Begroting 2008: verder met Samen Barneveld

Scholen in Norschotenvrijdag 19 oktober 2007 09:45

Op donderdag 18 oktober heeft de raad de begroting voor 2008 besproken en vastgesteld. De ChristenUnie is blij met deze begroting en vindt veel van de zaken die de ChristenUnie belangrijk vindt in de plannen terug. Namens de fractie gaf Tjitske Kuiper een algemene beschouwing. Onderstaand de integrale tekst van haar betoog.

Het was 7 juni, net vier maanden geleden, dat wij als raad de kadernota hier bespraken. Op dat moment was de verwachting dat we wel eens structureel minder geld vanuit het rijk zouden kunnen gaan ontvangen. De jaren die voor ons lagen zouden wisselend een tekort en een overschot te zien geven. Ik heb dit voorjaar het voorbeeld van ‘buienradar’ gebruikt, waarbij je er met alle aangeleverde gegevens toch nog wel eens flink naast kunt gokken of je droog zult blijven of een onverwachte bui zult treffen.

Onze fractie moet constateren dat ook nu de verrassingen de wereld nog niet uit zijn. Wij kunnen als gemeente alles in kaart hebben bij de kadernota. De uitwerking uit het gemeentefonds echter is uiteindelijk een belangrijke factor of er ruimte in de begroting zit of niet.

Nu de plannen van dit kabinet gunstig uitpakken ten opzichte van onze gemeente zijn wij natuurlijk blij. Er is sprake van enorme werklust in onze gemeente en dat uit zich in vergevorderde plannen voor scholenbouw, brandweerkazernes, kulturhus, woonwijken, sporthal enerzijds en veel inspanning op sociaal gebied en veiligheid (ik noem ketenbeleid, WMO, integratie-inspanningen, wijkplatforms) Er is beslist sprake van optimisme. De begrotingsstukken weerspiegelen dat. Er is met aandacht en nauwkeurigheid aan gewerkt . Het toont grote inzet van college en ambtenaren. Zaken zijn hierdoor ook transparanter voor onze inwoners. Wilt u onze complimenten overbrengen aan de medewerkers die zich hier in het bijzonder voor hebben ingezet? Maar uiteindelijk geloven wij als ChristenUnie dat het een zaak is van ‘bidt en werk’, oftewel het is niet alleen dankzij menselijke inspanning, maar wij zien daarin de zegenende hand van God.

Aan ons als raad vandaag de vraag of de kadernota goed is verwerkt in de begrotingsstukken. Wij kunnen daar zeker ‘ja‘ op zeggen. Het college kon een volledig sluitende begroting presenteren voor zowel het komende jaar alsook de volgende vier jaren. Voor zover wij dat kunnen nagaan (en dat is heel ver, want we hebben de nestor in onze fractie). Er zijn in de voorafgaande dagen vele vragen gesteld en antwoorden gegeven en er zitten onderdelen in de programma’s waar we in commissieverband op terug willen komen. Vandaag willen wij ons focussen op twee voorstellen die ik u zo meteen wil toelichten.

Bij het vaststellen van de begroting worden ons in het raadsvoorstel een aantal beslispunten voorgelegd. Zo’n mooie begroting is voor de raad een verleidelijke situatie. De zon breekt dan opeens door op het gezicht van menig politicus. Er verschijnen woorden als ‘belastingverlaging’, ‘blijde kiezers’, ‘tevreden achterban’. Afijn, u allen collega’s, hebt er waarschijnlijk mee te maken gehad. Wij ook.

Echter de eerder geplande verhoging van 3% is al vooruitgeschoven naar 2009. Dat stellen we vandaag ook vast met elkaar. In feite geven we daarmee ook al een stukje terug aan onze inwoners. We vragen immers minder dan we voornemens waren. En in het licht van de maandelijks snel toenemende bouwkosten moeten we ons niet te snel rijk rekenen. Ik zou de SGP dan ook willen oproepen voorzichtig te zijn met inflatiepercentages niet te verrekenen. Begrotingstechnisch is dat niet verstandig in onze ogen. Een inflatiepercentage is tenslotte geen beleidsmiddel. Maar we begrijpen de SGP in zoverre wel dat men graag de inwoners nog iets meer terug geeft.

Wij, als ChristenUnie, stellen vandaag iets anders voor. We herinneren ons de pijnlijke financiële maatregelen die we de subsidieontvangers moesten opleggen. Met name sportverenigingen en verenigingen voor cultuur, onderwijs en welzijn werden daardoor getroffen. Velen moesten dit uit eigen zak bijpassen en zagen zich genoodzaakt de contributies voor hun leden te verhogen. Hoeveel insprekers hebben hier niet gestaan achter deze microfoon. De CU stelt voor om deze verenigingen, die in sterke mate bijdragen aan de sociale structuur, iets te gunnen. Zie het ook als een blijk van waardering voor de inspanningen die deze verenigingen leveren. Vaak op de schouders van vele vrijwilligers.
En nu we het toch over vrijwilligers hebben. De groep mantelzorgers moet niet vergeten worden. Daar is gelukkig in onze tijd meer en meer aandacht voor.

We nemen u in gedachten mee naar het kinderhospice in De Glind en het hospice Norschoten. Hier kunnen met de hulp van opnieuw vele vrijwilligers ernstig zieke kinderen en volwassenen verpleegd worden. Dit werk ontlast in sterke mate de zware taak van mantelzorgers.

Het is onze fractie duidelijk geworden o.a. door een werkbezoek deze zomer dat men niet in staat is om de exploitatie rond te krijgen. Er moet steeds erg veel energie gestoken worden in de fondswerving. Energie die beter aan het kerndoel besteed kan worden wat ons betreft.
En daar waar wij als gemeente alle verenigingen steunen, vinden wij het een zaak van rechtvaardigheid om deze twee hospices tegemoet te komen met een jaarlijks bedrag. Het is een gering bedrag, het lost zeker niet al hun nood op, maar het mag een steuntje in de rug zijn van een gemeente die het zelf goed heeft. Overigens zijn er vele gemeenten in het land te vinden die een hospice binnen hun gemeentegrenzen financieel steunen.

Kortom: twee voorstellen die samen 70.000 euro kosten op jaarbasis.
Wij willen dan ook komen met amendementen op deze onderdelen.

Twee kritische vragen
Vraag 1. Doordenkers onder u vragen zich nu af of we hiermee niet bezig zijn met een herhaling van de kadernota-behandeling. Ik wil daar het volgende op antwoorden.

Het gaat in dit geval om een uitwerking van een breder doel, namelijk steunen van mantelzorgers. Het betreft dus een uitwerking. Ook is de situatie bij de hospices ons pas deze zomer duidelijk geworden. In dit geval vinden wij dat onze eigen begrotingsregels niet in de weg moeten staan als we een belangrijk doel kunnen dienen. Met elkaar zijn we daartoe in staat vandaag.
Overigens; ook in dit huis wordt deze manier van werken al toegepast. Immers in de leeswijzer licht u toe dat hier en daar iets is gewijzigd in de programma’s. De visie is scherper geformuleerd of ontwikkelingen zijn zonodig geactualiseerd heet dit in het juiste jargon. U kunt dit in zekere zin zien als een bijstelling ten opzichte van de kadernota. Wij nodigen u uit om net zo flexibel te zijn als onze ambtenaren op dit punt 

Vraag 2. Stellen we nu voor om ons overschot op die manier weg te geven?

Nee, we stellen voor om slechts een deel ervan in te zetten. We moeten tenslotte niet vergeten dat de stijgende bouwkosten nog eens een zware wissel zullen gaan trekken. In de begroting is voor dat doel ook al een flink bedrag aan stelposten opgenomen in de meerjarenprognose. Meer dan 1 miljoen euro. Er wordt dus in deze begroting al terdege rekening mee gehouden. Dit alles geeft ons de vrijmoedigheid om een deel van ons overschot op een sociaal verantwoorde manier in te zetten.

In de hoop dat andere partijen deze mening delen sluit ik af, voorzitter, en wens ik namens de fractie van de ChristenUnie het college en alle medewerkers in dit huis Gods onmisbare zegen toe.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Tjitske Kuiper-de Haan

Archief > 2007 > oktober