Speerpunt: Zondagsrust is bij ons veilig!

geen koopzondagdinsdag 11 maart 2014 23:45

Ik was van plan vanavond een kort en duidelijk overzicht voor je te maken, waarin per partij staat hoe ze denken over koopzondagen. Dat is niet gelukt. Waarom? Dat lees je hieronder.

In de gesprekken op straat merken wij dat de koopzondag erg leeft in Barneveld. Veel, heel veel inwoners zitten hier helemaal niet op te wachten. Veel ondernemers trouwens ook niet, uit ons onderzoek blijkt dat 83% van de winkeliers niet op zondag open wil.

Maar wat wil de politiek?

De ChristenUnie is glashelder: de winkels blijven op zondag dicht. We gunnen onze winkeliers een dag rust, dat is goed voor iedereen! Een dag in de week waarop we collectief rust kunnen houden en tijd hebben voor kerk, gezin, familie, vrienden en ontspanning. Dat willen we ook voor onze winkeliers behouden!

Maar wat willen de andere partijen? Wat vindt men van de mogelijkheid voor koopzondagen in Barneveld? Een lijstje.

Pro'98: Voor
VVD: Voor
SGP: Tegen
Burger Initiatief: Tegen
ChristenUnie: Tegen
CDA: Tja… en daar begint de onduidelijkheid...

Ik heb tot twee keer toe gelezen en gehoord dat dit voor het CDA een bespreekpunt is ('als de ondernemer er om vraagt, gaan we er met hem over praten'), de eerste keer bij de presentatie van hun verkiezingsprogramma, de tweede keer tijdens de debatavond van de SGP-jongeren. Niet ons standpunt, maar wel duidelijk!

Maar... op maandagavond las ik in een tweet van CDA Barneveld dat hun standpunt duidelijk is: "Nee, geen openstelling." Wat is het nou? Ik weet het niet meer...

Ik maak me zorgen over de opstelling van het CDA. Vijf partijen zijn klip en klaar en het CDA, die voor dit standpunt de doorslag kan geven in de gemeenteraad, geeft verschillende signalen af. Het zal toch niet zo zijn dat we binnenkort koopzondagen krijgen in Barneveld!?!?

Wil jij ook geen koopzondagen? Gun jij onze winkeliers ook 1 dag rust? Stem dan op 19 maart ChristenUnie!
Wij zijn duidelijk over de koopzondag. Bij ons is de zondag veilig!

Heimen Schuring
Lijsttrekker
h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'Speerpunt: Zondagsrust is bij ons veilig!'

ic klein
Geplaatst op: 12-03-2014 22:50 Quote
Het is jullie goed recht te vinden wat jullie vinden. Dat respect heb ik als niet-christen. Het zou fijn zijn wanneer dit respect wederzijds zou zijn. Mensen als ik doen graag dingen op zondag...of te wel...laat een ieder vrij te doen wat men wil doen. Dat geldt ook voor ondernemers....Het is niet aan de christenunie te bepalen wat men MOET doen...leven en vooral ook laten leven...
Gijs van Kruistum
Geplaatst op: 12-03-2014 23:23 Quote
het probleem is dat ondernemers geen keuze hebben.
Of eigenlijk ook weer wel, ik lijk het CDA wel!
Maar het is vrij simpel, gaat de boel open op zondag dan heeft de kleine ondernemer 2 keuzes.
Of hij gaat de hele week open of uiteindelijk de hele week dicht!!
Heb je dan keuze als je thuis een gezin hebt zitten??
Dus of je zaak naar de knoppen of je (gezins)leven naar de knoppen, tja je hebt dus toch keuze! Volgende week ook!
Peter
Geplaatst op: 17-03-2014 14:37 Quote
Volgens een recent overzicht, is in 202 gemeenten de wekelijkse koopzondag ingevoerd . In deze 202 gemeenten wonen61% van alle Nederlanders.
Slecht in circa 50 gemeenten, waar nog geen 10% van de Nederlanders wonen mogen de ondernemers geen enkele zondag open zijn (wel de meeste niet er zijn natuurlijk weer uitzonderingen)

Als je als ondernemer de pech hebt om een tot de kleine minderheid te behoren die niet op zondag open mag zijn, ben je echt de pineut. De concurrentie wel open, maar jij niet .

De keuze op langere termijn is dan ook 7 dagen dicht ipv alleen de zondag. Heb dit in mijn dorp al meegemaakt, de nabijgelegen staf en andere dorpen- allemaal elke zondag open... Wij niet.
Dus drie bakkers, een slager, een supermarkt, een boekhandel, een postkantoor, een bloemist , nog wat speciaalzaken...allemaal weggevaagd. Met dank aan ons gemeentebestuur... En ik, ik doe nu ook boodschappen bij de winkels die wel op zondag open zijn... Mijn buurtwinkels zijn niet meer.
Nieuw bericht

Archief > 2014 > maart