BK: Barneveld vangt 22 Birmezen op

donderdag 23 november 2006 18:27

BARNEVELD - De gemeente Barneveld vangt vanaf 29 januari 22 vluchtelingen uit Birma op.

Het gaat om zes gezinnen, in totaal tien volwassenen en twaalf kinderen. ,,Er zijn voor de gezinnen al zes woningen gevonden”, zegt wethouder Leen Verweij. ,,Zaak is dat we ze zo snel mogelijk opnemen in onze samenleving.” Welke woningen precies zijn toegewezen aan de Birmezen, kan Verweij nog niet zeggen. ,,In ieder geval komen de vluchtelingen in verschillende woonwijken door het hele dorp te wonen, zowel in huizen van Woningstichting Barneveld als in gemeentelijke woningen.”

De Birmezen wonen sinds 26 september in het asielzoekerscentrum in Amersfoort. Daar probeert het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de Nederlandse samenleving.

Verweij hoopt dat de gezinnen sneller in de Barneveldse samenleving worden opgenomen door ze te ‘adopteren.’ ,,Zoals een school bijvoorbeeld een oorlogsmonument kan adopteren, kan een kerk of een andere instantie een Birmees gezin adopteren. Het zou de band tussen de Barnevelders en de nieuwkomers kunnen verbeteren. Mijn ervaring is namelijk dat het contact met buitenlanders altijd van twee kanten moet komen.” De ‘Barneveldse’ Birmezen hebben een christelijke achtergrond. ,,Dat zou wel eens kunnen helpen bij de integratie”, zegt Verweij. ,,Daarnaast passen de mensen in mijn visie prima in het ‘gezinsdorp’ Barneveld.”

Met het opvangen van de 22 Birmezen heeft de gemeente dit jaar nagenoeg voldaan aan de eis vanuit de provincie Gelderland wat betreft het aantal op te vangen vluchtelingen in de gemeente.

De Birmezen worden opgevangen door de vrijwilligers van Vluchtelingenwerk Barneveld. ,,We willen de mensen eerst zes maanden lang intensief begeleiden, in eerste instantie voornamelijk bij het regelen van praktische zaken zoals het inschrijven bij een huisarts of school”, zegt Gineke de Bruine van vluchtelingenwerk. De stichting zoekt nog vrijwilligers. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij vluchtelingenwerk, telefoon (0342) 421889

Reacties op 'BK: Barneveld vangt 22 Birmezen op'

Archief > 2006 > november