Fractie over wijkschool de Burgt.

Impressie van de nieuwe burgtschooldonderdag 27 maart 2008 17:56

In de wijk de Burgt komen drie scholen onder een dak, met daarbij ruimte voor kinderopvang en sportgelegenheid. Dit alles wil het bouwbedrijf Pellikaan uit Tilburg bouwen voor een bedrag van ongeveer 14 miljoen euro.

Het probleem  is nu dat het college van burgemeester en wethouders een begroting hebben gemaakt  van ongeveer 11 miljoen.Er is dus een tekort van 3 miljoen. Hoe is dat ontstaan en hoe ga je dit oplossen?

Bij het maken van de begroting voor de bouw van deze wijkschool is het college uitgegaan van de normen die gesteld zijn door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ( VNG ). Deze normen lopen altijd iets achter bij wat er in de markt gebeurd en daarom heeft het college ook een extra bedrag gereserveerd voor tegenvallers bij bouwprojecten. Maar omdat er de komende jaren verschillende nieuwe scholen gebouwd zullen worden is deze reservering niet voldoende om deze te verwachte extra kosten te kunnen financieren.

Is de prijs waarvoor  bouwbedrijf Pellikaan heeft ingeschreven dan te hoog? Het college heeft dit onderzocht en hieruit blijkt dat de prijs van Pellikaan markconform is, dit betekent dat er landelijk voor deze prijzen gebouwd wordt. Deze hoge prijs is dus ontstaan door de sterke stijging van de bouwmaterialen en de marktwerking binnen de bouwsector.

Omdat deze prijs marktconform is heeft het geen zin een nieuw aanbestedingtraject in te gaan omdat de kans dat de prijs dan lager wordt heel klein is. Bovendien wordt de bouw van de scholen dan ook vertraagd en dat vinden we niet verantwoord omdat het noodgebouw waarin nu les wordt gegeven, zo slecht is, dat het zo snel mogelijk moet worden gesloopt.

Plattegrond school in de BurgtTijdens de gemeenteraadsvergadering van 4 maart 2008 heeft de Christenunie aangegeven dat de bouw van de scholen door moet gaan maar dat er met de bouwer gekeken moet worden of er toch niet een bezuiniging van ongeveer een miljoen kan worden doorgevoerd zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en de aanbestedingsregels.

Een motie van deze strekking is door de raad met uitzondering van Lijst 8 aangenomen  en  deze opdracht heeft het college meegekregen en de volgende raadsvergadering zal er een beslissing genomen worden.
Verder was er onvrede bij de gehele raad, ook bij de Christenunie, dat er maar een inschrijver was voor de bouw van deze wijkschool. Wij willen graag dat de aanbestedingsvoorwaarden worden verandert zodat ook bedrijven uit Barneveld mee kunnen doen met de inschrijving op zulke projecten. Dit komt de concurrentie ten goede en de bedrijven in onze eigen gemeente.

Daarom hebben we als raad een verzoek gedaan aan de rekenkamer om het aanbestedingsbeleid van de gemeente te gaan evalueren

Raadslid Jaap van den TopNamens de ChristenUnie fractie,
Jaap va