Speerpunt: Zondagsrust is bij ons veilig!

geen koopzondagdinsdag 11 maart 2014 23:45

Ik was van plan vanavond een kort en duidelijk overzicht voor je te maken, waarin per partij staat hoe ze denken over koopzondagen. Dat is niet gelukt. Waarom? Dat lees je hieronder.

In de gesprekken op straat merken wij dat de koopzondag erg leeft in Barneveld. Veel, heel veel inwoners zitten hier helemaal niet op te wachten. Veel ondernemers trouwens ook niet, uit ons onderzoek blijkt dat 83% van de winkeliers niet op zondag open wil.

Maar wat wil de politiek?

De ChristenUnie is glashelder: de winkels blijven op zondag dicht. We gunnen onze winkeliers een dag rust, dat is goed voor iedereen! Een dag in de week waarop we collectief rust kunnen houden en tijd hebben voor kerk, gezin, familie, vrienden en ontspanning. Dat willen we ook voor onze winkeliers behouden!

Maar wat willen de andere partijen? Wat vindt men van de mogelijkheid voor koopzondagen in Barneveld? Een lijstje.

Pro'98: Voor
VVD: Voor
SGP: Tegen
Burger Initiatief: Tegen
ChristenUnie: Tegen
CDA: Tja… en daar begint de onduidelijkheid...

Ik heb tot twee keer toe gelezen en gehoord dat dit voor het CDA een bespreekpunt is ('als de ondernemer er om vraagt, gaan we er met hem over praten'), de eerste keer bij de presentatie van hun verkiezingsprogramma, de tweede keer tijdens de debatavond van de SGP-jongeren. Niet ons standpunt, maar wel duidelijk!

Maar... op maandagavond las ik in een tweet van CDA Barneveld dat hun standpunt duidelijk is: "Nee, geen openstelling." Wat is het nou? Ik weet het niet meer...

Ik maak me zorgen over de opstelling van het CDA. Vijf partijen zijn klip en klaar en het CDA, die voor dit standpunt de doorslag kan geven in de gemeenteraad, geeft verschillende signalen af. Het zal toch niet zo zijn dat we binnenkort koopzondagen krijgen in Barneveld!?!?

Wil jij ook geen koopzondagen? Gun jij onze winkeliers ook 1 dag rust? Stem dan op 19 maart ChristenUnie!
Wij zijn duidelijk over de koopzondag. Bij ons is de zondag veilig!

Heimen Schuring
Lijsttrekker