WMO beleid: betrek kerken en maatschappelijke organisaties

Van Schaffelaarstraatdinsdag 18 december 2007 23:08

In de raadsvergadering van 19 december is het WMO- en gezondheidsbeleid behandeld. Namens de fractie heeft Heimen Schuring onderstaande bijdrage uitgesproken.

Samen. Voor de ChristenUnie een bekend thema. Barneveld, dat zijn we sámen. Een gemeenschap is sámen leven, sámen werken en sámen zorgen.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning laat zich ook kenmerken door het thema sámen. Sámen betekent blijven meedoen, met elkaar en voor elkaar. En als het dan minder goed gaat, dan is het goed dat de mensen om je heen je helpen om toch mee te kunnen blijven doen.

Integraal
Voor ons ligt een integraal WMO- en gezondheidsbeleid. Het is goed dat die integraliteit expliciet gezocht wordt. De mogelijkheid om maatschappelijk te kunnen blijven meedoen, hangt namelijk af van meerdere factoren. En deze factoren worden in dit beleid overzichtelijk samengebracht.

Wat is de visie achter dit beleid? Wat beweegt ons? Voor de ChristenUnie-fractie een belangrijke vraag.

In het beleidsstuk is een hoofdstuk gewijd aan visie. In dat hoofdstuk herkenbare uitgangspunten uit het strategisch beleidskader WMO dat we als raad in juni 2006 hebben vastgesteld. Toen lag de nadruk sterk op goede en snelle invoering van de Hulp bij het Huishouden (dat is overigens goed gelukt, zo lezen we ook in het rapport van de commissie die de indicering heeft beoordeeld). Nu praten we over het integrale WMO en gezondheidbeleid. Wij hadden het prettig gevonden als we als raad of de commissie Samenleving meer en diepgaander over de visie achter de WMO en het gezondheidbeleid hadden nagedacht. Visie vormen is een werkwoord en dat is meer dan ‘ja’ zeggen tegen een beleidsdocument.

Onze visie
De visie die de ChristenUnie hanteert bij de WMO is als volgt.

• In Gods ogen is elk mens van onschatbare waarde. De ChristenUnie wil zich dan ook juist inzetten dat die waarde zichtbaar wordt. Ook als er beperkingen zijn of komen.
  • De zorg voor elkaar behoort tot de verantwoordelijkheid van ieder mens maar is in de huidige maatschappij helaas geen vanzelfsprekendheid meer.
  • De overheid is een ‘schild voor de zwakken’ en dient ervoor te zorgen dat kwetsbare groepen als ouderen en gehandicapten kunnen blijven participeren.

Maatschappelijke netwerken
Bij de WMO gaat het om dus meedoen en helpen bij het kunnen meedoen. Dat kan de gemeente niet alleen organiseren. Daar hebben we zogenaamde sociale netwerken in onze maatschappij voor nodig. Wij pleiten ervoor om kerken en andere sociale verbanden actief te betrekken bij de uitvoering van de WMO. Actief betrekken is meer dan alleen een plek geven in de WMO-raad. Kerken, ouderenorganisaties, maar ook verenigingen zien en horen heel veel. Dat moeten we benutten bij het signaleren. Kerken en ouderenorganisaties willen ook graag helpen. Laten we dat vooral koesteren en er dankbaar gebruik van maken!

Wij willen de wethouder dan ook vragen om actief contact te houden met kerken, ouderenorganisaties en andere verenigingen om samen te bekijken hoe het blijven meedoen van onze zwakkere medeburgers praktisch ondersteund kan worden. Dat is ‘met elkaar en voor elkaar’!

Centrum voor Jeugd en Gezin
In het beleidsplan wordt melding gemaakt van de komst van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Op zich geen nieuws natuurlijk, maar wel belangrijk dat dit bij het WMO en gezondheidsbeleid wordt betrokken. Kan de wethouder inmiddels al wat meer vertellen over de ambitie die wij hebben bij het Centrum voor Jeugd en Gezin?

Coördinatie Jeugdzorg
Een laatste punt dat wij hier onder de aandacht willen brengen is de coördinatie van de Jeugdzorg. Wat is precies de taak van de gemeente en wat is de taak van de Jeugd Gezondheids Zorg instellingen? Wij hechten eraan dat de coördinatie van de Jeugdzorg eenduidig wordt ingericht en dat er maximaal gebruik gemaakt wordt van bestaande expertise. Ook moet kristalhelder zijn waar de regie ligt. De regie kan en mag niet op verschillende plekken liggen. Dat schept verwarring en kan tot hele nare situaties leiden.

Speerpunten
Voorzitter, ik rond af. In commissieverband hebben wij aangeven dat we onder de indruk zijn van wat er allemaal al gebeurt op het gebied van de WMO en de gezondheidszorg. De speerpunten informatie, advies en cliëntondersteuning en ondersteuning mantelzorg onderschrijven wij. Als bij de uitvoering alle sociale verbanden, die Barneveld rijk is, goed worden ingezet, dan hebben wij er het volste vertrouwen in dat het goed toeven is en blijft in Barneveld. Ook voor onze zwakkere medeburgers!

Reacties op 'WMO beleid: betrek kerken en maatschappelijke organisaties'

Archief > 2007 > december