Barneveld vandaag: Uitstel leidt tot samenspel

Groen van Prinsterercollege VMBOmaandag 24 december 2007 18:23

Soms is uitstel beter voor het eindresultaat. Zonder uitstel was er geen gezamenlijk nieuw gebouw gekomen, hield wethouder Leen Verweij het bestuur van de gefuseerde scholen Christiaan Huygens en Groen van Prinsterer vrijdag voor bij de ondertekening van de afspraken met de gemeente.

De ondertekende overeenkomst regelt niet alles in detail. Een ontwerp voor de school is nog in wording, een bestek is er nog niet en de aanbesteding van de bouw komt medio volgend jaar. De gemeente moet er voor zorgen, dat het bestemmingsplan wordt aangepast en dat de verkeersontsluiting in orde is. Het schoolbestuur krijgt ruim 17 miljoen euro van de gemeente. "Hopelijk komen we niet zoveel hobbels tegen met het bestemmingsplan en zijn er geen bezwaren in de buurt", zei voorzitter Gijs van Veldhuizen van het bestuur van de fusieschool.

Het werkt onder de naam '1VMBOMeerwaarde', maar tijdens de nieuwjaarsreceptie van de school op 7 januari wordt de echte naam van de nieuwe school bekend gemaakt. Verweij herinnerde eraan, dat de Christiaan Huygensschool al heel lang wacht op een nieuw gebouw. "Ik kan me voorstellen, dat ze wel eens getwijfeld hebben of de droom ooit waar zou worden." Anderzijds is de fusie met het Groen van Prinsterercollege pas later gekomen. "Als we heel vlot waren geweest, had er een nieuwe Huygens gestaan, maar was het nooit meer tot een gezamenlijk gebouw gekomen."

Maar nu heeft de gemeente wel haast, want het Witsius College zit op een tijdelijke plek met een tijdelijke vergunning en moet daar weg. Daarom staat april 2010 in de overeenkomst als datum waarop het nieuwe schoolgebouw in gebruik genomen moet kunnen worden. Schooldirecteur Henk van Diermen is vooral opgelucht, dat er eindelijk tot daden kan worden overgegaan. "Als we volgend jaar maar aan het bouwen zijn", zo zegt Van Veldhuizen. De stijgende bouwkosten zijn voor hem wel een punt van zorg. "Maar we zijn een aantal jaar zuinig geweest en hebben het een en ander gespaard om in de nieuwbouw te investeren." En zo zal het bestuur bovenop het budget van de gemeente nog een "bedrag met zes nullen" zetten. Daarvan worden sportzalen en een aula gebouwd.

Bron: Barneveld vandaag

Wethouder