Grondige activiteit...

Nieuwbouw in de Glindzaterdag 01 december 2007 19:42

Hoe kom je in Barneveld aan een huis? Interessante vraag! Immers, er is veel vraag, weinig aanbod, de prijzen zijn hoog en de spoeling is dun.

Wil men een huurhuis, dan wende men zich tot de woningstichting. Via de Barneveldse Krant kan men zich inschrijven op wat er aangeboden wordt. Liever een koopwoning? Zelf bouwen is het meest ideaal, maar dan moet je wel grond hebben. Grond kopen van de gemeente is bijna onmogelijk: je moet worden ingeloot of bieden op een perceeltje. Gewoon de vrije markt op is een andere mogelijkheid, maar dan moet je een stevige beurs hebben en veel starters hebben die (nog) niet. Een nieuw huis via een projectontwikkelaar lijkt nog de meest aangewezen weg. Maar krijg je dan waar voor je geld?

Grondquote
Wanneer er een nieuwe wijk wordt gebouwd, wil de gemeente graag alle grond daarvoor hebben. Echter … projectontwikkelaars zijn de gemeente vaak voor. Zij verkopen hun grond dan uiteindelijk wel aan de gemeente, maar bedingen daarbij dat zij het merendeel van de woningen mogen bouwen en verkopen. Daarvoor is weer nodig dat de gemeente de grond terugverkoopt aan de ontwikkelaars. De prijs die de gemeente berekent gaat volgens de systematiek van de grondquote: een bepaald percentage van de bouwprijs bepaalt de waarde van de grond. Hoe duurder de woning, hoe hoger de grondprijs. Zo worden de goedkope huizen betaald met de du(urde)re.

Strijkstok
De vraag is of de ontwikkelaars de grond voor dezelfde prijs doorverkopen. Zo ja, dan is dat mooi, indien nee, dan zijn er twee dingen fout gegaan: de ontwikkelaar verdient eraan (en dat was de bedoeling niet) en de gemeente had deze duurder kunnen verkopen (om bijv. de wijk te veraangenamen). Het vermoeden bestond dat hier geld aan een verkeerde strijkstok bleef hangen. Een van onze vele meelevende en deskundige leden zette ons op dit spoor. Overleg met de wethouder leverde op dat de waarheid ergens in het midden ligt. En dat heeft er weer toe geleid dat bij de behandeling van de Grondnota in november is toegezegd dat de gemeente in de toekomst scherper op deze zaken gaat letten. Bovendien wil men zich actiever met de grondverwerving bemoeien. Hoe meer grond de gemeente zelf kan kopen, hoe beter het uiteindelijk voor ons allemaal is. Want bij planologie kun je niet grondig genoeg te werk gaan!

Frits Appelman , Grondgebied

Achtergronden