Barneveldse krant: ‘Huiselijk geweld niet zichtbaar’

klas kinderenwoensdag 28 november 2007 16:24

,,Als uw kerkelijke gemeente 1000 leden telt, kunt u er min of meer van uitgaan dat vijf leden slachtoffer van huiselijk geweld zijn. Zoveel verschillen christelijke kerken niet van de rest van de samenleving. Zegt u: ‘Bij ons komt het helemaal niet voor’, dan hebt u een unieke gemeente.’’

Roel Timmerman, psychotherapeut bij de stichting Eleos voor gereformeerde geestelijke gezondheidszorg en auteur van het boek ‘Wat huiselijk geweld met je doet’, ziet voor kerken en voor dominees, ouderlingen en pastorale medewerkers in het bijzonder een grote rol in het signaleren en bespreekbaar maken van huiselijk geweld. Hij zei dat dinsdagavond in Barneveld op een informatieavond ‘In gesprek met de kerk over huiselijk geweld’.

,,Huiselijk geweld is niet zichtbaar, dat is het moeilijke’’, aldus Timmerman. ,,Zolang je er niet naar vraagt, is het er niet. Geweld is er echter meer dan we zien. Tijdens zijn jaarlijkse huisbezoek, als er netjes is gestoft en gezogen en iedereen er keurig bijzit, ziet de ouderling niets, maar laat hem eens onverwacht komen op een hectisch gezinsmoment rond zeven uur ‘s avonds, dan kan hij beter zien hoe het er aan toegaat.’’

De avond in de Immanuëlkerk, in het kader van de ‘Week zonder geweld’, was georganiseerd door het Steunpunt Huiselijk Geweld West-Veluwe/Vallei, Hera Vrouwenopvang Gelderland, Eleos en de Protestantse Kerk in Nederland. ,,Huiselijk geweld, lichamelijk of met woorden, is de meest voorkomende vorm van geweld in onze samenleving’’, aldus de organisaties.

Er was brede belangstelling voor de bijeenkomst, vanuit kerken, maar ook van onder anderen maatschappelijk werkers, zorgorganisaties en vluchtelingenwerkers. ,,Het begon al met Kaïn en Abel. Huiselijk geweld is geen privé-zaak, maar een verantwoordelijkheid van de samenleving, iets dat je niet mag accepteren of tolereren’’, benadrukte Timmerman. ,,Stel uzelf de vraag: Als een slachtoffer van huiselijk geweld u over tien jaar zou vragen: Waarom hebt u niets gedaan, terwijl u ervan wist, wat zegt u dan?’’

Kerkelijke gemeenten zouden voor het bespreekbaar maken van huiselijk geweld een vertrouwenspersoon kunnen aanstellen, adviseerde Timmerman. Verder zou het geen kwaad kunnen als kerken huwelijkscursussen organiseren, zodat man en vrouw in hun huwelijksrelatie beter met elkaar omgaan.

Wethouder Leen Verweij drong er in de forumdiscussie bij de kerken op aan onder meer in hun kerkblad en bij de instructie voor ouderlingen aandacht aan huiselijk geweld te geven. ,,Het aanpakken van het probleem begint ermee dat we beseffen dat huiselijk geweld meer voorkomt dan we denken.’’

Ook onderwijsgevenden en huisartsen hebben volgens Verweij een belangrijke signaleringsfunctie. ,,Evenals de thuishulp en de wijkverpleegkundige, die ook in de gezinnen komen’’, vulde Annette Rijssemus, coördinator van het Steunpunt Huiselijk Geweld, aan.

Voor Frank Arendsen, jeugdcoördinator van het politiekorps Gelderland-Midden, ,,gaat er vrijwel geen dag voorbij of er zijn wel een paar meldingen van huiselijk geweld’’. Hij vertelde van een gezin waar de politie onlangs had ingegrepen bij huiselijk geweld. ,,De drie kinderen hadden een week niet geslapen. Toen we ze met hun moeder in ons busje naar een opvangadres van Hera brachten, vielen ze prompt in slaap.’’

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2007 > november