Wisselblog week 6 - Heimen Schuring

maandag 06 februari 2006 20:20

Zaterdag 11 februari – On tour in Barneveld
Voor de campagne-werkzaamheden hoef ik vandaag niet ver weg: we zijn in Barneveld, aan de Langstraat om precies te zijn. We hebben daar onze tent neergezet en onze stand uitgestald. Vanuit deze ‘hoofdvestiging’ zal een deel van het team ook De Glind aandoen.

Het is lekker druk in het Barneveldse winkelcentrum. Ik spreek behoorlijk wat toeristen, iets wat ik eigenlijk niet verwacht had in deze periode van het jaar. Wel leuk om te horen hoe de campagnes in Rijssen, Spijkenisse en Goeroe-Overflakkee verlopen.

Wat verder opvalt is dat, nadat ik de speerpunten heb uitgelegd, een aantal Barnevelders roept: ‘dat vindt toch iedereen belangrijk?’ Ik reageer dan maar in de trant van ‘nou, dan weet u wat u 7 maart moet stemmen!’

Vrijdag 10 februari – fractie
Dat verzin je niet: op vrijdagavond fractievergadering. Toch zit er niets anders op. Volgende week zijn de commissievergaderingen en op de standaard-fractieavond, de maandagavond, presenteren we onze visie op de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Tijdens de fractievergadering natuurlijk ook aandacht voor de verkiezingstijd. Wat doen de andere partijen, wat zijn de reacties her en der. Vervolgens bespreken we de agenda van de commissies en raadsvergadering van 28 februari.

Naast veel ruimtelijke ordening-onderwerpen (bestemmingsplanwijzigingen, planschade en dat soort zaken), staan de bezuiniging op het Koetshuis en de verlening van de horeca-openingstijden op de raadsagenda. Beide onderwerpen zijn in de media en op de websites van de politieke partijen al breed uitgemeten. We weten dus wat de een en wat de ander wil. Ik ben benieuwd hoelang er nog in de gemeenteraad over gesproken moet worden. Je zou haast kunnen volstaan met het verwijzen naar krantenartikel X en website Y….

Donderdag 9 februari – Totaalplan Hessenweg
Je kunt er vandaag niet omheen: een groot artikel over de plannen voor de plaats van de nieuwe VMBO school (de fusie van de Christiaan Huygensschool en het Groen van Prinsterercollege), Ons Bedrijf, een evenementenhal en een museum. Eén mooi totaalplan voor al deze voorzieningen aan de Hessenweg. Dicht bij het station (als dat daar komt….) en aan de nieuwe rondweg (wanneer moet ie er liggen??). Bijna te mooi om waar te zijn!!

Het is natuurlijk prachtig als je ‘k weet niet hoeveel vliegen in één klap kan slaan!

Zoals u weet heeft de ChristenUnie huisvesting van scholen tot een van de drie belangrijkste speerpunten gekozen. Henk van Diermen en Kees Heek van de nieuwe VMBO-school waren daarom ook bij de presentatie van ons verkiezingsprogramma. Als dit een mooie plek is voor de VMBO-school, dan zullen we dat dan ook van harte steunen.

Dat bij het plan de nieuwe huisvesting van stichting Ons Bedrijf wordt betrokken, kan ik helemaal volgen. Dicht bij de VMBO-school, kan deze organisatie voor begeleid werken mooi gebruik maken van de expertise die dan dichtbij zit.

Bij het totaalplan heb ik wel wat twijfels.

• Is het wel zo handig om dit soort voorzieningen ver buiten het centrum te plaatsen? Blijkbaar heeft de leiding van Ons Bedrijf ook deze twijfel. De halte van de Valleilijn is nog lang niet zeker.
  • Waarom moet de evenementenhal in dit totaalplan? Er komen al sportzalen bij de school. Wat is voor de scholen de toegevoegde waarde van de evenementenhal?? Bovendien vinden wij dat de Markthal in het centrum van Barneveld hoort en dat – als het even kan – de huidige Markthal moet blijven staan!
  • Wat heeft een museum te maken met dit totaalplan? Let op: het gaat hier niet om het nabijgelegen Pluimveemuseum, dat ligt aan de andere kant van de (huidige) Hessenweg.
Kortom: het lijkt op een mooie plek voor een nieuw VMBO. Maar ik krijg de indruk dat een aantal zaken bij elkaar is geveegd die niets of niet veel met elkaar te maken hebben. En dat we straks moeten kiezen tussen alles of niets. En daar moeten we voor uitkijken! Laten we elk onderdeel van het plan op z'n eigen merites bekijken.

Woensdag 8 februari – Web en WERV
Vanavond heb ik de nodige uurtjes in onze website gestopt. Daarvoor waren er twee aanleidingen. De eerste was dat Barneveld Nu onze antwoorden op hun acht vragen in de editie van 8 februari heeft gepubliceerd. En dat is vandaag. Gelukkig stond het artikel niet in de editie van vorige week, want die hebben wij nooit ontvangen. In plaats daarvan kregen we Soest Nu door in de bus. Ook wel eens leuk, voor de afwisseling… Hoe dan ook: u kunt de vragen en antwoorden hier nog even nalezen.

De tweede reden voor mijn digitale zwoegen was de plaatsing door de Barneveldse Krant van het persbericht dat samenbarneveld.nl live is. En tja, als dat in de krant staat, dan moet je toch nog even nòg meer punten op de i zetten. Kijk bijvoorbeeld eens in onze nieuwe rubriek StandPunt. En blijf kijken, want er zullen nog vele standpunten volgen!

Nu we toch in de kranten zitten: vandaag las ik in de krant dat onze burgemeester aansluiting bij de WERV-gemeenten (Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal) een goede zaak zou vinden. Ik ben het helemaal eens met de redenen die de burgemeester noemt, het is goed voor de locale economie.

Als je het over samenwerking met WERV hebt, wordt vaak gezegd dat men er bang voor is dat Barneveld veel moet betalen en weinig terug krijgt. Me dunkt dat je daar zelf bij bent. Als het niet aantrekkelijk is, doen we gewoon niet mee. Niet al te lang geleden hebben wij in Edese kringen voorzichtig gepolst naar wat men zou vinden van toetreding van Barneveld. In Ede staat men in ieder geval open voor gesprek. Laten we daar dan maar vlot mee beginnen!

dinsdag 7 februari – Barneveldse Krant
Met dubbele trots lees ik vanavond de derde pagina van Barneveldse Krant. Een TV-commercial voor de Rabobank wordt opgenomen in de Oranjerie. Zoals u wellicht weet werk ik op het hoofdkantoor van deze dichtbij bank en de Oranjerie vind ik nog steeds een prachtige aanwinst voor van het park rond het kasteel. Ook de manier waarop de Oranjerie wordt gebruikt, vind ik heel goed. Prachtig ook om te zien hoe bijvoorbeeld Martin daar enthousiast de mensen bedient!

Eerder vandaag gingen nog wat laatste mailtjes heen en weer over de standpunten die in de Verkiezingsbijlage van de Barneveldse Krant van volgende week donderdag worden opgenomen. Over elk onderwerp mochten we tekst aanleveren van maximaal 320 tekens (inclusief spaties!). Als u zich bedenkt dat de weblog van vandaag al 1.175 tekens bevat, kunt u zich voorstellen dat schrijven in dit geval meer schrappen was.

Naast de Barneveldse Krant besteedt ook Barneveld Nu de komende tijd aandacht aan de verkiezingen. Ook voor deze krant konden we standpunten toelichten. Daar mochten we meer tekens gebruiken, maar toch: in de beperking toont zich de meester, zullen we maar zeggen…

Maandag 6 februari – kunstwerk
“Kunstwerk maakt wijk af” kopt de Barneveldse Krant van vandaag. Onze plaatselijke krant bericht over een agendapunt van de commissie Samenleving van volgende week woensdag over een kunstwerk in de gerenoveerde wijk Oldenbarneveld. De raad heeft in juni 2005, naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van Pro 98, al over dit onderwerp gesproken. Toen was, behalve Pro, niemand voor. Er was onvoldoende financiële ruimte en bovendien stond het onkruid in de Burgt manshoog en als er ergens geld heen moest, moest dat daar maar heen.

Nu het onkruid in de Burgt weg is – bij ons in de buurt is zelfs het normale groen behoorlijk gekortwiekt – komt het college met een rijtje alternatieven. Een aantal alternatieven kan gewoon niet: de bouwers alsnog om geld vragen en een stimuleringsfonds aanspreken. Het idee van de ChristenUnie om het kunstwerk 'De Schapen' te gebruiken, vindt het college ook niks; het kunstwerk is vlot na de bewuste raadsvergadering bij het station neergezet en daar moet het blijven.

Blijven er twee alternatieven over: Sprankelplekken van stichting Jantje Beton (een idee van de SGP-fractie) en gewoon het geld ter beschikking stellen. Tegen dat laatste heeft de raad in juni 2005 al ‘nee’ gezegd. Niet dat de 'nee'-partijen tegen kunst zijn, in financieel moeilijke tijden moet je terughoudend met kunstuitgaven omgaan. Dat is althans de mening van de ChristenUnie.

Als we er vanuit gaan dat de raad nog steeds geen geld uit de reserves wil halen voor dit kunstwerk (de financiën zijn niet veel verbeterd...), is er maar een optie mogelijk: de sprankelplekken van Jantje Beton. Maar die liggen niet voor het oprapen. De Sprankelplekken zijn het kado van Jantje Beton voor onze jubelerende koningin. Er komen er in totaal vijfentwintig in heel Nederland. Er zijn er vorig jaar al twaalf geplaatst en de overige dertien volgen in 2006. Heeft het college al contact gehad met Jantje Beton? Lijkt me handig, voordat je zo'n voorstel naar de raad stuurt.

Mijn inschatting van wat na de vergadering van de commissie Samenleving gebeurt: de wethouder belt  zo snel mogelijk naar Jantje Beton en wij maar hopen dat er nog een sprankelplek over is.…

Zondag 5 februari – Sing-inn
Het is vandaag de eerste zondag van de maand. Onze kinderen (alle drie, zelfs de kleinste!) kijken uit naar deze zondag. Niet omdat ze het leuk vinden om lang stil te zitten in de kerk, maar omdat sinds enige maanden in de Goede Herderkerk op elke eerste zondag van de maand ’s avonds Sing-inn is. Eerst van half acht tot acht uur voor de kinderen en van half negen tot half tien voor de volwassenen. Dus als u van zingen houdt, kijk dan eens op de site van de Hervormde gemeente!

Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: heimen.schuring@solcon.nl

Reacties op 'Wisselblog week 6 - Heimen Schuring'

Archief > 2006 > februari