Aantal keer gelezen

Fractie over beveiligingscamera´s

cameraobservatiejpgzaterdag 03 november 2007 19:12

“Smile! You’re on candid camera!” Misschien herinnert u deze kreet nog uit een van de televisieprogramma’s die mensen met een verborgen camera in het ootje namen. Grappig hoor… Tegenwoordig zou je voortdurend moeten glimlachen; overal kom je camera’s tegen. Weliswaar niet voor een of ander lollig TV-programma, maar voor de veiligheid op straat.

Ook in Barneveld hebben veiligheidscamera’s hun intrede gedaan. U hebt wellicht het artikel in de Barneveldse Krant gelezen over de effectiviteit van cameratoezicht op industrieterrein De Harselaar. Dat industrieterrein is van luilekkerland voor het dievengilde veranderd in een van de veiligste plekjes in Nederland. Dankzij cameratoezicht in combinatie met surveillance van beveiligingsmedewerkers.

Ook in het centrum van ons eigen Barneveld(dorp) is de eerste camera inmiddels geïnstalleerd. Bij de Markthal wordt het uitgaand publiek in de gaten gehouden door een camera. Onze toezichthouders kunnen zo op twee plekken tegelijk zijn (dat zouden u en ik misschien ook wel willen): fysiek op de ene plek en via een handcomputer kan men het beeld van de camera ook ontvangen. Het college heeft gekozen voor een type camera dat vrij gemakkelijk ook ergens anders kan worden opgehangen. Deze flexibiliteit is natuurlijk erg handig.

Natuurlijk zit er een schaduwzijde aan cameratoezicht. In 1948 schreef George Orwell het al: ‘Big brother is watching you’ Door de aanwezigheid van camera’s ben je bijna altijd zichtbaar en volgbaar. De privacy moet daarom voldoende gewaarborgd zijn. Tapes mogen niet te lang bewaard blijven en alleen de openbare weg mag gefilmd worden. Als aan deze voorwaarden is voldaan, heeft cameratoezicht toch wel grote voordelen: het zorgt voor meer (gevoel van) veiligheid. Ook in onze dorpen. En dat is na een aantal festivals die behoorlijk uit de hand gelopen zijn toch echt wel nodig.

Overigens wil de burgemeester de genoemde festivals beter in de tang krijgen. Hij wil de alcoholverkoop beperken (vooral aan jongeren) en het aantal feesten op één plek (lees: het Torenplein) limiteren. Wat ons betreft prima. Een feest kan best gezellig zijn (al heeft ieder zo zijn eigen smaak), maar dan moet het ook gezellig blijven. Ook na afloop! We steunen onze burgemeester dan ook, als hij de regels wat strakker wil aantrekken. Zo blijft het voor iedereen leuk!

Heimen Schuring

Archief > 2007 > november