Wethouder start vanavond proef netwerk defibrillators in Kootwijk

Defibrillators, live, safe, barneveld, christenunie, levens, redenvrijdag 13 juni 2008 20:30

Wethouder Leen Verweij geeft vanavond in Kootwijk samen met bestuurslid Marjo van den Berg van Kootwijk Vooruit het startsein voor het opzetten van een netwerk met defibrillators in de gemeente Barneveld.

De defibrillator is een apparaat om bij een hartstilstand een elektrische schok toe te dienen om het hart weer op gang te brengen. De overlevingskans is het grootst als dit binnen zes minuten gebeurt.

Het gaat in eerste instantie om een proef in Kootwijk, De Glind en een nog te bepalen wijk in Voorthuizen en Barneveld.

Afhankelijk van de ervaringen en het beschikbare geld komen er in de toekomst meer wijken bij. Niet alleen in Barneveld en Voorthuizen, maar ook in Stroe en op bedrijventerrein Harselaar.

Garderen, Kootwijkerbroek, Zwartebroek en Terschuur vallen daar niet onder, omdat de brandweer hier zogenoemde First Responders inzet: personenauto’s waarin zich een defibrillator bevindt.

De bedoeling is dat op diverse locaties in een dorp of wijk een defibrillator in een kast komt te hangen. De plaatsbepaling gebeurt in overleg met wijkplatforms en plaatselijk belang. De apparaten worden bediend door vrijwilligers, die hiervoor een opleiding krijgen. Zij worden gealarmeerd via een sms-bericht. De gemeente Barneveld neemt de regie, coördinatie en uitvoering van dit project voor haar rekening.

Via een nieuwsbrief worden de betrokken partijen op de hoogte gehouden. Mensen die ook een nieuwsbrief willen ontvangen of belangstelling hebben voor dit project kunnen een e-mail sturen naar: AEDnetwerkBarneveld@barneveld.nl of bellen naar de brandweer Barneveld, Ellen van den Berg, telefoon 0342-495552 of Joyce van Koesveld, telefoon 0342-495553.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juni