Barneveldse krant: ‘Alleen aangepast beleid houdt stand bij rechter’

Keetdonderdag 20 maart 2008 16:08

Een meerderheid van de raadscommissie Samenleving reageerde woensdag verbaasd op het voorstel van het college van b. en w. om het vorig jaar vastgestelde ketenbeleid te veranderen in een passief uitsterfbeleid. ,,De afbouw van keten hebben we nooit nagestreefd.’’

Toen de gemeenteraad het ketenbeleid vorig jaar vaststelde, konden er nog nieuwe keten bijkomen, mits het aantal niet boven de veertig kwam en de onderkomens aan diverse regels op het gebied van onder meer brandveiligheid en drankgebruik voldoen. Het nu voorgestelde beleid laat géén ruimte voor nieuwe keten.

,,Het is niet onze bedoeling om tot een snelle afbouw van de keten te komen, maar de rechter neemt ons beleid alleen serieus als we de eindigheid van de onderkomens kunnen aantonen’’, hield wethouder Leen Verweij de commissieleden voor. ,,Keten die zich aan de regels houden, kunnen nog jaren blijven bestaan.’’

Paul Vos van de VVD reageerde fel: ,,Jongeren hoeven geen 50 jaar te worden in hun keet. Het gaat erom dat ze geen nieuwe keet kunnen beginnen. Daardoor verdwijnen ze in de illegaliteit.’’ Daarnaast zijn er volgens Vos in Amsterdam meerdere voorbeelden van gedoogbeleid, waarbij geen einddatum is afgesproken. Hij doelt daarbij onder meer op coffeeshops en prostitutie.

,,Wat is afgelopen jaar concreet veranderd, waardoor we nu de regels moeten aanpassen?’’, verwoordde Adri den Dunnen van Pro’98 het gevoel van de andere partijen. Verweij: ,,Nadat het ketenbeleid was vastgesteld, zijn we begonnen met de juridische vormgeving van de nota. Mede na een motie in de Tweede Kamer over ketenbeleid zijn we tot de conclusie gekomen dat ons beleid alleen standhoudt voor de rechter als we de eindigheid van de keten aantonen.’’

,,Dit komt als mosterd na de maaltijd’’, reageerde Kees van der Werf (CDA). ,,’Gaan we juridisch niet nat?’, is een vraag die de gemeenteraad vorig jaar meerdere keren heeft gesteld.’’

Heimen Schuring van de ChristenUnie riep de wethouder op snel met alternatieven voor de keten te komen. Verweij gaf aan het nog op te zetten jeugdhonk Meetpoint in Voorthuizen en een honk in het Kulturhus in Kootwijkerbroek als alternatieven te zien. ,,Dat laatste is géén alternatief’’, zei Willem van Essen van Lijst 8. ,,Het is daar al eerder geprobeerd, maar dat werkte niet.’’

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 1 april spreekt de gemeenteraad zich definitief uit over het wijzigingsvoorstel voor het ketenbeleid.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > maart