Tjitske Kuiper in commissie Representatie ChristenUnie

dinsdag 27 november 2007 17:55

De ChristenUnie heeft tijdens het onlangs gehouden leden- en Uniecongres de commissie Representatie ingesteld. Deze commissie gaat antwoord geven op de vraag wat er in de handel en wandel van de vertegenwoordigers van de ChristenUnie verwacht mag worden. Tjitske Kuiper, voorzitter van de Barneveldse ChristenUnie-fractie, is gevraagd zitting te nemen in de commissie Representatie. De commissie, die wordt voorgezeten door Janco Cnossen, bestaat verder uit de volgende leden: Ad de Boer, Gijsbert van den Brink, Rogier Havelaar, Alie Hoek-van Kooten, Flora Lagerwerf, Meindert Leerling en Herman van Wijngaarden.

Zie voor meer informatie onderstaand persbericht van het Landelijk Bestuur

Taakopdracht Commissie Representatie ChristenUnie is rond

dinsdag 27 november 2007 11:31 Het Landelijk Bestuur van de ChristenUnie geeft aan de Commissie Representatie ChristenUnie een brede taakopdracht mee. Deze bestaat onder meer uit het beantwoorden van de vraag of en hoe de ChristenUnie de tekst van de opgestelde gedragscode moet herzien. De commissie gaat hier definitief mee aan de slag. In december hoopt de Commissie Representatie ChristenUnie een eerste bijeenkomst te kunnen houden.

Rond de zomer van 2008 hoopt de commissie antwoord te geven op twee vragen. Geeft de discussie die in de media en door leden van de ChristenUnie is gevoerd over de eisen die in brede zin aan politieke vertegenwoordigers van de ChristenUnie moeten worden gesteld, aanleiding om de tekst van de opgestelde gedragscode te herzien en zo ja, op welke wijze? Tweede vraag luidt: Op grond van welke argumenten mag de ChristenUnie oordelen over de levenswijze van politieke vertegenwoordigers en hoever mag de partij daarin gaan?

De voorzitter van de commissie, Janco Cnossen vindt het "verstandig" dat de discussie breder wordt getrokken: "Het gevraagde advies aan het Landelijk Bestuur zal dus een bredere strekking hebben dan uitsluitend het onderwerp homoseksuele geaardheid en –levenswijze". Vandaag zijn de namen van de overige acht commissieleden bekend, in willekeurige volgorde: Gijsbert van den Brink, Meindert Leerling, Flora Lagerwerf, Tjitske Kuiper, Herman van Wijngaarden, Rogier Havelaar, Alie Hoek-van Kooten en Ad de Boer. "Bij de samenstelling zoek je vooral naar mensen die verstandig en zorgvuldig met dit onderwerp kunnen omgaan", benadrukt Cnossen. De commissie-voorman heeft het Landelijk Bestuur gevraagd om "hoewel de publieke discussie werd verengd tot één thema, bij de selectie van commissieleden ook rekening te houden met specifieke kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld personen met juridische know-how, politieke deskundigheid en ethici".

Archief > 2007 > november