Barneveldse Krant: ChristenUnie wil ‘graag meeregeren’

vollezaal (3)maandag 20 november 2006 18:40

BARNEVELD - De campagne van 2006 is één van de spannendste campagnes die de ChristenUnie heeft gevoerd. In recente peilingen behaalt de kleine, christelijke partij een forse winst: van de huidige drie naar wellicht acht zetels.

De Tweede-Kamerleden André Rouvoet, Arie Slob en Tineke Huizinga vertegenwoordigen op dit moment de achterban in Den Haag. Met de slogan ,,Stem strategisch, stem ChristenUnie’’, gaat de partij het land door en probeert mensen warm te krijgen op hen te stemmen.

,,Bij de vorige verkiezingen in 2003 werd gehamerd op het strategisch stemmen. Het was of Balkenende of Bos. De kleinere partijen leken onzichtbaar’’, aldus Rouvoet. Toch ontstond volgens de lijsttrekker van de ChristenUnie bij veel mensen teleurstelling toen bleek dat hun strategische stem anders uitpakte dan verwacht.

Bij de bespreking van eventuele coalities die gevormd kunnen worden na de verkiezingen, wordt steeds vaker gesproken over de ChristenUnie als een eventuele derde partij. ,,Volgens de peilingen wordt het nog knap lastig om een coalitie te formeren zonder de ChristenUnie’’, zei Rouvoet. ,,Toch willen wij niet op de zaken vooruit lopen en eerst afwachten hoe de Nederlanders stemmen.’’

Uit het publiek kwam de vraag of meeregeren wel een slimme zet is, omdat de partij dan ,,water bij de wijn’’ moet doen. ,,Het is duidelijk dat je bij meeregeren niet het hele verkiezingsprogramma kan uitvoeren’’, reageerde Ernst Cramer. ,,Wel krijgen wij de kans meer van ons programma te laten zien.’’ Lijsttrekker Rouvoet gaf ook aan graag als regeringspartij in de Tweede Kamer te willen. ,,Wanneer wij in 2003 er drie zetels bij hadden gekregen, hadden wij misschien in de regering gezeten in plaats van D66. Dat had zoveel verschil gemaakt. Als wij dit keer wel die extra stemmen halen, kunnen wij beter laten zien wat wij als christenen uitdragen. De bijbel geeft ons mooie handvaten voor een goede inrichting van de samenleving. Ik wil iedereen oproepen om met anderen te praten over de ChristenUnie, zodat wij nog meer winst kunnen behalen dan de peilingen aangeven.’’

Bron: Barneveldse Krant, 20 november 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: ChristenUnie wil ‘graag meeregeren’'