Barneveldse krant: ‘Defibrillators niet veel goedkoper’

Defibrillators, live, safe, barneveld, christenunie, levens, redendonderdag 20 maart 2008 16:17

De aanschaf van vijf apparaten voor reanimatie bij een hartstilstand (defibrillators) kan niet véél goedkoper dan de gemeente Barneveld heeft becijferd.

Dat meldde wethouder Leen Verweij woensdag tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving.

Het voorstel om bij wijze van proef een netwerk van defibrillators te ontwikkelen in Kootwijk, De Glind en wijken in Barneveld en Voorthuizen werd in maart op initiatief van de VVD aangehouden. Voor de aanschaf van vijf apparaten, de opleiding van vrijwilligers en de opzet van een netwerk is volgens het college van burgemeester en wethouders ruim 33.000 euro nodig. ,,In Epe hebben ze er 21 gekocht voor het bedrag waar wij er vier voor kunnen kopen’’, gaf raadslid Jan-Willem van den Born van de VVD destijds aan.

Dit ligt genuanceerder, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de VVD-fractie en Verweij. ,,In Barneveld kiezen we voor een systeem dat 24 uur per dag gebruikt kan worden. De defibrillators staan buiten in kasten. Vrijwilligers kunnen worden opgepiept door de meldkamer van hulpverlening Gelderland-Midden’’, legde de wethouder uit. ,,In Epe zijn de apparaten ondergebracht bij sportverenigingen en zijn ze alleen bruikbaar tijdens de openingstijden.’’

De wethouder sluit echter niet uit dat Barneveld geld kan besparen op de aanschaf van de defibrillators. ,,Onze getallen zijn ramingen, we moeten nog offertes aanvragen.’’

Met het geld dat eventueel overblijft, worden mogelijk extra defibrillators in de openbare ruimte geplaatst. Verweij: ,,Diverse bedrijven op Harselaar hebben bijvoorbeeld zo’n apparaat en we kunnen ze vragen of ze hun defibrillator buiten willen plaatsen, als wij een kast leveren.’’

De wethouder beloofde met concrete voorstellen te komen als er meer duidelijkheid is over de kosten van het defibrillatornetwerk.

Paul Vos van de VVD kondigde aan dat de partij vindt dat sportverenigingen in de gemeente Barneveld subsidie moeten krijgen voor de aanschaf van een defibrillator. De partij komt in juni tijdens de behandeling van de Kadernota met een voorstel.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > maart