Barneveldse krant: Huisvesting van Barnevelds onderwijs kost 23 miljoen euro

Impressie van de nieuwe burgtschoolwoensdag 12 december 2007 15:16

De gemeente Barneveld besteedt volgend jaar ruim 23 miljoen euro aan onderwijshuisvesting. Het leeuw-endeel - zo’n 17 miljoen euro - gaat naar de nieuw te bouwen fusieschool van het Groen van Prinsterer College (GvP) en Christiaan Huygens.

Jaarlijks moeten scholen voor 1 februari aangeven hoeveel ruimte zij voor het schooljaar daarop nodig hebben. De gemeente, die wettelijk verantwoordelijk is voor onderwijshuisvesting, beoordeelt vervolgens de aanvragen. Daarbij wordt gekeken naar het aantal leerlingen per 1 oktober 2007 en de te verwachten instroom van nieuwe leerlingen.

Twee aanvragen van Stichting Hervormde Scholen De Drieslag vallen buiten de boot, omdat ze te laat zijn ingediend. Met het schoolbestuur is daarom afgesproken de aanvragen in 2009 te behandelen. Uit de aanvragen blijkt verder dat De Fontein en de Prins Willem Alexanderschool concrete stappen zetten om de gewenste nieuwe school in de wijk Veller te realiseren.

Het meeste geld gaat naar de fusieschool voor vmbo. ,,Het bedrag is plusminus 17 miljoen’’, legt wethouder Leen Verweij uit. ,,Van een aantal zaken moet nog definitief worden vastgesteld wat dat gaat kosten.’’ De wethouder legt momenteel de laatste hand aan een intentieovereenkomst die het gemeentebestuur zal tekenen met de betreffende fusieschool. ,,Wij zijn slechts subsidiegever, de school is verantwoordelijk voor de bouw’’, aldus Verweij. De school zelf levert ook een financiële bijdrage.

Volgens Verweij is sprake van een bijzondere situatie omdat het GvP volgens de verordening helemaal geen recht heeft op een nieuw gebouw. Huygens is wel dringend aan andere huisvesting toe. ,,Door de fusie wordt het vmbo-onderwijs echter versterkt en is deze deal afgesproken en voorgelegd aan de gemeenteraad’’, aldus Verweij.

Bron: Barneveldse krant

Wethouder