WisselBlog week 45 - Heimen Schuring

maandag 05 november 2007 09:00

Zaterdag 10 november – Gallinova
Gisteravond ben ik met m’n drie kinderen naar Gallinova, de beurs voor kleindieren geweest. De kinderen keken hun ogen uit! De Markthal helemaal vol met zo’n twaalfhonderd kippen, konijnen, duifjes, ganzen, eenden en wat al niet meer zij. Wat zijn die ganzen groot. Maar ook sommige kippensoorten zijn enorm!

Elke keer als ik in de Markthal ben, moet ik denken aan de toekomst van onze evenementen. Waar zal Het Gouden Ei en waar zal Gallinova volgend jaar worden gehouden. Of het jaar erop? Het staat vast dat de Markthal een keer gesloopt gaat worden. Maar wanneer? En hoe ziet de nieuwe evenementenhal eruit?

Rond de zomer heb ik met het bestuur van het Gouden Ei contact gehad over de grootte van de nieuwe hal. Kan Het Gouden Ei er dan nog in?

Ik ben benieuwd waar het college mee gaat komen. Een hal van 1400 m2 is voor het Gouden Ei te klein. Maar voor één of twee evenementen kun je niet zondermeer een enorme hal neerzetten. Het overleg tussen college en de organisatoren van Gallinova en Het Gouden Ei is goed en als de verstandhoudingen goed zijn, komt er bijna altijd wel een goede oplossing.

We wachten dus nog even af...

Vrijdag 9 november – Welkom wethouder!
Vanaf nu is Barneveld een weblog rijker! Zojuist is de eerste bijdrage van Leen Verweij geplaatst op de website van de ChristenUnie. De wethouder zal wekelijks een kijkje in zijn keuken geven.

Tjitske en ik 'bloggen' al een tijdje, inmiddels als weer ruim twee jaar. En dat bevalt ontzettend goed! We krijgen regelmatig mailtjes waarin mensen vertellen of ze het met ons eens zijn of niet en ook gewoon een berichtje om te laten weten dat het leuk is dat we een digitaal dagboek bijhouden krijgen we met enige regelmaat toegestuurd!

Op http://barneveld.christenunie.nl/raadhuisplein2 kunt u elke vrijdag of zaterdag een nieuwe bijdrage van de wethouder verwachten. De titel van de blog laat zich makkelijk verklaren. Op Raadhuisplein 2 kunt u het gemeentehuis vinden. Daar brengt de wethouder wekelijks de nodige uurtjes door. En als u hem wilt spreken, kunt u hem daar opzoeken. En vanaf vandaag dus ook op het digitale Raadhuisplein2!

Donderdag 8 november – Breukelen
Vandaag en morgen zit ik in Breukelen, in de gebouwen van universiteit Nyenrode. Ik volg bij NyVU (een combinatie van Nyenrode university en de Vrije Universiteit) een MBA.

Ik kijk altijd uit naar deze twee dagen buiten Barneveld. Niet dat ik graag buiten Barneveld vertoef, maar omdat ik het heerlijke dagen vind. De MBA staat bol van de gastcolleges, die worden gegeven door interessante mensen uit het bedrijfsleven en de politiek. Zo waren vanavond de managing director van Friesland Foods Cheese en de oprichter en CEO van Sligro bij ons op bezoek. Het waren leuke colleges!

De module die ik dit half jaar volg gaat over food-, agri- en hortibusiness. Met dat onderwerp heb ik op mijn werk niet dagelijks te maken. Extra interessant dus, om te horen hoe die business in elkaar zit. Wie weet, wellicht kan ik die kennis gebruiken in een volgende functie bij de bank. Het geeft me voor het raadswerk wel de nodige achtergrondinformatie voor de agrarische sector. En da’s ook best handig!

Woensdag 7 november – Keten en gedogen
Het eerste bericht hoorde ik dinsdagavond al op www.omroepgelderland.nl, vandaag volgde de berichtgeving in de lokale en regionale kranten. Ede gaat alle keten sluiten (dat zijn er volgens de burgemeester ‘ongeveer’ 33). In tegenstelling tot Barneveld wil Ede niet gedogen. Er wordt veel te veel gedronken in de keten en dat levert veel schade aan de gezondheid van de jongeren op. Een rij deskundigen heeft dat bevestigd.

Ik vind het vervelend dat burgemeester Netelenbos suggereert dat Barneveld keten gedoogd. Dat is namelijk niet zo. Er wordt wel een gedoogbeschikking afgegeven in verband met een overtreding van het bestemmingsplan, voor de rest is er geen sprake van gedogen. ‘Gedogen’ suggereert dat de keten illegaal zijn en dat is helemaal niet zo. Alleen op ruimtelijk gebied (het bestemmingsplan dus) is er sprake van een overtreding en die overtreding wordt, als de keet verder aan de eisen voldoet (brandveiligheid, ledenlijst, beperkte drankvoorraad enzovoorts) gedoogd.

Ik respecteer de lijn die het Edese college heeft gekozen. Alle keten dicht is een helder beleid. Maar doe niet alsof Barneveld alles door de vingers ziet, want dat is zeker niet zo. Bij het beleid in Ede vraag ik me wel af waar de keetjongeren straks naartoe gaan. Ik denk dat ze snel de illegaliteit in duiken. Dan drinken ze zich klem zonder enige vorm van toezicht. Is dat dan wel goed voor de gezondheid?

Dinsdag 6 november – auditcommissie
Vanavond heb ik namens de fractie de vergadering van de auditcommissie bijgewoond. De auditcommissie heeft namens de raad overleg met de accountant, die de jaarrekening van de gemeente Barneveld beoordeeld. Deze commissie is een niet-politieke commissie en dat is op z’n tijd ook best wel leuk. Gewoon bezig zijn met de inhoud, zonder dat je opmerkingen in een bepaalde politieke richting worden uitgelegd.

De vergadering van vanavond gaan over de selectie van een nieuwe accountant en het aanbestedingproces dat daarbij hoort. Het contract met de huidige accountant (Ernst & Young) loopt volgend jaar af en dan moet er opnieuw aanbesteed worden.

Bij zo’n Europese aanbesteding komt heel wat kijken. Maar dat wist ik natuurlijk al vanwege de diverse zaken die het afgelopen jaar ook Europees aanbesteed moesten worden (Transferium, Huishoudelijke Hulp en het Muziekcentrum). Er is een bestek opgesteld en er is diep nagedacht over de juridische houdbaarheid van de procedure die is opgesteld.

Gelukkig hoeven we niet elk jaar aan te besteden…

Maandag 5 november – De grondprijzen

Vandaag in de krant een artikel over de grondnota, die afgelopen donderdag in de commissie grondgebied is behandeld. Binnen onze fractie hebben we behoorlijk wat aandacht besteed aan deze nota, hierbij werden we vakkundig bijgestaan door een van onze leden.

Ook het CDA wil dat de grondprijzen dusdanig zijn, dat er geen extra winst naar de projectontwikkelaars vloeit. Datzelfde pleidooi heeft Frits Appelman namens onze fractie gehouden.

In het krantenartikel wordt met name Bernard Schermers aan het woord gelaten. Dat komt omdat Frits Appelman niet bereikbaar was, Frits geeft les aan een VMBO-school in Amersfoort. Ik stel me zo voor dat hij zeer regelmatig een leerling moet toespreken omdat er geluid komt uit een blits mobiel telefoontje. Dan maakt het natuurlijk geen pas als je eigen mobieltje dan zomaar afgaat.

Bernard was wel bereikbaar en geeft een prima toelichting op zijn inbreng. Ik vind het bijzonder collegiaal dat Bernard ook wil dat de journalist melding maakt van de inspanning van Frits bij de behandeling van de grondnota.

De sfeer in de gemeenteraad is vrijwel altijd uitstekend. Dit soort acties onderstrepen dat. Natuurlijk zit je namens verschillende partijen in de raad en is het logisch dat je vaak of wat minder vaak een ander standpunt hebt (afhankelijk van hoe ver je in politiek opzicht van elkaar verschilt). Maar dat sluit niet uit dat de sfeer goed is en dat er collegiaal gehandeld wordt. Zo ook deze keer. Prettig!

Zondag 4 november – Gemeente-zijn
Na de ochtenddienst spreek ik de secretaris van de commissie Gemeente-zijn, die onlangs een rapport heeft gepresenteerd over hoe we als Hervormde gemeente van Barneveld anno 2007 invulling kunnen geven aan het samen gemeente zijn.

Net als overal, denkt niet iedereen hetzelfde binnen onze gemeente. Er is sprake van verscheidenheid. Door achtergrond, afkomst, leeftijd, karakter en andere omstandigheden kun je verschillend aankijken tegen hoe je als gemeente moet functioneren en hoe de zondagse diensten eruit zien.

Ik heb de secretaris gecomplimenteerd met de evenwichtigheid en de zorgvuldigheid waarmee het rapport is geschreven. Het valt niet mee om het iedereen naar de zin te maken. Dat kan eigenlijk helemaal niet: de een wil niks veranderen en de ander wil juist persé veranderen. Die gaan het nooit eens worden. Zou je zeggen. Maar als je meeleeft met de gemeente vanuit de gedachte dat de kerk geen vereniging is, waar je lid van bent, zolang het je zint, maar dat de Heere Jezus Christus onze gemeente gesticht heeft, dan ga je op zoek naar wat je bint, in plaats van naar wat je scheidt.

Het rapport van de commissie wordt de komende weken behandeld. Ik hoop dat elk lid van onze gemeente het rapport positief benaderd en op zoek gaat naar de eenheid. Dan komt het vanzelf goed!
.nl
U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats uw reactie onderaan deze pagina, of stuur een mailbericht naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 45 - Heimen Schuring'

Barneveldse Krant
Geplaatst op: 08-11-2007 19:44 Quote
Leuk, die vooronderstellingen over de grondnota en hoe die journalist te werk is gegaan. Er moest echter niets van Bernard hoor. Reken je niet rijk.
Gelukkig bepaalt in onze democratie een redactie en niet een politicus hoe
iets in de krant komt.
Als onafhankelijke redactie vinden wij het belangrijk dat als wij weten
dat er meer partijen met met precies hetzelfde onderwerp bezig zijn,
dit ook vermeld wordt. Frits Appelman is nooit gebeld,
hij is slecht bereikbaar, dat is waar. Maar als hij nodig is, proberen we
het gerust talloze keren.
Geplaatst op: 08-11-2007 22:33 Quote
Als gemeenteraadslid hoor je na zulke avonden bereikbaar te zijn - als je de credits wilt hebben in de media tenminste. Het is niet de verantwoordelijkheid van de Barneveldse Krant er zorg voor te dragen dat iedereen z'n gram haalt, dan moet je maar bereikbaar zijn in deze communicatiewereld.
Arjen
Geplaatst op: 08-11-2007 22:52 Quote
Omdat op de voorpagina niet gereageerd kan worden; die weblog van Verweij is erg leuk op deze website, maar Leen is wethouder van de Gemeente Barneveld en niet van de ChristenUnie. De weblog past dan ook beter op de website van de Gemeente Barneveld. Dan wordt het echt 'Samen Barneveld'.
Nieuw bericht

Archief > 2007 > november