Barneveldse krant: Basisschool ‘t Valkhof op de Engelse toer

donderdag 11 oktober 2007 16:06

Openbare basisschool ‘t Valkhof in Barneveld gaat op de Engelse toer. Na de herfstvakantie starten de groepen één tot en met vier met Engelse les, die vooral gericht is op spreekvaardigheid. Daarmee wordt ‘t Valkhof een zogeheten Anglia-school en lid van een Europees samenwerkingsverband, dat als doel heeft de Engelse taal te stimuleren. Wethouder Leen Verweij gaf vanmorgen het officiële startsein, hij onthulde een Anglia-plaquette.

,,Dit is uniek in Barneveld en omstreken. In de rest van Nederland zijn er wel een aantal scholen die ook vanaf groep één met Engelse les starten”, weet directrice Corrie Ravensberg. De school vindt dat de leerlingen niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het spelenderwijs leren van de Engelse taal. ,,Kinderen worden dagelijks geconfronteerd met Engelse teksten, bijvoorbeeld tijdens het computeren en als ze televisie kijken. We gaan ook langzaam toe naar het fenomeen ‘wereldburger’. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd Engels leren.”

Als kinderen al van jongs af aan Engels leren, zullen ze de taal in de toekomst vloeiend spreken, is de gedachte. ,,En dan bedoel ik ook echt vloeiend, zonder dat je hoort dat ze uit Nederland komen”, zegt Ravensberg. ,,Bij mij zal dat niet meer lukken. Maar kinderen uit de groepen één tot en met vier zitten nog in de taalgevoelige periode. Die pikken het heel snel op.”

De Engelse lessen worden niet alleen door leraren van ‘t Valkhof gegeven, maar ook door een speciaal daarvoor aangetrokken ‘native speaker’. In dit geval is dat de van origine Engelse Maxine Mojan, die alweer een paar jaar in Barneveld woont. Zij spreekt dus ook goed Nederlands.

Volgens Ravensberg gaat de bovenbouw - de groepen vijf tot en met acht - vanaf volgend school jaar intensiever bezig met Engels. ,,Dan moet je bijvoorbeeld denken aan emailcontact met leerlingen van Engelse of Amerikaanse scholen, in het kader van internationalisering. Bij de bovenbouw ligt de nadruk veel meer op grammatica en leesvaardigheid, bij de onderbouw is de spreekvaardigheid het belangrijkst.”

De start van de Engelse lessen werd vandaag opgeleukt met een ludieke actie van leerkrachten van ‘t Valkhof. ,

,We hebben een bepaald verhaal uitgebeeld, waarbij de leraren allemaal een grappig personage spelen. Het is een komisch toneelstuk geworden. Verder hebben we volgende week een projectweek, die geheel in het teken staat van Engeland. Daarna begint het echte werk”, kijkt de directrice vooruit

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2007 > oktober