WisselBlog week 43 - Heimen Schuring

maandag 22 oktober 2007 09:00

Zaterdag 27 oktober – Stoptrein
Gisteravond problemen op het spoor. Tussen 18 en 21:30 uur stemming op de Valleilijn. De krant maakt er in een klein berichtje melding van.

Meer uitgebreide informatie was te vinden op toktokcity.com (via de RSS-feed krijg ik nieuws op deze site en van een aantal andere sites – waaronder de ChristenUnie-site – op één overzichtelijke pagina te zien. Errug handig!).

Een uurtje later een mail van Tjitske. Zij had een van de reizigers gesproken die in de stoptrein zat die stil kwam te staan op de spoorlijn Amersfoort – Apeldoorn. Het verhaal komt overeen met de berichtgeving van Toktokcity. ‘De machinist stapte na verloop van tijd uit, zonder mededeling richting inzittenden. De passagiers hebben na verloop van tijd zelf ook maar besloten om de benen te gebruiken en zijn gaan lopen over de rails naar Barneveld-Noord. Dat was nog 20 minuten verwijderd....’

Dat moet een idiote situatie zijn geweest. De machinist stapt zomaar uit de trein, de passagiers aan hun lot overlatend. Naast idioot was de situatie ook gevaarlijk. De passagiers zijn hun begeleider kwijt en nemen na verloop van tijd zelf initiatief. Gevolg: een treinlading passagiers loopt ‘los’ langs het spoor. Uiterst gevaarlijk en absoluut onbegrijpelijk.

Tjitske heeft de ChristenUnie-fractie in de provinciale staten op de hoogte gesteld van deze wantoestand (de provincie is contractpartij met Connexxion). Alhoewel de situatie te gek voor woorden is, zullen er wat ons betreft nog pittige woorden over vallen. Dit kan absoluut niet!

Vrijdag 26 oktober – Megastallen / varkenflats
Vandaag in het Agrarisch Dagblad een artikel en een commentaar over de megastallen die overal dreigen te ontstaan. In diverse plaatsen heeft een bedrijf met de veelzeggende naam family farmers een aanvraag ingediend om stallen te mogen bouwen waarin toch wel erg veel varkens gehouden gaan worden.

Is dat erg? Is dat de bedoeling? De meningen lopen daarover sterk uiteen. De een roept dat megastellen passen in landbouwontwikkelingsgebieden en dat de groei in schaal al jaren geleden is ingezet. De ander is bang voor veel overlast en een derde vindt varkensflats dieronvriendelijk.

De ChristenUnie zet in op familiebedrijven. Dat staat ook in ons plaatselijke verkiezingsprogramma. Maar is een bedrijf met heel veel dieren geen familiebedrijf meer? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

In Vroomshoop en in andere plaatsen werd de politiek overvallen door de aanvragen voor grote stallen. In het landbouwontwikkelingsgebied dat daar is aangewezen zouden deze bedrijven niet geweigerd mogen worden. Ik zal Jaap van den Top eens vragen of het hier ook kan. En of we megastallen willen.

Donderdag 25 oktober – Geen ontslagen bij HdS
Het is nieuws dat dinsdag en woensdag in onze kranten stond. Ik wil er hier ook nog even bij stilstaan. Dankzij de verhoging van de tarieven voor enkelvoudige hulp met vijf euro hoeft HdS geen personeel te ontslaan. Dat is natuurlijk prachtig nieuws en het toont maar weer eens aan dat ons college de invoering van de WMO serieus heeft genomen en ook oog heeft gehad voor de zorgverleners.

Wat is het geval? Enige tijd na invoering van de WMO dreigde de situatie te ontstaan dat mensen die enkelvoudige hulp verlenen dit als zelfstandige zouden moeten gaan doen. In de landelijke pers werd aandacht gevraagd voor dit probleem. In Barneveld was de wethouder toen al druk bezig om met de zorgaanbieders te regelen dat zij hun mensen gewoon in dienst konden houden. Dit zou de gemeente extra geld kosten, maar dat had de gemeente er graag voor over, omdat dit voor zowel de personeelsleden als voor de zorgvragers veel voordelen had. De personeelsleden konden gewoon in dienst blijven en kregen ook salaris als ze ziek zijn of vakantie houden en de zorgvragers hoefden niet als werkgever op te treden (iets waar je niet op zit te wachten als je hulpbehoevend bent).

In relatieve rust heeft het college dit probleem opgelost. En dan is het fijn dat HdS, die het door de gemiste aanbesteding best moeilijk heeft (gehad), ook in de krant aangeeft dat er geen ontslagen hoeven vallen.

Woensdag 24 oktober – Zwembad
Vanwege de herfstvakantie heb ik vandaag een vrije dag. Net voor de middag vertrekken we met een auto volgeladen met eigen kinderen en logees richting Putten om eens lekker te gaan zwemmen.

Wat een luxe, zo’n subtropisch zwembad! Naast het instructiebad (dat voor de vakantie is opgeleukt met een grote drijvende glijbaan) heeft het Bosbad een redelijk ruim recreatiebad. De kinderen genieten volop.

Terwijl ik lig te weken (en ook Barneveldse vrienden spreek), dagdroom ik over het zwembad in Voorthuizen. Wat zou het fantastisch zijn als we daar een subtropisch bad kunnen maken.

Het blijft bij dagdromen, want ik weet ook wel dat het heel veel geld kost om zo’n voorziening in stand te houden. Dat moet je als gemeente ook niet zelf willen exploiteren, het is immers geen basisvoorziening. Putten doet dat wel en dat geeft de nodige politieke kopzorgen.

Voor Voorthuizen wordt gekeken of er ondernemers te vinden zijn die het zwembad willen runnen. Misschien opent dat de mogelijkheden voor een subtropisch zwembad. Het zou een aanwinst zijn voor onze gemeente!

Dinsdag 23 oktober – Dubbelspoor op de Valleilijn

Vandaag een bericht op Omroep Gelderland dat onze Tweede Kamerfractie dubbelspoor wil op de Valleilijn. In Den Haag is men de vertragingen en het gedoe over toewijzing van ritten door Prorail zat en Ernst Kramer stelt namens de ChristenUnie-fractie voor het spoor tussen Barneveld-Noord en Ede-Wageningen te verdubbelen.

Een prima idee! Wij hebben richting gemeente- en provinciebestuur al eens geopperd om in ieder geval tussen Barneveld-Noord en Barneveld-Centrum dubbel spoor te laten aanleggen, waardoor er een kwartiersdienst vanaf Barneveld-Centrum mogelijk wordt (dat is niet ingegeven door egoisme, maar door het feit dat er in Barneveld-Centrum verreweg de meeste forenzen instappen).

Het verdubbelen van de hele kippenlijn is natuurlijk veel beter (maar ook wel wat duurder…). Als er meer goederenvervoer via de kippenlijn moet lopen (wat op zich goed is – goed voor het milieu), dan moet de infrastructuur wel meegroeien. En dat betekent: verdubbelen van het spoor.

Maandag 22 oktober – Make a Difference Day
Ik heb me zojuist aangemeld voor Make a Difference Day 2007. Het is de bedoeling dat tijdens deze jaarlijkse actie zoveel mogelijk Nederlanders de handen uit de mouwen steken en vrijwilligerwerk gaan doen. Dit jaar heeft de Vrijwilligerscentrale Barneveld de coördinatie van MADD op zich genomen. Vorig jaar was dat niet zo en toen heb ik nog gezocht naar MADD-projecten binnen Barneveld, maar toen niet gevonden.

We gaan aan de slag in het Johannabos in Voorthuizen. We gaan de bramen te lijf, er moet wat gebeuren met prunussen en we gaan zwerfafval opruimen.

Lijkt het u ook leuk en goed om op Make a Difference Day vrijwilligerswerk te doen, meldt u dan voor 29 oktober aan bij de VCB, via: info@vcb.nl of telefonisch 0342-404120.

Zondag 21 oktober – Beroepen
Vandaag horen we dat dominee H. Russcher bedankt heeft voor het beroep naar Ridderkerk. Eerder hoorden we al dat ds K. Van Meijeren bedankt heeft voor Kampen. Fijn dat ons ‘predikantenkorps’ voorlopig compleet blijft!

De afkondigingen stonden vandaag ook in het tegen van ‘beroepen’. In veel wijken zijn of worden ambtsdragers gekozen. Elke twee jaar is de helft van de ambtsdragers aftredend, waarvan dan gemiddeld de helft gelukkig herkiesbaar is. Voor de andere helft moeten dus nieuwe broeders gevonden worden.

Na de dienst gingen wij koffiedrinken bij een van de broeders die op dubbeltal staat (dat is hervormd jargon, dan ben je een van de twee kandidaten voor een vacature). Alleen het feit al dat je op dubbeltal staat, geeft onrust in het gezin. Hoe moet dat nou, als ik straks gekozen ben. Kan ik het wel combineren? Moeilijke afwegingen, die al beginnen voordat je überhaubt gekozen bent…

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats uw reactie hieronder, of stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2007 > oktober