Barneveld vandaag: ‘Toekomst is sporthal’

Sporthaldonderdag 12 juni 2008 20:01

"Het is niet meer van deze tijd om een sportzaal in zo'n dorp neer te zetten", zegt Kees van Hierden, voorzitter van Plaatselijk Belang Kootwijkerbroek. "Als je aan de toekomst denkt, zet je een sporthal neer."

De keuze tussen sportzaal en sporthal werd deze week aan de orde gesteld door de fracties van de ChristenUnie en Lijst8. "Een zaal zal binnen afzienbare tijd te weinig blijken", stelde CU-aanvoerster Tjitske Kuiper. Wethouder Gerard van den Hengel hield vol, dat 'twee gymnastieklokalen' feitelijk genoeg zouden zijn voor de behoeften in Kootwijkerbroek en rekende voor, dat een sporthal 3,5 in plaats van 1,5 miljoen zou kosten.

Willem van Essen (Lijst8) wees echter op de sporthal in De Burgt, die achteraf door een standaard hal te kiezen aanzienlijk goedkoper gebouwd kan worden. Van den Hengel vond het echter ook onverstandig om in Kootwijkerbroek 'overcapaciteit' te bouwen met het oog op de exploitatie van de Veluwehal. Dat vond Kuiper een volstrekt ongerijmd argument. "Sporters uit Kootwijkerbroek moeten nu naar de Veluwehal. Dat is toch geen reden om géén sporthal in Kootwijkerbroek te bouwen?!"

Kuiper wil een overzicht van alle financiële aspecten op papier, zodat de raadscommissie Samenleving zich erover buigen kan. Ook Van Hierden vindt, dat Kootwijkerbroekers niet met hun kinderen naar de Veluwehal moeten rijden om die volgeboekt te krijgen. Hij bestrijdt dat een sporthal in Kootwijkerbroek alleen door DWS, de christelijke korfbalvereniging 'Door Wilskracht Sterk', gebruikt zou worden. "Er zijn hier ook een badminton- en een gymnastiekvereniging. Ik weet niet eens precies hoeveel verenigingen." Maar Van Hierden vindt ook wel, dat de wethouder vanuit Kootwijkerbroek een 'duidelijk verhaal' moet krijgen. Daar wordt aan gewerkt door de gezamenlijke sportverenigingen. Die willen met een gezamenlijk programma komen voor het gebruik van een sporthal.

Van Hierden vindt het kortzichtig om nu een sportzaal neer te zetten en dan binnen afzienbare tijd tot de conclusie te komen, dat die te klein is. "Je moet naar de toekomst kijken. Het dorp groeit. Er komen nog minimaal 500 inwoners bij. Dan moet je nu niet beknibbelen."

Bron: Barneveld vandaag

Archief > 2008 > juni