruikt. De gemeente organiseert zorg voor slachtoffers van mensenhandel;
  • De gemeente zorgt voor een duidelijke voorlichtingscampagne tegen sexting, grooming en loverboys.

5.4 Radicalisering en polarisering

Waar staat de ChristenUnie voor?

Radicalisering kan gepaard gaan met extreme vormen die zelfs geweld goedkeuren om bepaalde doelen te behalen. Deze gewelddadige vormen van radicalisering zijn een bedreiging voor de manier waarop wij in vrijheid en veiligheid leven. Gewelddadige radicalisering ontstaat als personen of groepen opvattingen ontwikkelen die haaks staan op de democratische rechtsorde en bereid zijn daar in de praktijk gewelddadige consequenties aan te verbinden. Naast het beschermen van de samenleving, heeft de overheid ook een taak bij het beschermen van de individuele (minderjarige) burger. Aanpak van radicalisering bestaat daarom uit het weerbaar maken van individuen tegen radicaal gedachtegoed. Vooral jongeren die op zoek zijn naar hun plek in de samenleving zijn kwetsbaar. Het is daarmee niet alleen een veiligheidsvraagstuk, maar ook een maatschappelijk vraagstuk.

In onze samenleving zien we op dit moment dat tegenstellingen worden uitvergroot en leiden tot spanningen. Dit gebeurt rond thema’s als corona, milieu, woningnood, energie en migratie. Via sociale media worden deze tegenstellingen nog verder vergroot. De polarisering op thema’s neemt toe. De gemeente zal moeten bevorderen dat we in onze Barneveldse samenleving het goede respectvolle gesprek met elkaar blijven voeren, juist op lastige thema’s.

De ChristenUnie wil dat de gemeente pro-actief investeert in relaties om wanneer een maatschappelijk probleem zich aandient, vanuit de verbinding gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen. De bondgenoten aanpak is een methode om deze verbinding vorm te geven.

Concreet:

• Bondgenoten aanpak in Barneveld. Met deze aanpak wordt proactief geïnvesteerd in relaties om wanneer een maatschappelijk probleem zich aandient, vanuit de verbinding gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen;
  • In de gemeente Barneveld is sprake van een integraal beleid om gewelddadige radicalisering tegen te gaan;
  • Er is aandacht voor polarisering binnen de gemeente Barneveld. We blijven in gesprek en verbinding.
  • We zijn een inclusieve gemeente.

5.5 Ondermijning: verwevenheid tussen boven- en onderwereld

Waar staat de ChristenUnie voor?

Criminelen maken steeds vaker gebruik van legale structuren. Gemeenten moeten zich bewust zijn van de invloed van grootschalige criminele organisaties in de bovenwereld, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van het onroerend goed in de gemeente. Criminelen gebruiken vastgoed om crimineel verkregen gelden wit te wassen. Door een oplettende houding van gemeentebesturen kunnen zij deze ontwikkelingen op het spoor komen. Bijvoorbeeld door aandacht te schenken aan het gebruik van winkelpanden of horecapanden die aanwezig zijn op een manier die nauwelijks rendement kan opleveren. De ChristenUnie is voorstander van de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur) en wil deze zo veel als mogelijk inzetten. De gemeente werkt hierbij nauw samen met het RIEC (Regionale Informatie en Expertise Centra).

Naast handhaving en opsporing wordt ingezet op het vergroten van de weerbaarheid van onze samenleving om zo de verwevenheid van boven- en onderwereld tegen te gaan. Een focus op het bewustmaken van de samenleving op mogelijke criminele praktijken helpt. Als mensen de signalen herkennen, zullen ze ook eerder melding maken van onderwereldpraktjiken.

Concreet:

• De gemeente Barneveld komt met een plan van aanpak om ondermijning te bestrijden en de verwevenheid van boven- en onderwereld tegen te gaan;
  • De gemeente past de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur) toe;
  • De gemeente bevordert de weerbaarheid op ondermijning binnen het bestuur, van burgers en bedrijven.