ChristenUnie blij met keervoorziening Barneveld-Centrum

Valleilijn-trein op station Barneveld-Centrum 1zaterdag 08 maart 2008 20:08

De Gelderse statenfractie van de ChristenUnie is blij met het investeringsvoorstel om te komen tot een keervoorziening Barneveld-Centrum. Hiermee geven we positieve impuls aan het openbaar vervoer in Gelderland en is mede gericht op gestage groei van het aantal reizigers op de Valleilijn

Financiering wordt voor het grootste gedeelte mogelijk gemaakt met de incassering van het boetebedrag naar aanleiding van de opstart problemen op de Valleilijn. Aldus ChristenUnie vertegenwoordiger Dick Ebbers vanmiddag tijdens de vergadering van de commissie Mobiliteit en Economische Zaken in het Gelders provinciehuis

Vorig jaar stelde de ChristenUnie fractie zich al op het standpunt dat de door de provincie opgelegde boete bij Connexxion ten goede moet komen aan de reizigers van de Valleilijn en het verbeteren van de veiligheid van de lijn. De toen door de ChristenUnie fractie ingediende schriftelijke vragen en een rechtstreeks gestuurde brief aan de verantwoordelijk Gedeputeerde hebben ongetwijfeld mede geleid tot het voorstel zoals deze vandaag is besproken, aldus Statenlid Pieter Plug.

De realisatie van een keervoorziening in Barneveld-Centrum leidt er toe dat reizigers van en naar Barneveld-Centrum vier keer per uur worden bediend in plaats van de huidige twee keer. De provincie verwacht met de nieuwe keervoorziening niet alleen een stap te kunnen maken in het comfort voor de reizigers op de Valleilijn maar verwacht ook een groei tussen de 10-15% van het aantal reizigers te kunnen realiseren.

Vorig jaar september stelde de ChristenUnie fractie het disfunctioneren van de Valleilijn door vervoerder Connexxion aan de orde. Niet alleen de reizigers werden hierdoor gedupeerd, maar ook werd de geloofwaardigheid van het provinciaal bestuur aangetast die Openbaar vervoer als een belangrijk speerpunt heeft opgenomen in haar beleidsuitgangspunten. Met deze nieuwe extra investering kunnen we weer een positieve stap zetten in het openbaar vervoer binnen de provincie Gelderland.

Voor meer info over Valleilijn zie Dossier Valleilijn.

Archief > 2008 > maart