Aantal keer gelezen

Leen(s)toel deel 5

vrijdag 12 oktober 2007 18:53

Iedere 2 maanden schrijft Leen Verweij over het politieke reilen en zeilen in de column Leen(s)stoel.

Alcohol.
Het probleem van het overmatig alcoholgebruik krijgt voor mij steeds meer zijn ware omvang. Dat er in de keten vaak sprake is van overmatig alcoholgebruik weten we. En met overtuiging gaan we daar in Barneveld wat aan doen. Nog voor het eind van dit jaar moet het handhavingsbeleid zijn definitieve vorm hebben gekregen en wordt gestart met het toekennen of weigeren van gedoogbeschikkingen.

Maar het alcoholgebruik begint en eindigt niet bij de keten. Om bij het begin te beginnen. Uit onderzoek blijkt dat de jongeren van rond de 12 jaar in bijna alle gevallen het drinken van alcohol thuis leren! Het voorbeeldgedrag van de ouders is zorgwekkend. Ik kom steeds meer tot de overtuiging dat de aanpak moet beginnen bij de ouders. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ouders moeten in woord en daad een halt toe roepen aan het alcoholgebruik ook bij henzelf.

Verder valt mij op dat bij evenementen zoals het aprés skifeest  in juli (de naam alleen al) sprake is van overmatig alcoholgebruik. Weer is de vraag wie we daarvoor moeten aanspreken? En zijn er niet te veel volwassenen die het winstoogmerk zwaarder laten wegen dan de gezondheid van hun klanten? Dat geldt voor sportkantines ook: hoeveel kinderen leren daar van de grote mensen (vaders en moeders) dat een aantal pilsjes ook midden op de dag heel normaal is? En hoe moeilijk is het dit in te dammen als je je realiseert dat de baropbrengst zo goed gebruikt kan worden? Dat wordt moeilijk kiezen voor alcoholmatiging.

De keten
Ongetwijfeld hebt u maanden lang tv gekeken om mij te ontwaren. Niet voor niets meldde ik u de vorige keer dat er een nieuwsitem aan de keten besteed zou worden. De nos heeft nog steeds het voornemen om te komen, maar het is er nog niet daadwerkelijk van gekomen.

Wel ben ik geïnterviewd door het ministerie van VROM. In hun eigen magazine wordt dit binnenkort geplaatst. Bovendien ga ik in november naar een congres van het Trimbos instituut om meer te vertellen over het Barneveldse ketenbeleid en meer te leren over alcoholmatiging.

Het generaal pardon
Zoals iedereen weet heeft het kabinet (mede onder de druk van onze partij) besloten een generaal pardon toe te passen. Dat heeft tot gevolg dat ook Barneveld een extra taakstelling krijgt voor de huisvesting van statushouders; 15 voor 2007. Is bij de Birmezen het grootste probleem hun zeer grote afstand tot de Nederlandse taal en cultuur omdat ze pas heel kort vanuit hun eigen wereld in Nederland zijn gekomen, bij de mensen die vallen onder de nieuwe pardonregeling spelen weer andere moeilijke zaken. Deze mensen hebben jaren lang in onzekerheid geleefd met alle psychische en emotionele gevolgen van dien. Tot ons verdriet is er in deze regio maar zeer beperkt deskundigheid vanuit de geestelijke gezondheidszorg beschikbaar die kundigheid en ervaring genoeg heeft met deze problematiek. Vluchtelingenwerk en de woningstichting en de gemeente werken er keihard aan om ook deze mensen een huis, een thuis te bieden.

Opmerkelijk is dat binnen de groep van mensen uit de nieuwe pardonregeling mensen zijn die nog hebben gewoond in het azc in Voorthuizen (hoe lang is dat geleden??) die nu aangeven graag alsnog in Voorthuizen te mogen wonen. Is dat geen compliment voor de inwoners van Voorthuizen!

De dictatuur van de bureaucratie maakt het ons trouwens moeilijk om meer dan onze taakstelling vanuit de nieuwe pardonregeling (die 15 dus voor 2007) te huisvesten als het gaat om mensen die aangeven in Barneveld/Voorthuizen te willen wonen gelet op hun verleden. Je zou zeggen dat je die “meer-dan -15-mensen” ten laste brengt van de reguliere jaarlijkse taakstelling. Nee dus. Terwijl je zou zeggen: waar je het liefste woont gedij je het beste! Weet u trouwens dat er van alle landen in de EU er maar 8 (waaronder Nederland) zijn die vluchtelingen rechtstreeks opvangen vanuit vluchtelingenkampen (oa Birmezen)? Teleurstellend dat niet veel meer Europese landen dit doen.

Blij
Geweldig blij was ik met een sympathieke kaart die ik kreeg van een lezersechtpaar van Komma. Het echtpaar vertelde dat zij al decennia lang met veel plezier wonen naast een Turks gezin en in hun wijk plezierige contacten hebben met allochtone mensen. Ze worden daar zelfs op het eten genodigd en kunnen openhartig praten over hun christelijke geloofsbeleving. Heerlijk te horen dat er ook heel positieve ontwikkelingen in de wijken te melden zijn. De stille en trouwe werkers in de samenleving: van onschatbare waarde en een navolgenswaardig voorbeeld.

Scholen
Met grote voortvarendheid wordt gewerkt aan de uitwerking van de plannen voor de scholenbouw. Voor de basisschool in de Burgt is de architect bijna klaar met zijn definitieve ontwerp. De  aanbestedingsprocedure loopt. Opmerkelijk nieuwsfeit is dat het bestuur van de hervormde scholen besloten heeft tot de oprichting van eigen identiteitsgebonden kinderopvang in de brede zin van het woord. Deze voorziening zal ook in de nieuwe school worden ondergebracht.

1VMBOmeerwaarde is de werknaam van de nieuwe school. Bij de opening komt pas de nieuwe naam openbaar. Christiaan van Prinstererschool zal het wel niet worden. Deze nieuwe school gaat gebouwd worden onder verantwoordelijkheid van het schoolbestuur (die is zoals ze dat noemen de bouwheer). Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een intentieovereenkomst tussen de gemeente en de school waarin alle randvoorwaarden van de gemeente worden gemeld. Ook voor deze school is een architect al aan het tekenen. Om deze belangwekkende projecten bij velen onder de aandacht te brengen gaan we werken met een speciale nieuwsbrief. Binnenkort komt de eerste.

Ten slotte
Ik ben dankbaar voor de mogelijkheden die ik krijg om mij in te mogen zetten voor het welzijn van alle Barnevelders. Hoe is dat lied ook al weer? Al wat gedaan wordt uit liefde tot Jezus [voor welk mens dan ook!] dat houdt zijn waarde dat zal blijven bestaan. Tot eer van Hem die ons zo onvoorstelbaar liefheeft.

Leen Verweij

Archief > 2007 > oktober