WisselBlog week 49 - Heimen Schuring

maandag 03 december 2007 22:00

Zaterdag 8 december – Parkeren
Je kunt er vandaag in de Barneveldse Krant niet omheen: parkeren in Barneveld-dorp. De Barneveldse Middenstandvereniging wordt uitgebreid aan het woord gelaten over een belangrijk onderwerp.

De komende week zullen wij als fractie gebruiken om nog dieper in deze materie te duiken.

Het is met het realiseren van parkeerplaatsen vaak ‘nu of nooit’. Dat hebben we bij de Bijenberg gezien. Waar is dat tweede parkeerdek? Nu het gebouw er staat, kan het er niet meer onder gebouwd worden. Daarom moeten we zeker weten wat we willen met de parkeerruimte bij het muziekcentrum. Als de parkeerplaats er eenmaal ligt, wordt het extra duur om er nog een garage neer te zetten. Wat moet dat eigenlijk kosten? Een parkeerplek in een parkeergarage? Ook zo’n leuk discussiepunt.

Een latente vraag in het parkeerdossier is de hoeveelheid parkeerplaatsen dat nodig is in het centrum van Barneveld. De meningen lopen daarover uiteen. Daar moet toch op basis van argumenten consensus over mogelijk zijn?

Kortom: zat te doen volgende week!

Vrijdag 7 december – Kopij Gelrevisie
Vandaag heb ik een stukje geschreven voor het informatieblad van de statenfractie. Samen met Piet Plug hebben wij de laatste maanden aandacht gevraagd voor de problemen op de Valleilijn en dan is het goed om de Gelderse leden van de ChristenUnie te vertellen dat die samenwerking erg prettig was en ook effect heeft gehad.

Zo wordt op ons initiatief gekeken naar de besteding van de boetes. Wij willen dat gedupeerde reizigers gecompenseerd worden en dat van het restant een of meerdere overwegen worden beveiligd. Het lijkt ons niet meer dan redelijk dat de boetes niet zondermeer naar de algemene middelen terugvloeien, maar ten goede komen aan reizigers en de Valleilijn.

Deze week deed de SGP ook een beroep op dezelfde boetes. Het plan om het oude stationsgebouw te herbouwen zou deels gefinancierd moeten worden uit de boetes. Het is een sympathiek plan, maar wel een plan uit de categorie ´luxe´. Als u moet kiezen tussen veilige overwegen of het herbouwen van een historisch pand, wat zou dan uw keuze zijn?

Donderdag 6 december – gemeentelijke website
Vanavond had ik van 18:00 – 19:30 een overleg waarin we (een aantal raadsleden) met de websitebeheerders van www.barneveld.nl hebben nagedacht over hoe we de website nog beter kunnen inzetten vanuit met name het perspectief van een raadslid.

Een aantal ideeën die we besproken hebben:

• Alle beleidsstukken digitaal moeten beschikbaar zijn, inclusief een goede zoekfunctie en een goede indexering (naar onderwerp, programmalijn, moment van bespreking enz.). Ook na behandeling moeten ze beschikbaar blijven.
  • Alle stukken die we nu in de leeskamer in het raadhuis kunnen lezen moeten digitaal beschikbaar zijn. Dit zijn de onderliggende stukken bij raadsvoorstellen, maar ook ingekomen stukken.
  • Het uitzenden van raads- en commissievergaderingen via internet (beeld of spraak) en daarbij ook een archieffunctie.
  • Het kunnen zoeken in alle documenten die op de website staan.
  • De ‘look & feel’ van de huidige website. Ik hoor wel eens van inwoners dat ze de site onoverzichtelijk vinden. Ik begrijp van de ambtenaren dat dit onderkend is en dat er gewerkt wordt aan een nieuwe opzet.

Nadat we de ideeën gespuid hadden, hebben we het even gehad over wij deze informatie moet kunnen inzien. Het principe dat alles wat openbaar is door iedereen te raadplegen is, sprak ons wel aan. Dit betekent dat bijna alle informatie vrij beschikbaar komt, want bijna alles is openbaar.

Om 19:15 waren we klaar en kon ik naar huis. Ook wel eens lekker: een vergadering die weliswaar vroeg begint, maar op tijd is afgelopen. Heb je nog wat aan je avond!

Woensdag 5 december – Sinterklaas
In huize Schuring staat vandaag alles in het teken van de sint. ’s avond komen ouders en schoonouders langs, eten we gezellig en gaan we een uurtje bowlen, waarna het belangrijke moment van cadeautjes uitpakken is aangebroken.

Vanwege de vele regen gaan we met de auto naar de Veluwehal. Terwijl we op het prachtig aangelegde parkeerterrein staan te wachten op de familie in de andere auto, besef ik me dat Barneveld veel prachtige plekjes kent. Netjes aangelegd, chique zelfs. Het wonen in Barneveld is echt zo gek nog niet!

Dinsdag 4 december – Commissie Bestuur
Vanavond een zeer korte agenda voor de commissie Bestuur. Eigenlijk maar twee punten: een raadsvoorstel om meer budget beschikbaar te stellen voor een stuk automatisering en het aanvullend bedrag dat nodig is voor het Schaffelaartheater.

Een lange en taaie discussie over de miljoen euro die de gemeente extra zou moeten investeren in het Muziekcentrum. Een van de partijen bleef maar terugkomen op de discussie die we in december 2005 in de raad hebben gehad (en dat terwijl een van de raadsleden van die fractie toen ook al meedeed aan de discussie). Wij hebben getracht niet buiten het huidige raadsvoorstel te gaan en hebben de discussie van eind 2005 verder laten rusten. Klik hier om onze opvattingen van toen nog eens na te lezen.

De gehele commissie was onaangenaam verrast door de mededeling van de wethouder dat met Vink een deal is gesloten over het aanleggen van de parkeerplaatsen. Deze deal was nodig om een recht van retentie op de fundering op te heffen (Vink had nog een openstaande rekening bij de oude aannemer en blijkbaar kun je in dit land dan ‘beslag’ leggen op zaken waar de failliete aannemer allang voor betaald is).

Met deze deal wordt de schijn gewekt dat de borrelpraat klopt dat Vink de gemeente in z’n zak heeft. Bovendien is het niet transparant. Mogelijkerwijs is het echt nodig om het op zo’n akkoordje te gooien, omdat dit veel vertraging voorkomt. Doe dat dan in overleg met de raad.

Een gemiste kans.

Maandag 3 december – Goed is goed genoeg
Vanavond om 18:30 al in het gemeentehuis voor de commissie Samenleving. Niet echt relaxed met het gezin avondeten, dus. Een volle agenda, met maar liefst twee WMO-onderwerpen: het nieuwe beleidsplan en de rapportage van de onderzoekscommissie, die de kwaliteit van de indicering heeft bekeken.

In korte tijd heeft de onderzoekscommissie de indicering tegen het licht gehouden. Ik ben blij met de constateringen dat alle relevante informatie in het proces wordt betrokken, dat de medewerkers het juiste profiel hebben en met de uiteenzetting over hoe indicering in het oude systeem ging en hoe het nu gaat.

Ik ben met de onderzoekscommissie benieuwd naar de reden van de verschuiving van meervoudige naar enkelvoudige hulp. Dat is mooi iets om naar te kijken tijdens de komende evaluatie.

Ik heb tijdens de vergadering de vinger gelegd bij de onderzoeksaanpak. Daar was ik niet echt tevreden over. Op basis van te weinig onderzoek is een belangrijke conclusie getrokken. De voorzitter van de onderzoekscommissie gaf aan dat dit kwam door de tijd die beschikbaar was.

De onderzoekscommissie twijfelt of er op basis van de beslisboom goed kan worden ingeschat of zorgvragers zelf regie kunnen voeren over hun huishouden. Als ze dat wel kunnen krijgen ze enkelvoudige hulp, als ze dat niet kunnen meervoudige hulp (HH basis en HH speciaal in jargon). De beslisboom moest worden aangepast en hangende de aanpassing moest iedereen HH speciaal krijgen. Bovendien wilde de onderzoekscommissie dat iedereen opnieuw geïndiceerd wordt.

Wij vonden dat niet nodig, omdat er een vangnet is geregeld. Als iemand HH basis krijgt en dat blijkt tijdens het eerste bezoek van de zorgverlener onterecht te zijn, dan is de zorgverlener verplicht dat direct te melden, zodat er actie genomen kan worden. Het eventuele risico van de fout in de beslisboom (die overigens van het CIZ afkomstig is en voortdurend wordt verbeterd), wordt door dit vangnet weggenomen. Waarom dan iedereen HH speciaal geven en bovendien honderden indicaties overdoen? Daarbij komt dat dit voorstel per half jaar EUR 580.000 zou gaan kosten.

De raadscommissie was unaniem (nou ja, met uitzondering van Lijst 8 dan) dat de voorgestelde maatregelen ‘met een kanon op een mug schieten was’ (om met de woorden van de wethouder te spreken). Gelukkig maar.

De ChristenUnie vindt het erg belangrijk dat mensen die zorg nodig hebben de juiste zorg krijgen. Je moet echter geen onnodige maatregelen nemen, die erg veel geld kosten. Met het vangnet kan er niets fout gaan, daar zorgen gemeente en zorgaanbieders samen voor. En dan is goed goed genoeg!

Zondag 2 december – Psalmen voor nu
Kent u ze al? Psalmen voor nu? Het is een initiatief van een aantal componisten en tekstschrijvers om de Psalmen opnieuw op muziek te zetten. Inmiddels zijn er drie CD’s verschenen en de vierde komt in februari 2008 uit.

Op een grijze, grauwe dag als vandaag is het heerlijk om een van die CD’s op te zetten. Ik vind het prachtige muziek, maar dat is natuurlijk persoonlijk (deel 2 is overigens minder mooi…). Het is wel muziek om even voor te gaan zitten, althans, als je de tekst tot je door wilt laten dringen, moet je echt luisteren.

Aanstaande vrijdagavond is er in de Bethelkerk een uitvoering van Psalmen voor nu. Ik hoop daar samen met onze oudste dochter heen te gaan. Kaarten zijn vast nog wel verkrijgbaar via de site van Psalmen voor nu. Een aanrader!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie, of stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2007 > december