ChristenUnie wil vrijwilligerskaart voor iedere vrijwilliger

Langstraatwoensdag 11 juni 2008 13:05

Hoeveel er in Barneveld zijn, weten we niet precies, maar we hebben ongetwijfeld vele honderden vrijwilligers en mantelzorgers in ons midden. Barnevelders die zich dag in dag uit inzetten voor een ander. De een kiest er bewust voor - de vrijwilliger, de ander overkomt het - de mantelzorger.

De ChristenUnie heeft veel waardering voor mantelzorgers en vrijwilligers. Ze doen veel goed werk. Belangeloos. Om deze waardering een vorm te geven, heeft de ChristenUnie voorgesteld om voor vrijwilligers en mantelzorgers een kortingskaart in het leven te roepen: de vrijwilligerskaart.

Met deze kortingskaart - die in Apeldoorn al is geïntroduceerd - kunnen vrijwilligers en mantelzorgers gratis naar musea, sportwedstrijden en kregen ze korting bij aankopen in winkels die meedoen met de kortingskaart.

Om ervoor te zorgen dat veel mantelzorgers en vrijwilligers een kortingskaart krijgen, moet de gemeente voldoende publiciteit aan dit initiatief geven. Mantelzorgers kunnen de kaart ‘cadeau' krijgen van degene die hulp van hen ontvangt en verenigingen en stichtingen zouden voor hun vrijwilligers een kortingskaart kunnen aanvragen.

De ChristenUnie heeft de gemeenteraad voorgesteld aan het college te vragen om uit te zoeken hoe de vrijwilligerskaart het beste in Barneveld kan worden geïntroduceerd, welke bedrijven mee willen doen en hoe de kaart kan worden gedistribueerd. De kaart is een kleinigheidje, die niet in verhouding staat met de tijd die mantelzorgers en vrijwilligers in hun onbetaalde taak stoppen. Maar met dit aardigheidje kunnen we ook eens tastbaar laten zien dat we het werk van mantelzorgers en vrijwilligers erg waarderen!

Mantelzorgers en vrijwilligers: bedankt!

De reactie van het college in eerste termijn was dat men al bezig is met een soortgelijk initiatief voor mantelzorgers. Dat is goed nieuws! De ChristenUnie wil echter wel meer: alle vrijwilligers (en de Vrijwilligers Centrale Barneveld kan - in samenwerking met kerken en verenigingen - best een beeld opbouwen van wie dat zijn) moeten wat ons betreft in aanmerking komen voor zo'n kaart. En bovendien: als het college al een soortgelijk idee had, dan is een motie van de raad met eenzelfde strekking niet overbodig, maar een steun in de rug bij de introductie van dit nieuwe fenomeen.

Op dinsdag 17 juni stemt de gemeenteraad over de ingediende moties en amendementen.

Namens de ChristenUnie-fractie,
Heimen Schuring

Reacties op 'ChristenUnie wil vrijwilligerskaart voor iedere vrijwilliger'

Archief > 2008 > juni