ChristenUnie deelt taart uit bij lancering Zorg Actieplan

Actieplan Zorg - Overhandiging taart NeboPluszaterdag 15 maart 2014 09:00

Als afsluiting van de week van Zorg en Welzijn presenteert de ChristenUnie zaterdag 15 maart een speciaal Zorg Actieplan "Uw zorg is onze zorg" als recept voor een blijvende betaalbare zorg dichtbij mensen. Fractievoorzitter Heimen Schuring en wethouder Hans van Daalen hebben een taart uitgereikt in zorgcentrum NeboPlus om vrijwilligers, zorgprofessionals en zorgbehoevenden een hart onder de riem te steken en om het Zorg Actieplan te presenteren. Heimen Schuring: "Zorg gaat allereerst over mensen, dus de menselijke maat moet voorop staan. Dat moet vooropstaan nu veel zorgtaken op het bordje van de gemeente komen.”

De ChristenUnie beseft dat Nederland aan de vooravond staat van grote veranderingen in de zorg. De langdurige zorg verandert. Hans van Daalen: "Het is nodig dat de zorg verandert omdat de zorg anders onbetaalbaar wordt voor komende generaties. Er gaan veel meer taken naar de gemeente. Dit brengt veel onrust en onzekerheid met zich mee. Niemand weet precies wat de veranderingen zullen betekenen voor zijn of haar persoonlijke situatie. In het Zorg Actieplan leest u wat de ChristenUnie wil met de zorg. Ons uitgangspunt is: Uw zorg is onze zorg.”

Het Actieplan Zorg wil een duidelijke baken zijn zodat mensen weten waar ze bij de ChristenUnie aan toe zijn. De 5 speerpunten zijn:

1. Keuzevrijheid voor zorg die past bij jouw levensovertuiging. Het Persoonsgebonden Budget (PGB) hoort hierbij.
  2. Neem onzekerheid over verhuizen weg. Partijen die verantwoordelijk zijn voor de zorg moeten om tafel.
  3. Toeslag voor kleine zorginstellingen om de leefbaarheid en de zorg dichtbij ook in kleinere dorpen te kunnen garanderen.
  4. Extra geld voor organisaties als Stichting Present en De Zonnebloem om vrijwilligers te kunnen werven. Mantelzorgers betrekken bij uitwerking van zorgplannen.
  5. Voldoende geld voor zinvolle dagbesteding als mantelzorgondersteuning.

Lijstrekker Heimen Schuring: “Met het actieplan houden we straks de vinger aan de pols bij alle veranderingenin om te voorkomen dat kwetsbare mensen buiten de boot vallen."

Om dit kracht bij te zetten maar vooral als blijk van waardering voor alle "hardzorgende" hulpverleners in het land, brengen Kamerleden en lokale lijsttrekkers van de ChristenUnie een grote taart met het Zorg Actieplan bij diverse zorginstellingen in het land.

Klik onderaan deze pagina bij "gekoppelde documenten" op de link om het Actieplan Zorg te lezen!

Actieplan Zorg ChristenUnie 15-03-2014512,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie deelt taart uit bij lancering Zorg Actieplan'