ChristenUnie wil naast vrijliggend fietspad ook afwaardering van 80 naar 60 km

Provinciale weg van Garderen naar Voorthuizenvrijdag 20 juni 2008 09:16

Naast de realisatie van een vrijliggend fietspad op de N800 Kootwijkerbroek-Stoe wil de ChristenUnie ook afwaardering van de snelheid naar 60 km per uur, dat liet Statenlid Pieter Plug gisteren weten tijdens de behandeling van het onderwerp na inspraak door de Regio Belang Veluwe & Vallei.

Al een groot aantal jaren staat de uitvoering van een vrij liggend fietspad langs de N800 op de prioriteitenlijst van de Provincie Gelderland. Vanaf 2006 wordt door de provincie Gelderland actief gewerkt aan de voorbereiding. Onlangs bleek dat voor de daadwerkelijk uitvoering ervan geen financiële middelen beschikbaar waren door een wijziging in uitvoeringsprioritering. De Samenwerkende Belangen verenigingen Veluwe & Vallei (RBVV) lieten via inspraak weten zich niet bij dit besluit te kunnen neerleggen.

De fractie van de ChristenUnie liet zich onlangs ter plekke informeren en overtuigen van de nut en noodzaak om op korte termijn te komen tot realisering van het vrijliggende fietspad. Tijdens de vergadering gisteren van de commissie Mobiliteit en Economische Zaken gaf de ChristenUnie aan de realisatie op korte termijn gerealiseerd te willen zien. Samen met de fracties van CDA en PvdA heeft de ChristenUnie daarvoor een motie opgesteld die naar verwachting in de vergadering van Provinciale Staten van 2 juli zal worden ingediend. Vandaag bleek dat voor de motie al brede steun bestaat.

De ChristenUnie wil naast realisatie van het vrijliggende fietspad ook inzetten op afwaardering van de weg van 80 naar 60 km. De relatief smalle provinciale wegen en het vele vracht- en landbouwverkeer maken een afwaardering van de snelheid noodzakelijk, aldus ChristenUnie Statenlid Plug. Veiligheid is niet alleen gewaarborgd met vrijliggende fietspaden, er moet ook sprake zijn van een mentaliteitsverandering bij de weggebruiker.

De ChristenUnie is verheugd over de toezegging van voorzitter van de RBVV, de heer Pol, dat hij samen met de provincie en andere instanties ook hier op wil inzetten. Nu de uitvoering van het vrijliggende fietspad door de provincie Gelderland een stap dichterbij gekomen is, mag ook van de gemeente Barneveld verwacht worden dat men inzet op afwaardering van de aansluitende wegen in het buitengebied naar 60 km per uur om daarmee de verkeersveiligheid van de Gelderse burgers te bevorderen, aldus statenlid Pieter Plug.

Archief > 2008 > juni