Barneveldse krant: VVD roept keetjongeren op tot actie

Keetmaandag 17 maart 2008 18:27

Een passief uitsterfbeleid voor keten betekent voor keetjongeren in de gemeente Barneveld ‘de dood in de pot’, vindt de VVD-fractie. ,,Met alle gevolgen van dien. Keten verdwijnen in de illegaliteit”, stelt raadslid Paul Vos. Hij roept keetjongeren op om woensdagavond in te spreken tijdens een commissievergadering.

Hiermee reageert de partij fel tegen de door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde aanvulling op het ketenbeleid. Kern hiervan is dat keten éénmaal een gedoogvergunning krijgen als ze zich aan de regels houden, onder meer voor brandveiligheid, een ledenlijst en een beperkte voorraad drank. Nieuwe keten mogen er op termijn niet meer bijkomen. Wethouder Leen Verweij spreekt van een passief uitsterfbeleid. Alleen zo zou een gedoogbeleid juridisch mogelijk zijn. ,,Je moet iets een tijdelijk karakter geven, wil je het kunnen gedogen”, aldus Verweij.

,,Dit moeten we absoluut niet hebben”, zegt Vos. ,,Want het komt erop neer dat kinderen die nu een jaar of tien zijn op hun vijftiende of zestiende geen keet meer mogen beginnen. Je kunt er zeker van zijn dat ze dat toch doen, ergens in een schuur waar je er helemaal geen zicht op hebt en waar de brandweer niet komt controleren. Dan zijn we verder van huis.”

Over de juridische onderbouwing zegt Vos: ,,Dat vind ik vreemd. Er worden immers wel meer zaken in Nederland gedoogd zonder een tijdelijk karakter, zoals coffeeshops en prostitutie.” Volgens Verweij kunnen keten die nu worden gedoogd tot in lengte van jaren blijven voortbestaan als ze zich aan de vastgestelde regels houden, zei hij eerder in deze krant.

,,Dat is superflauw van de wethouder”, zegt Vos. ,,Want zo werkt het in de praktijk niet. Keten worden opgericht door groepjes jongeren van 15 of 16 jaar en blijven vervolgens zo’n vijf tot tien jaar bestaan. Als de jongeren wat ouder zijn, stopt de keet gewoon weer. Elders richt een andere groep jongeren dan een nieuwe eigen keet op. Zo gaat dat gewoon.”

Volgens de wethouder kan de gemeente samen met jongerenwerkers alternatieven zoeken om de jeugd toch activiteiten aan te bieden. ,,Dat werkt niet, dat kan ik nu al voorspellen”, reageert Vos. ,,Dan organiseren ze bijvoorbeeld een disco-avondje waar niemand op afkomt. Probleem is dat de keetjongeren de vrijheid van een eigen plekje wordt afgenomen.”

Om die reden wil Vos keeteigenaren en keetbezoekers mobiliseren. ,,Ik heb ze een mail gestuurd en roep ze op om woensdag aanwezig te zijn en in te spreken tijdens de vergadering van de raadscommissie samenleving. Dit is de laatste kans om dit beleid tegen te houden.”
Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > maart