Verweij kaatst bal Dol-fijn terug; Discussie kinderopvang in de Burgt

kinderopvang.jpgdonderdag 26 juni 2008 18:25

Kinderdagverblijf Dol-fijn is niet onheus bejegend door de gemeente Barneveld bij de invulling van kinderopvang in de nieuwe, nog te bouwen wijkschool in De Burgt in Barneveld.

Dat zei wethouder Leen Verweij woensdagavond in een gloedvol betoog als reactie op een brief en een inspraakreactie van directeur Janneke van den Berg van Dol-fijn. Volgens haar hanteert de gemeente een te lage huurprijs voor concurrent De Blokkentoren en voor stichting De Drieslag, waardoor sprake is van oneerlijke concurrentie.

,,Op het moment van besluitvorming in juni 2007 was nog niets bekend over de huurprijzen’’, zei Van den Berg. ,,Als Dol-fijn op dat moment had geweten dat de gemeente met deze lage huurprijzen ging werken hadden we zeker in peuterspeelzaalwerk willen investeren. Wij zouden het risico met onze goedlopende kinderopvangactiviteiten dan aanvaardbaar achten.’’

Het ontbreken van peuterspeelzaalwerk was voor de gemeente de belangrijkste reden om niet met Dol-fijn, maar met De Blokkentoren in zee te gaan, bleek uit de reactie van Verweij. ,,Die eis was ook bekend. Bovendien wilde Dol-fijn een eigen gebouw naast de school en stelden wij als voorwaarde dat kinderopvang in het pand plaats moet vinden.’’

Op het moment dat een keuze moest worden gemaakt - in juni 2007 - kon nog niets worden gezegd over de huuurprijs, omdat het bouwplan nog volop in ontwikkeling was, benadrukte de wethouder.

,,Het heeft mij richting Dol-fijn nooit aan welwillendheid ontbroken, maar zij wilden geen peuterspeelzaalwerk en dat was een harde eis van onze kant. Daarvoor zijn wij als gemeente verantwoordelijk’’, lichtte Verweij toe. ,,Dit besluit is ook niet op een nazomerdag genomen. Er is meerdere keren overleg geweest met Dol-fijn en ik heb mevrouw Van den Berg proberen te ‘verleiden’ mee te doen met peuterspeelzaalwerk, omdat deze organosatie bij ons te boek staat als een professionele instelling. Maar dat is niet gelukt.’’

Of de huurprijzen wel of niet te laag zijn, werd gisteravond niet duidelijk. Bij de stukken was een uitgebreide berekening gevoegd, maar daar konden de raadsleden geen wijs uit worden. Verweij beloofde een aanvullende notitie met een exacte en duidelijke uitleg. Volgens de gemeente is absoluut sprake van ‘kostendekkende huur’, maar dan wel berekend over een periode van veertig jaar.

Verweij gaat binnenkort nogmaals in gesprek met directeur Janneke van den Berg van Dol-fijn over de kwestie.

Zij liet vanmorgen desgevraagd weten dat ,,het laatste woord hierover nog niet is gezegd’’. ,,Er moet niet voor niets een extra uitleg komen over de cijfers. Ik ben nog niet overtuigd.’’

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juni