Barneveldse Krant: "Klein bedrag voor kunstwerk"

vrijdag 17 februari 2006 19:55

Oldenbarneveld komt zelf met voorstel

BARNEVELD - Als de bewoners van de wijk Oldenbarneveld met een breedgedragen plan voor een kunstwerk op het Oldenbarneveldplein komen, wil een meerderheid van de gemeenteraad er best een klein bedrag insteken.

Dit bleek woensdagavond tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving. Lijst 6 en Lijst van Rheenen waren niet aanwezig.

Raadslid Adri den Dunnen (Pro’98) deed in juni 2005 het voorstel om maximaal 50.000 euro uit de algemene reserve beschikbaar te stellen om samen met Woningstichting Barneveld een kunstwerk op het Oldenbarneveldplein te realiseren. Het zou de kroon op de vernieuwde wijk moeten worden. Een raadsmeerderheid wilde hier toen echter geen 50.000 euro voor beschikbaar stellen.

In vergelijking met juni is er echter het een en ander veranderd. Volgens het CDA heeft de stichting ‘Oldenbarneveld in beweging’ inmiddels zelf plannen voor een kunstwerk.,,Laten we rustig afwachten waar ze mee naar buiten komen’’, stelde CDA-raadslid Kees van der Werf voor. Dit voorstel kon op veel sympathie rekenen.

,,Volgens ons heeft een kunstwerk nog steeds geen draagvlak onder de wijkbewoners, maar als ze zelf met een goed en betaalbaar plan komen, is het voor ons niet onbespreekbaar om er een paar duizend euro aan uit te geven’’, reageerde Ed Blankenstijn (ChristenUnie). De SGP, VVD en Pro’98 sloten zich bij het CDA en de ChristenUnie aan. ,,Ik ben blij dat het idee om iets te doen voor Oldenbarneveld is blijven leven’’, zei Pro’98-raadslid Adri den Dunnen.

Een voorstel van de SGP om een subsidie aan te vragen bij Jantje Beton kreeg ook steun van de aanwezige partijen. Volgens wethouder Tom Louman is na contact met de stichting echter gebleken, dat het niet meer mogelijk is om deze subsidie aan te vragen. .

Bron: Barneveldse Krant, 16 februari 2006

Reacties op 'Barneveldse Krant: "Klein bedrag voor kunstwerk"'