Barneveldse krant: ‘Laat Antoniusschool in centrum’

samen_zorgen800.jpgwoensdag 18 juni 2008 22:03

De gemeente Barneveld gaat onderzoeken of de Antoniusschool toch aan de Achterdorpstraat, in het centrum van Barneveld, kan blijven. Dit gebeurt op verzoek van de voltallige gemeenteraad.

Tot nu toe had de gemeente het plan om de school op termijn te verhuizen naar het gebouw van basisschool ‘t Valkhof, wanneer deze school vertrekt naar nieuwbouw in de wijk De Burgt.

,,We willen nu proberen de Antoniusschool toch op de huidige plek te houden”, gaf Monique Rosbergen (Pro’98) aan. Redenen hiervoor zijn de betere bereikbaarheid en parkeermogelijkheid, nodig voor een streekschool als de Antoniusschool.

Daarnaast is het volgens de partij jammer als de enige school in het centrum van Barneveld verdwijnt en maakt het monumentale karakter van de Antoniusschool uit 1929 gebruik voor andere doeleinden lastig.

De volledige raad steunde het voorstel voor dit onderzoek. ,,De school moet een nieuwe kans kunnen krijgen op de bestaande locatie, maar dan moeten we wel duidelijk in beeld brengen wat de gevolgen zijn”, gaf Tjitske Kuiper (ChristenUnie) aan. Directeur Kees Marcelis van de Antoniusschool reageert verheugd op het voorstel. ,,Wij staan volkomen achter het plan om hier te blijven”, zegt hij. ,,Niet alleen speelt het gegeven dat we een streekschool zijn mee, daarnaast denken we aan onze rooms- katholieke identiteit in te boeten als we verhuizen naar een wijk, terwijl we nu dicht bij de kerk zitten.”

Ook verwacht Marcelis komende jaren een groei van het aantal leerlingen, nu zijn het er nog 110. ,,Hier hebben we nog mogelijkheden om uit te breiden, bij ‘t Valkhof niet.”

Mocht de conclusie uit het onderzoek zijn dat de Antoniusschool in het centrum blijft, dan moet er volgens de directeur veel aan het gebouw gebeuren. ,,De laatste jaren is vanwege de onzekere toekomst nauwelijks onderhoud gepleegd.”

,,Daarnaast hebben we te weinig ruimte waardoor leerlingen in werkgroepjes in de gang moeten zitten. Die groepjes willen we wel blijven hanteren volgens de beginselen van een Jenaplanschool. En het oude gebouw is zeer slecht geïsoleerd.”  Wethouder Leen Verweij: ,,Ik zal in de raadscommissie samenleving de consequenties van wel of niet verplaatsen van de school uiteenzetten, waarna we een conclusie kunnen trekken.”

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juni