Barneveldse krant: Toch snelle aanleg fietspad N800

De N310 tussen Kootwijkerbroek en Stroewoensdag 18 juni 2008 22:08

De Gelderse statenfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie willen dat er snel een vrijliggend fietspad komt langs de Kootwijkerbroekerweg (N800) tussen Kootwijkerbroek en Stroe.

De drie partijen, samen goed voor een meerderheid in provinciale staten, hebben vanmiddag tijdens een commissievergadering in het provinciehuis aangekondigd dat ze hiervoor een motie indienen tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota in juli.

,,Ook aan andere partijen wordt gevraagd om dit verzoek te ondersteunen’’, aldus de drie fracties. Eerder hadden ook de statenfracties Groep van Bergen en D66 al aan de bel getrokken. CDA, PvdA en ChristenUnie constateren in de concept-motie dat de verkeersveiligheid op de N800 het beste wordt gewaarborgd door de aanleg van een vrijliggend fietspad en niet door rode fietsstroken in combinatie met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, zoals gedeputeerde Marijke van Haaren wil. De fracties wijzen onder meer naar het vele (vracht)verkeer op deze weg.

Onder de bevolking van Kootwijkerbroek en Stroe ontstond beroering toen vorige maand bleek dat de provincie de voorbereidingen voor het fietspad eind vorig jaar had stopgezet, omdat er onvoldoende geld is. Het project kreeg een lagere prioriteit, omdat rode fietsstroken met een 60-kilometerzone een goed alternatief zou zijn. De kosten hiervoor bedragen enkele tonnen, terwijl de aanleg van het fietspad wordt geraamd op 2,7 miljoen euro.

Eerder had de provincie steeds gecommuniceerd dat het fietspad voor 2009 op de planning stond. Het nieuws dat dit niet door dreigde te gaan, kwam als een donderklap bij heldere hemel. Regio Belang Veluwe & Vallei (RBVV) startte onmiddellijk een grootscheepse lobby richting statenfracties. Daarnaast zijn inmiddels ruim 1200 handtekeningen ingezameld. ,,We zijn blij dat ons signaal door de politiek is opgepakt. Dit is goed nieuws’’, reageert RBVV-voorzitter Dik Pol.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > juni