Aantal keer gelezen16

Barneveldse Krant: "Op voet van Weblog"

foto_weblog.jpgzaterdag 04 februari 2006 09:49

Image Barneveldse KrantNog éénendertig dagen, dan kiest Barneveld weer een gemeenteraad. De fracties roepen hun keel schor om de kiezers tot een keus voor hun partij te bewegen. Dit jaar blijft de campagne echter niet beperkt tot posters aan de muur, verkiezingsbijeenkomsten in het café of erwtensoep op straat. Nee, lijsttrekkers propageren hun beloften op een weblog. Lekker goedkoop, vrijblijvend en bovendien: onbeperkte spreektijd.
 
Eind 2004 begon CDA-raadslid Andries de Vries als eerste Barneveldse politicus met een weblog. Een jaar later lanceerde de ChristenUnie een ‘Wisselblog’, waarin raadslid Heimen Schuring en lijsttrekker Tjitske Kuiper om de week hun dagelijkse belevenissen bijhouden. De VVD volgde eind 2005 en CDA-lijsttrekker voor de komende verkiezingen, Jan Post voegde aan zijn al lopende column ‘fractiefronsen’ ook nog een weblog toe. Monique Rosbergen, fractievoorzitter van Pro ‘98 schrijft al sinds 2002 columns op de website van de progressieven, maar een écht weblog is dat niet te noemen. De SGP is de vreemde eend in de bijt zonder weblog en zonder column. Ook Lijst 6 en de LPF doen er niet aan mee. De website van Burger Initiatief is inmiddels ook in de lucht, maar een weblog is (nog) niet opgestart.
 
,,Je durft meer te zeggen dan in de raadzaal”, zegt VVD’er Adriaan Guldie. Sinds begin dit jaar schrijft hij zo’n beetje dagelijks over het reilen en zeilen van zijn partij. En Guldie is er blij mee. ,,Ik móet zeggen: Elke dag krijg ik er één à twee bezoekers bij. We begonnen de weblog met twee of drie verschillende surfers, inmiddels zijn dat er veertig.” Het leukste van zíjn weblog vindt Guldie dat er gelijk op zijn stukjes gereageerd kan worden. ,,Het is niet altijd positief, maar dat geeft niet. Soms wordt er op de man gespeeld, maar dan probeer ik zo te reageren dat de respondent alsnog echt inhoudelijk op mijn standpunt ingaat.” Guldie wil zelf niet op de man spelen, zo zegt hij. ,,Maar dat is bij mevrouw Rosbergen van Pro ‘98 wel anders.”
Guldie doelt op een column van Monique Rosbergen op de site van haar partij. Ze maakte de Barneveldse VVD’ers hierin uit voor jokkebrokken. De VVD voelde zich diep gekwetst en vroeg excuses in de gemeenteraadsvergadering. Die kreeg de fractie niet, waarop Guldie en mederaadslid Jan Willem van den Born daar weer hun teleurstelling over uitspraken op het web. ,,Maar”, zo zegt Van den Born. ,,no hard feelings, hoor. Ik weet nu tenminste echt waar ik aan toe ben met Pro, en dat schept duidelijkheid.” Niet bepaald goed voor de onderlinge verhoudingen dus, zo’n weblog? ,,Dat valt wel mee”, zegt Guldie. ,,Bovendien, het wordt zo duidelijk hoe men over je denkt. Daarnaast is het campagnetijd en dan gaat het er allemaal wat steviger aan toe.”
 
Dat vindt Jan Post ook. Sinds twee weken houdt de CDA-lijsttrekker naast partijgenoot Andries de Vries ook dagelijks bezoekers op de hoogte van alles wat hij interessant acht, en met succes, zo zegt hij. ,,Het bezoekersaantal van de site stijgt enorm. Sinds de start van het weblog en de column Fractiefronsen zijn de ‘kijkcijfers’ van gemiddeld 80 naar zo’n 140 omhooggeschoten.” Volgens de lijsttrekker is het een kunst om het iedere dag boeiend te houden op de site. ,,Als het niet interessant is, haken de surfers af. Het is van belang om met iets nieuws, iets creatiefs te komen.” Post houdt er van nu en dan een veeg uit de pan te geven aan zijn collega-politici. Zo moet Monique Rosbergen van Pro ‘98 volgens Post haar ‘lange tenen netjes opvouwen in je schoenen, een goede bril kopen en eerst tot tien tellen voor ze haar column schrijft’, Dick van Rheenen van Burger Initiatief is ‘die van oude wijn in nieuwe zakken’ en Willem van Essen bouwt zijn partij op drijfzand. Post: ,,Ik probeer altijd de bal te spelen, nooit de man. Af en toe deel ik een prikje uit en gebruik ik wat onderkoelde humor, maar dat moet je ook niet altijd serieus nemen.” Volgens Post betekent dat niet dat het hele weblog niet serieus te nemen valt. ,,Er is een mengeling van humor en serieuze politiek. We nemen wel degelijk standpunten in op het weblog, zodat bezoekers ons daar ook aan kunnen herkennen.”
 
Tjitske Kuiper is enthousiast over haar Wisselblog met Heimen Schuring. ,,Op internet spreek ik een heel ander publiek aan dan via de traditionele manieren van campagne voeren, zoals folders en posters. Bovendien is het voor de kiezer heel gemakkelijk om vanuit de bureaustoel af en toe een kijkje te nemen bij de verschillende fracties.” Kuiper spreekt in haar log bewust weinig over andere partijen, zo zegt ze. ,,Ik vind dat onze bijdrage hierin duidelijk verschilt met die van het CDA. Heimen en ik kiezen er bewust voor om anderen niet aan te vallen. Ze kunnen namelijk niet direct reageren. Soms zit ik met kromme tenen achter m’n pc en dan zou ik zo een heel verhaal het web op willen knallen uit irritatie. Maar ik doe het niet. Dat hebben we intern afgesproken. Het is best gemakkelijk natuurlijk, maar ik vind internet daar niet het geschikte medium voor. Ik lees de weblogs van de andere fracties in elk geval niet meer voor het slapengaan, dan kan ik niet slapen van ergernis.”
 
Post vindt dat Kuiper en Schuring er een veredeld dagboek op nahouden. Dat Kuiper de lezers inlicht over een nieuw geboren achterneefje en een uitgeputte gezinsauto vindt hij maar onzin. ,,Het lijkt Big Brother Barneveld wel. Ik schrijf de rapportcijfers van m’n kinderen toch ook niet op. Je moet politiek en privé gescheiden houden.” Kuiper vindt dat Post overdrijft. ,,De gezinsauto hield er op op zondag mee op. Op zo’n dag denk ik bewust niet zozeer over politiek of beladen zaken en houd ik het wat luchtiger. Zondag is een rustdag. Bovendien hoor ik veel mensen enthousiast over het kijkje in ons dagelijks leven. De andere kant van politiek.” Het CDA mag dan niet onder de indruk zijn van de ‘Big-Brother-techniek’ van Kuiper en Schuring. De site van de ChristenUnie gaat wel aan kop wat bezoekersaantallen betreft. Begin januari beleefde de website een topdag met 180 bezoekers. Verder geniet de site een gemiddeld bezoekersaantal van 140 unieke bezoekers per dag.
 
Gaat de propaganda op het web nu daadwerkelijk een rol spelen in het kieshokje? Kuiper denkt van wel. ,,Waarschijnlijk zal het aantal bezoekers van de sites ook nog wel toenemen. Onderschat internet niet!” Christendemocraat Post vindt het lastig om een oordeel te geven. ,,Misschien dat dit artikel in de krant mensen ertoe aanzet om eens een kijkje te nemen.” Volgens liberaal Guldie zet het weblog voor de verkiezingen in maart nog geen zoden aan de dijk. ,,Maar we gaan overduidelijk de digitale kant op. We spreken elkaar in 2010.”
 
Bron: Barneveldse Krant 4 februari 2006
 

« Terug

Reacties op 'Barneveldse Krant: "Op voet van Weblog"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2006 > februari