WisselBlog week 10 - Heimen Schuring

dinsdag 04 maart 2008 20:34

Zaterdag 8 maart - De macht van satan
Vandaag in de Barneveldse Krant een artikel over paranormale attracties, die gelukkig niet bij de Zeumerse plas zullen komen. Jaco Geurts (CDA) heeft daar met succes tegen geageerd: het college heeft met de exploitant afgesproken dat er geen activiteiten komen zoals astrologie, tarot kaarten leggen en handlezen.

Het valt me op hoe naïef sommige mensen reageren op dit soort zaken. ‘Wat kan het voor 'n kwaad?' wordt er dan gevraagd. Contact zoeken met geesten die je de waarheid moeten zeggen is buitengewoon gevaarlijk: voor je het weet kregen die geesten macht over je leven. Op internet is (gelukkig) veel te lezen over de gevaren van occultisme (waar kaarten leggen en handlezen onder vallen). Lees bijvoorbeeld een artikel op de site van de EO.

Ook met boeken, strips en TV-programma's kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Een tijdje geleden hebben wij het abonnement op de Donald Duck opgezegd. Het viel ons op dat er steeds vaker strips in stonden, waarin het ging over magie, heksen en andere zaken. Als je kinderen zoiets lezen, gaan ze - hoe vaak je ook zegt dat het niet bestaat - er toch in geloven, of het in ieder geval gewoon vinden.

Vrijdag 7 maart - Stijgende bouwkosten
Vanavond, na weer een leuke dag college, kregen we de aannemer op bezoek. We gaan onze woning uitbouwen en nu de vergunning binnen is, kan er gepland worden.

De stijgende bouwkosten, die voor veel reuring in het raadhuis zorgden, zijn ook aan onze deur niet voorbij gegaan. De verbouwing wordt duurder dan we hadden verwacht en dat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door materiaal. Wist u bijvoorbeeld, dat de houtprijzen dusdanig gestegen zijn, dat het bijna even duur is om een kunststofkozijn te nemen?

Donderdag 6 maart - Oorverdovend stil?
Vanuit Breukelen een hartelijke groet aan onze lezers van de weblog! Ik ben vandaag en morgen weer in Breukelen om college te volgen op Universiteit Nyenrode. Twee dagen per maand mag ik hier bijtanken. Een heerlijkheid! Ik kijk altijd uit naar deze dagen. Het is een soort retraite; even weg van alles (uiteraard mis ik Alma en de kids natuurlijk wel!!).

Vanavond, op mijn hotelkamer, lees ik de digitale versie van de BK. Mijn oog blijft steken bij het commentaar van Hans Lukas Zuurman over het debat rond de Burgtschool. De Barneveldse Krant vond de ‘oorverdovende stilte aan de zijde van de ChristenUnie' opvallend. Nu moet u niet het idee krijgen dat we niks gezegd hebben, want dat is zeker niet zo. In eerste termijn heeft Jaap van den Top helder en krachtig onze insteek weergegeven.

Toen in tweede termijn de fractievoorzitters het woord namen, heeft Tjitske Kuiper namens de fractie steun uitgesproken richting de wethouder en het college. Dat Tjitske niet alles herhaalde wat door Schotanus is gezegd, is gebruikelijk in de raadszaal (we vergaderen immers al lang genoeg...). Bovendien speelt mee dat de wethouder in de eerste termijn prima antwoorden heeft gegeven op de gestelde vragen. Tenslotte is het altijd lastig om repliek te geven op de aantijgingen van de oppositie, zonder dat je het verwijt ten deel valt dat je ‘je eigen wethouder' de hand boven het hoofd houdt.

Dus. Oorverdovend stil: nee. Kort en krachtig: ja.

Woensdag 5 maart - Toeristische avond
Vanavond met Henry Buitenhuis naar Ede afgereisd om met andere Veluwse raadsleden te luisteren naar de plannen voor een andere structuur van de toeristische serviceorganisaties op de Veluwe.

Ik ging er heen met de verwachting dat we inhoudelijk meer zouden horen, maar dat bleek een misverstand. Op de avond werd ons alleen verteld hoe het proces om te komen tot een andere organisatiestructuur zal gaan verlopen. De inhoud laat dus nog even op zich wachten. De vergadering was daarom ook bijzonder kort.

Wel een mooie gelegenheid om eens lekker bij te praten met verschillende collega-politici. En dat hebben we dan ook volop gedaan.

Dinsdag 4 maart - Twee maten?
Vanavond heeft de raad zich gebogen over het raadsvoorstel voor de wijkschool in de Burgt. Voor de bouw is een fors hoger bedrag nodig dan aanvankelijk was becijferd. De behandeling duurde lang en de raad moest flink kauwen op het voorstel. Het kauwen is nog niet klaar, want het raadsvoorstel is op initiatief van de SGP een maand aangehouden, zodat het college de komende maand alle vragen die tijdens de raadsbehandeling gesteld zijn beantwoord kunnen worden.

De oppositie vond het nodig om aan het eind van het debat (dat volgende maand dus wordt voortgezet) een motie van afkeuring in te dienen (als de raad zo'n motie aanneemt, stuur je de wethouder naar huis). De wethouder zou de raad te laat hebben geïnformeerd (en dat zou hij al vaker hebben gedaan, volgens de oppositie dan...).

Het ging de voltallige oppositie niet over de kostenstijging als gevolg van de overspannen bouwmarkt, maar over elementen die toegevoegd zijn aan het bestek, zoals duurzaam bouwen en ook het feit dat er maar een inschrijver was. Dat had de wethouder veel eerder moeten melden. Duurzaam bouwen (DUBO) kost de gemeente anderhalve ton extra (dat verdient zich overigens tijdens het gebruik weer terug). De totale investering is bijna veertien miljoen, DUBO is dus iets meer dan één procent van het totale budget. Waar hebben we het over? Bovendien: wil de raad op de stoel van het college gaan zitten en op dagbasis onze gemeente gaan besturen?

Het komt op mij over als spijkers op laag water zoeken: we hebben allemaal moeite met het grote bedrag, maar de oppositie zoekt in details een stok om de wethouder te slaan.

Het is extra merkwaardig als je deze aanbesteding vergelijkt met de aanbesteding van het muziektheater. Ook toen was er sprake van een forse stijging van de kosten (twee miljoen). Ook toen was er sprake van een lijstje extra eisen die meer dan tien procent van de kostenstijging veroorzaakte. Ook dat bleek pas tijdens de commissie- en raadsbehandeling. Was dat dan wel op tijd gemeld? Dit lijken me vergelijkbare situaties. Waarom in het ene geval een motie van afkeuring indienen en in het andere geval niet?

Ik snap het niet. Het zou in ieder geval niet mijn stijl van oppositievoeren zijn...

Maandag 3 maart - Fractie

Omdat we dinsdag weer een raadsvergadering hebben, is er vanavond een fractievergadering. De hoofdmoot van de vergadering praten we over de scholenbouw in de Burgt. Zijn er mogelijkheden om goedkoper uit te zijn, zonder dat we de bouw vertragen?

In de commissie Samenleving gezinspeeld op opnieuw aanbesteden, of het niet gunnen van de aanbesteding aan de overgebleven aannemer. Het is maar zeer de vraag of dit soelaas biedt. Wie kan aannemelijk (liefst zelfs hard) maken dat we, als er opnieuw aanbesteden een betere prijs krijgen? En dat er dan meer dan een aannemer inschrijft? De bouwmarkt is erg overspannen. Overal in den lande wordt gemord over tegenvallende bouwkosten en te weinig inschrijvers. De bouwondernemers hebben blijkbaar genoeg werk, ze kijken even via internet of het een interessant project betreft en schrijven vervolgens niet in.

We hebben er alle belang bij de bouw niet te vertragen. De noodlocaties van de school in de Burgt zijn bedroevend slecht. In de zomer worden de kinderen haast gefrituurd. Dat wil je toch niet zomaar een half jaar, of een heel jaar langer laten duren?

We vragen ons af of de sporthal bij de school aan de NOC*NSF normen moet voldoen. Zijn er niet genoeg accommodaties in Barneveld-dorp beschikbaar? Een uitvoering volgens de VNG-normen levert een half miljoen euro op. Een serieuze bezuiniging.

Ik ben benieuwd naar het debat, morgenavond.

Zondag 2 maart - Nummerbord gejat
Vanmorgen na de kerk kreeg ik de nodige opmerkingen over de witte kentekenplaat aan de voorzijde van onze auto. Wat moet dat buitenlandse nummerbord daar?

Wat is het geval? We zijn gisteren van vakantie teruggekomen (met de trein, de auto bleef thuis) en tot onze verbazing ontbreekt een van de nummerplaten. Netjes met schroeven en al van onze auto gehaald.

Wat moet een mens met onze nummerplaat? Achterop de auto schroeven en lekker hard gaan rijden of door het rode licht rijden? We zullen het zien. Als de boetes binnenstromen, zullen we het weten. Wij kunnen in ieder geval bewijzen dat we een week in het buitenland zijn geweest...

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw bericht, of stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 10 - Heimen Schuring'

klaas pol
Geplaatst op: 10-03-2008 20:05 Quote
Hallo Heimen,

Ik lees jullie weblog elke week. Trouwens dat doe ik ook van Andries de Vries. Je ziet hoe verschillend fracties op bepaalde onderwerpen reageren.
Naar aanleiding van je weblog over de raadsvergadering over de 'Burgtschool' het volgende. Wat mij zo opvalt is dat weth. vd Hengel zo ineens dat bedrag van €.75.000,-- uit z'n mouw tovert. Heeft hij dat niet eerder aan weth. Verwey kunnen vertellen. Laat hij Leen mooi zwemmen. Ik zou mij daarover zorgen maken, want je vraagt je dan af hoe collegiaal is het college onderling? Trouwens moeten niet alle collegepartijen hun collegeleden ondersteunen. Dat is toch niet allee aan de CU voorbehouden. Verwey staat toch geen CU-beleid te verdedigen, maar collegebeleid!! Ik zou daar als collegepartijen ook onderling nog eens over doorspreken.
Sterkte met dit akkevietje, want dit is niet 1,2,3 voorbij.
Ik
Nieuw bericht