WisselBlog week 51 - Heimen Schuring

dinsdag 18 december 2007 09:29

Zaterdag 22 december – Bijna Kerst
Winter aan het HertespoorAls ik nu naar buiten kijk, zie ik een grote boom, die wit gemaakt is door een laagje rijp, met op de achtergrond een strak blauwe lucht. Dat is nog eens prachtig winterweer.

Voor mij is de kerstvakantie begonnen. Ik heb vrij tot en met 2 januari. Een heerlijk begin van de vakantie!

De activiteiten van de fractie gaan ook op een laag pitje. Een tijd van feestvieren breekt aan. Het grote feest van Kerst mogen we vieren. God had de wereld zo lief dat Hij Zijn naar de aarde stuurde om verlossing en verzoening mogelijk te maken. Ik moet denken aan dat prachtige opwekkingslied: Licht van de wereld, U scheen in mijn duisternis. Ik wens u namens mijn vrouw en kinderen Gezegende Kerstdagen toe! Dat Kerst voor u het feest van het Licht zal zijn!

PS: de wisselblog gaat twee weken off-line. Vanaf maandag 7 januari 2008 hoopt Tjitske u weer deelgenoot te maken van haar politieke belevenissen. Graag tot dan!

Vrijdag 21 december – Eindejaarsbijeenkomst
Vanmiddag ben ik op de eindejaarsbijeenkomst van de gemeente geweest. In de gemeentewerf was een heus circus gebouwd, waarin een variété aan acts werd opgevoerd. Het was heel erg leuk om ambtenaren en raadsleden op een creatieve en lollige manier aan het werk zien. Het was heel goed georganiseerd. Leuk om bij aanwezig te zijn! Een eervolle vermelding verdient Kees van der Werf, die met gevaar voor eigen leven op een stapel kratten klom. Twaalf kratten hoog, een hele prestatie. Ook de act van Pro98 (cowbow pief-paf-poef) was geslaagd!

Na afloop van het circus Barneveld, was er een barbecue / buffet. Ook uitstekend verzorgd. Leuk om nog eens in ontspannen sfeer met ambtenaren en collega-politici te praten. Zo sprak ik de zwemleraar van m’n zoontje. Volgens Stefan is hij heel streng, ik vond ‘m best aardig. Dat strenge is vast nodig, als je een hele schoolklas zwemles moet geven…

Al met al een gezellige afsluiting van het parlementaire jaar in Barneveld!

Donderdag 20 december – Nog een keer Valleilijn...

Vanavond werd voor mij aan den lijve duidelijk waarom er dubbel spoor moet komen op de Valleilijn. Na een gezellig etentje met een aantal collega’s en oud-collega’s in het fraai verlichte Gouda, kom ik in Amersfoort net te laat voor de trein van 22:46 richting Ede-Wageningen. Niet getreurd, dacht ik, over een half uur gaat er weer een.

Om de tijd te overbruggen en om warm te zitten, nuttig ik een kleine milkshake bij het fastfoodrestaurant op het station, om na een klein half uur weer richting het perron te lopen. Wie schetst mijn verbazing: de trein van 23:16 staat niet op de borden. Een eerste vlugge blik op de vertrekstaat leert mij dat die trein wel moet rijden, vast een foutje. 23:16: er komt geen trein. Toch nog maar een keer op de vertrekstaat kijken. Het blijkt dat op donderdagavond na elf uur geen treinen meer rijden, verder dan Barneveld-Noord!

Heb ik weer! Voor niks een half uur op Amersfoort gewacht en een nachtelijke wandeling in de vrieskou van station Barneveld-Noord naar Barneveld-Centrum! Gelukkig hoefde ik niet alleen te lopen. Luuk Esser van Toktokcity.com (en soms van de Barneveldse Krant) trof hetzelfde lot. We hebben dus uitgebreid kunnen bijpraten. Dankzij ProRail.

Die verdubbeling moet er snel komen. Ik ben voor!!

Woensdag 19 december – Quick scan Valleilijn
Vandaag kregen we als fractie een mailtje vanuit Den Haag dat de Tweede Kamer gisteren een motie heeft aangenomen, waarin de regering gevraagd wordt een quick scan naar onder andere de Valleilijn te doen. ChristenUnie-kamerlid Ernst Kramer had zich enige maanden al hard gemaakt voor verdubbeling van de Valleilijn. De quick scan is nu de eerste stap die in die richting wordt gezet.

Goed nieuws dus voor de Valleilijn, Natuurlijk: het is nog niet zeker dat de verdubbeling er komt, maar er wordt nu wel onderzoek naar gedaan. De motie is unaniem aangenomen, de hele Tweede Kamer staat er dus achter. Dat geeft ook direct goede moed voor de volgende fase: er zal geld beschikbaar moeten worden gesteld, dat zal vast makkelijker gaan, nu de motie met algemene stemmen is aangenomen.

We wachten af. En houden u op de hoogte!

Klik hier om het nieuwsbericht over de quick scan te lezen.

Dinsdag 18 december – Schaffelaartheater
Vanavond was het dus zover: de laatste vergadering van de gemeenteraad van dit jaar. Een gevarieerde en volle agenda. Daarom zijn we een uurtje eerder begonnen.

De meeste tijd ging op aan de behandeling van het voorstel om EUR 1 miljoen extra in het Schaffelaartheater te investeren. Er werden grote lappen tekst uitgesproken (ook door ons), maar de kernvraag bleef natuurlijk: wil je een miljoen extra in het muziekcentrum stoppen? Een aantal partijen had die vraag snel beantwoord. CDA, Pro98, VVD maar ook Lijst8 konden bijna volstaan met het geven van het ‘ja-woord’. Hun redenering was: we hebben in 2005 een besluit genomen, hier is niets aan te doen, dus moet het maar.

Op zich een helder verhaal. Wij hadden een andere lijn. We vroegen ons af of er geen alternatieven zijn. Is het mogelijk om het hele plan te versoberen? De antwoorden op vragen die we daarover in de commissie Bestuur hadden gesteld en ook de antwoorden op vragen die daarna via de mail waren gesteld, gaven daar volgens ons niet goed antwoord op. Te snel en te makkelijk werd door de wethouder gezegd dat het niet anders kon. De wethouder zei vanavond zelfs dat hij het niet anders zou willen: het muziekcentrum moet er komen zoals in 2005 was afgesproken.

Via een motie hebben wij voorgesteld dat er eerst wordt onderzocht of er alternatieven zijn, daarbij uiteraard rekening houdend met bestaande overeenkomsten en de vorm van de fundering die er al ligt. De motie heeft het niet gehaald, omdat andere partijen wel overtuigt waren van het feit dat er geen alternatief is.

Wat mij opviel, was dat, ondanks dat wij meer dan eens klip en klaar gezegd hebben dat we eerdere raadsbesluiten respecteren, ons toch verweten werd dat we gewoon tegen waren vanwege de zondagsrust.

Natuurlijk, wij vinden zondagsrust belangrijk en ook de zorgen over de exploitatie hebben we nog steeds, maar dat hebben we in 2005 ingebracht. Daar is de raad in meerderheid overheen gestapt en dan hoor je daar niet op terug te komen. Wij deden dat niet, anderen verweten ons dat wel te doen.

Kent u dat liedje van Bram Vermeulen, met een klaagzang over politiek? Daar moet ik nu aan denken.  "Als ik niet luister, hoor ik het niet…"

Zo is het maar net.

Maandag 17 december – fractievergadering
Dinsdagavond vergadert de gemeenteraad. De agenda is vol en vandaag kregen we het bericht dat Pro98 een interpellatiedebat met wethouder Verweij wil houden. Nog een extra agendapunt dus. Het is maar goed dat we een uur eerder beginnen (half zeven in plaats van half acht) en dan nog is het de vraag of we voor twaalven klaar zijn.

Het hoofdgerecht van de raadsvergadering zal wel het aanvullende krediet voor het Schaffelaartheater zijn. Daar is een hoop over te doen geweest in de commissie en daarna is het bijna niet stil geworden over dat onderwerp. Persoonlijk vind ik het WMO en gezondheidbeleid veel belangrijker. Ook dat staat op de agenda en daarin worden de kaders voor de komende jaren vastgelegd. Ik voer morgen het woord over dit beleidsplan en tijdens ons fractieoverleg zijn we het snel eens over de insteek (die zal ik, om het nog een beetje spannend te houden, nu nog niet uit de doeken doen).

De fractievergadering is even na tienen afgelopen. Dit komt vooral door het vele mailverkeer, waarmee de onderwerpen al zijn ‘voorbesproken’. Het is echt ideaal dat je op het moment dat het jou uitkomt al wat gedachten ‘op papier’ kan zetten en dat daar dan op gereageerd kan worden. Vooral bij complexe vraagstukken helpt het dat de discussie rijpt. En je kunt er ook nog eens efficiënt door vergaderen.

Zondag 16 december – Bijna Kerst
Het is vandaag alweer de eerste dag van de 51ste week, de een-na-laatste week van het jaar. Wat vliegt de tijd! Vorige week heb ik een aantal dagen met mijn vrouw doorgebracht in Antwerpen. Het is heerlijk om zo nu en dan met z’n tweeën op pad te gaan. Met een jong gezin moet je dat bewust plannen, anders komt het er niet van. Antwerpen is overigens een prachtige stad. Echt de moeite waard!

Volgende week is het dus al weer Kerst. Met de kinderen praten we over wat Kerst wel en wat Kerst niet inhoudt. De sfeerverlichting en de kerstballen zijn wel leuk en gezellig, maar het is niet de essentie van Kerst. Jezus is onder ons komen wonen, heeft de hemel verruild voor de donkere aarde. Om vrede op aarde te brengen. Vrede tussen God en de mensen welteverstaan. Dat is Kerst!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een bericht naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 51 - Heimen Schuring'

Frits Appelman
Geplaatst op: 21-12-2007 20:07 Quote
Waarde Heimen,

Als er geen trein rijdt, heb je ook niks aan dubbel spoor!

Frits
Nieuw bericht