Barneveldse krant: Vanaf december minder ritten

Nieuwe trein Valleilijn 24 september 2007woensdag 24 oktober 2007 14:42

Connexxion, de vervoerder op de Valleilijn, moet vanaf december waarschijnlijk zes ritten schrappen tijdens de vroege ochtend- en late avondspits. Dit komt mede doordat goederentreinen steeds vaker overdag rijden.

Spoorwegbeheerder ProRail heeft dinsdag het bezwaar van Connexxion afgewezen tegen de verdeling van de ruimte op het spoor. De vervoerder op het traject Amersfoort-Ede is het samen met vijf andere vervoerders, waaronder de NS, niet eens met het capaciteitsplan dat ProRail enkele weken geleden presenteerde. De vervoerders vinden dat ze recht hebben op meer ruimte op het spoor.

Schipperen
ProRail moet traditioneel schipperen tussen de belangen van tientallen vervoerders en de noodzaak van onderhoud aan het spoor. Dit jaar kon de spoorbeheerder voor het eerst niet voldoen aan alle aanvragen voor zogeheten ‘treinpaden’. Nederland heeft een van de drukste spoornetwerken ter wereld. Het gebruik van het spoor neemt komend jaar opnieuw toe, met 7 procent tot 3 miljoen treinen.

In het oorspronkelijke plan had ProRail 99,5 procent van de aanvragen gehonoreerd. In het nieuwe plan is dat 99,7 procent. Desondanks kreeg Connexxionnul op het rekest in de bezwaarprocedure. Als vervoerders het niet eens zijn met het aangepaste ProRail-plan, kunnen ze nog een procedure beginnen bij de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Connexxion weet nog niet of het naar de NMa stapt. ‘Onze juristen bestuderen de zaak’, aldus een woordvoerster van Connexxion.

Verdubbeling spoor
Een verdubbeling van het spoor tussen Ede-Wageningen en Amersfoort zou Connexxion meer ruimte opleveren, stelt de ChristenUnie. De partij heeft daarover dinsdag in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Camiel Eurlings van Verkeer.

De ChristenUnie pleit voor verdubbeling van het hele traject of tenminste een groot deel ervan. Door toename van het goederenvervoer is op het huidige enkelspoor steeds minder ruimte voor passagierstreinen.

Miljardeninvesteringen
Eurlings staat onder grote druk om op korte termijn het spoornetwerk flink uit te breiden. De Nederlandse Spoorwegen en een meerderheid in de Tweede Kamer gaven onlangs al aan dat de komende jaren miljardeninvesteringen nodig zijn om de door het kabinet beoogde groei van 5 procent in het reizigersvervoer te halen.

De Valleilijn is slechts een voorbeeld in een lange rij van trajecten waar investeringen noodzakelijk zijn. Als het aan NS ligt, komen er vier sporen te liggen op de belangrijkste tracés in en rond de Randstad. Op dinsdag 19 november komt Eurlings met een plan voor het verbeteren van het spoor in Nederland.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2007 > oktober