Heimen Schuring in GelreVisie: Samen werken aan een betere Valleilijn!

zaterdag 29 december 2007 11:50

De Barneveldse raadsfractie heeft de afgelopen tijd samen met de fractie in de Provinciale Staten regelmatig aandacht gevraagd voor de gebrekkige kwaliteit van de treindienst van Connexxion. In het informatieblad van de Gelderse ChristenUnie-fractie heeft Heimen Schuring verslag gedaan van de perikelen rond de Valleilijn.

Hooggespannen waren de verwachtingen. De treinreizigers op de lijn Amersfoort – Ede-Wageningen zouden wat gaan beleven! De kwakkelende kippenlijn zou omgevormd worden tot de prachtige Valleilijn! Waar NS klaagde over een onrendabele lijn, zou Connexxion er samen met de provincie een succes van maken!

De punctualiteit ging nadat Connexxion de dienst in december 2006 overnam inderdaad omhoog. Echt een verbetering. Maar toen er in maart 2007, na een ongeval, een trein minder beschikbaar was, begonnen de problemen. Treinen waren overvol en er vielen zelfs reizigers flauw.

De nieuwe treinen zouden uitkomst bieden. Vanaf 1 september zou alles tiptop worden. Echter, de nieuwe treinen kwamen niet. Gelukkig kon Connexxion de oude NS-treinen wat langer huren. Toen de nieuwe treinen eindelijk kwamen, reden ze slechts af en toe, of helemaal niet. Erg vervelend. Vooral als je voor je werk of voor school afhankelijk bent van de trein.

De frustratie van uitvallende treinen werd vergroot door het ontbreken van fatsoenlijke informatievoorziening. Er werd niets omgeroepen en er waren geen Connexxion-mensen op het station. Ook leek Connexxion te weigeren ‘sorry’ te zeggen. De boetes die volgden, waren zelfs onterecht, want het zijn toch fantastische treinen.

De ChristenUnie heeft in de korte tijd dat Connexxion de treinlijn exploiteert al een aantal keren aandacht gevraagd voor problemen op de lijn. In maart hebben we, als Barneveldse raadsfractie, ons college gevraagd iets te doen aan de overvolle treinen, die tot gevaarlijke toestanden leidden. Na onze vragen kwam Connexxion met het idee om vier keer per uur vanaf Barneveld-Centrum te gaan rijden. Vragen stellen helpt dus!

De dreigende vertraagde oplevering van de nieuwe treinen was in augustus aanleiding voor onze statenfractie om aan de bel te trekken. Gedeputeerde Staten antwoordde hierop dat Connexxion forse boetes te wachten stond, als er niet volgens het contract op tijd met nieuwe treinen werd gereden.

In september, toen bleek dat de nieuwe treinen inderdaad niet op tijd in gebruik werden genomen, hebben wij als Barneveldse fractie de suggestie gedaan om de boetes die opgelegd zouden worden ‘terug te geven’ aan de gedupeerde reizigers. Daarnaast zou met het geld een aantal overwegen beter beveiligd kunnen worden. De Valleilijn kent namelijk een behoorlijk aantal onbewaakte overwegen. Piet Plug heeft deze suggestie overgenomen en dit ook voorgesteld aan Gedeputeerde Staten.

Het is erg prettig om in Arnhem een actieve statenfractie te hebben. Samen hebben we aandacht kunnen vragen voor de problemen op de Valleilijn. Daar wordt het openbaar vervoer beter van!

Heimen Schuring
Raadslid Gemeente Barneveld