Statenlid van den Heuvel (CU) loopt stage in de jeugddorp de Glind.

Welkom in de Glind, waar jeugd en toekomst teltdonderdag 29 november 2007 16:05

In het kader van de week van de Jeugdzorg mocht Statenlid Lubbert van den Heuvel 21 november een dagje doorbrengen in jeugddorp De Glind. Hieronder volgt een persoonlijk verslag van deze dag.

De dag in De Glind begint met een gesprek met mevrouw Blankestijn, mevrouw Blankestijn is directeur van de Bredevoort stichting, één van de grootste Jeugdzorgaanbieders in de Glind. Een boeiend gesprek, waarin we o.a. spreken over het ontstaan van het dorp en haar oprichter. De tijd is eigenlijk te kort, mevrouw Blankestijn kan boeiend en enthousiast vertellen, en… ik heb ongelofelijk veel te vragen.

Na dit gesprek wordt ik opgehaald door Danny en Jessy. Danny is teamcoördinator van één van de groepshuizen en Jessy woont in De Glind. Zij brengen me naar mevrouw Hiddink. Mevrouw Hiddink is één van de gezinshuisouders. Met haar spreek ik over het gezinshuisouder zijn: wat brengt je er eigenlijk toe om gezinshuisouder te worden, is dit niet een gigantische inbreuk op het gezinsleven. Mevrouw Hiddink vertelt mij over de mooie dingen die het gezinshuisouder zijn met zich mee brengt, maar ook over de moeilijke zaken waar je als gezinshuisouder mee te maken krijgt. Ook hier geldt dat het vaak de kleine dingen in het leven zijn die het leven maken tot wat het is. Na een kleine 3 kwartier wordt ik weer opgehaald door Jessy en Danny, wat gaat de tijd toch ontzettend snel.

Met z’n drie-en maken we een wandeling door het mooie dorp De Glind, het miezert een beetje, maar dat mag de pret niet drukken. We gaan even op de kinderboerderij kijken, en ook wandelen we even door de Donnerschool. Jessy vertelt me enthousiast over het reilen en zeilen op de verschillende plekken in het dorp. Tegen het einde van de ochtend gaan we naar het groepshuis Corazon. Hier genieten we wederom van een lekkere bak koffie, en komt een enthousiaste Juan thuis. Juan vertelt vol trots dat hij een vervolgopleiding heeft gevonden, waar hij volgend jaar naar toe gaat. Als de koffie op is, laat Juan ‘zijn huis’ zien, hij woont in het voorste deel van het groepshuis, waar hij met drie andere jongens een soort van zelfstandig wonen unit bewoont. Lunchtijd, samen met begeleider Nico eet ik met de jongens en de meiden van de Corazon. Het is er een gezellige boel, en iedereen heeft eigenlijk wel wat te vertellen. Tijdens het eten zegt Nico tegen Martijn, de jongen die naast me zit dat we iets gemeenschappelijks heb, we komen beiden uit het zelfde dorp. Wat kan de wereld toch klein zijn.

Na het eten worden de taken verdeeld, woensdagmiddag worden alle kamers opgeruimd en schoongemaakt, ja inderdaad een ieder mag z’n eigen kamer opruimen en schoonmaken. Na het eten bewonder ik het jeugdhonk nog even. Het jeugdhonk is een tuinhuis dat door een aantal actieve jongeren helemaal is opgeknapt.

’s Middags ga ik samen met Jessy naar het graffiti project. Dit project vindt plaats in een loods een eindje buiten het dorp, omdat het activiteitencentrum wordt verbouwd. De jongeren mogen een aantal wandpanelen beschilderen die tijdelijk de bouwhekken rondom het activiteitencentrum mogen opfleuren. Het enthousiasme is groot, er is een gigantische opkomst, en iedereen kan z’n creativiteit de vrije loop laten. Na een tijdje hier geweest te zijn, fiets ik samen met Jessy terug naar de Corazon, en is het tijd om De Glind weer te verlaten.  Op naar Harderwijk, waar het eerste Gelderse debat van deze statenperiode zal worden gehouden. Bewoners van De Glind, het was leuk om een dag in jullie midden geweest te zijn, en….. ik kom de kunstwerken van het graffiti project binnenkort zeker nog een keer bewonderen.

Lubbert van den Heuvel

Bron: www.gelderland.christenunie.nl