Bijdrage: Krediet bouw wijkschool de Burgt

Impressie van de nieuwe burgtschoolzaterdag 08 maart 2008 16:16

Tijdens de raadsvergadering van 4 maart 2008 heeft Jaap van den Top een bijdrage gehouden over de kredietverstrekking voor de bouw van de wijkschool in de Burgt.

Er is de afgelopen weken heel veel gepraat, onderzocht en memo’s verstuurd over de bouw van de wijkschool de Burgt. Binnen de commissie-samenleving en daarbuiten. Na dit alles overdacht te hebben komen wij vooralsnog tot de conclusie dat het college het spel volgens de regels heeft gespeeld en dat de prijs van bouwbedrijf Pellikaan marktconform is.

Dit alles als gevolg van de stijgende prijs van de bouwmaterialen en de marktwerking in een overspannen bouwmarkt. Wij zien daarom ook niets in een nieuw aanbestedingstraject voor de school. Maar omdat er de komende jaren nog verschillende scholen zullen gebouwd worden, kijk maar naar het masterplan voortgezet en primair onderwijs, moeten we enkele zaken toch anders gaan aanpakken.

De index voor de marktwerking( conjunctuur) gaat op en neer: in 2004 was die negatief en nu sterk positief. Maar we moeten er toch rekening mee houden dat deze index de komende jaren positief blijft en dat zorgt dus voor  hogere inschrijvingsprijzen. In de programmabegroting is al rekening gehouden met stijgende bouwkosten maar niet genoeg om nog enkele van deze tegenvallers te kunnen opvangen. En wij willen niet, dat over een paar jaar de scholen die dan aan de beurt zijn voor nieuwbouw de dupe worden van deze tegenvallers.

Vraag: Gaat het college meer geld reserveren voor de stijgende bouwkosten?

Wat ons ook dwars zit is dat er geen barneveldse bedrijven meedoen  met de inschrijving voor de bouw van de school. En daarom vinden we het een goede zaak om het aanbestedingsbeleid van de gemeente opnieuw te bezien. Om meer concurrentie te krijgen en dat ook bedrijven in de regio in aanmerking komen om in te schrijven. Daarom ondersteunen we vraag aan de rekenkamer om te onderzoeken hoe de aanbesteding is verlopen.

Een nieuw aanbestedingstraject opstarten zien we niet zitten omdat de kans dat het goedkoper wordt  heel klein is. Maar ook willen we de bouw van de scholen niet verder vertragen omdat de huidige noodgebouwen van zodanige kwaliteit zijn, dat het in het belang van de kinderen is en natuurlijk ook van de leerkrachten, dat  die zo snel mogelijk worden gesloopt

Toch willen we proberen om enige bezuinigingen door te voeren en we zijn blij dat de wethouder al aangeeft dat er een bedrag van ongeveer 4 ton kan worden bezuinigd zonder dat de kwaliteit van het gebouw er onder lijdt. Maar dat vinden we nog te weinig. In de begroting bent u uitgegaan van de VNG normen voor de gymzaal maar later na onderzoek overgegaan naar de NOC/NSF normen.

Vraag: Kunt u iets meer zeggen over de uitkomst van dit onderzoek?

Er zijn sporten die behoefte hebben aan de NOC/NSF normen maar er zijn ook sporten die prima kunnen werken met de VNG normen.

Vraag: Als er in Barneveld enkele sportaccomodaties zijn die voldoen aan de NOC/NSF is het dan niet verantwoord om de andere accommodaties volgens de VNG normen te bouwen wat aanzienlijk goedkoper is?

Wij staan achter de motie van de SGP om te zien of er nog meer bezuinigd kan worden op dit project.

Namens de ChristenUniefractie,

Jaap van den Top