Barneveldse Krant: ‘Biebbus blijft rijden in 2008’

Bibliobus stop in Kootwijkerbroekdonderdag 01 november 2007 14:44

De bibliotheekbus blijft in 2008 ook gewoon rijden in de gemeente Barneveld. ,,Er is geen enkele reden om paniek te zaaien. Er is géén contract opgezegd’’, zegt wethouder Gerard van den Hengel.

De wethouder reageerde woensdag tijdens de commissie Samenleving op vragen van ChristenUnie-raadslid Jaap van den Top.

Aanleiding vormde een bezorgd schrijven van belangenvereniging Kootwijk Vooruit. Daarin werd gevreesd dat het contract met de biebbus opgezegd was, nu Kootwijkerbroek in het te bouwen Kulturhus een zogeheten MediaMover krijgt. Dit is een inklapbare en verrijdbare kast die bijvoorbeeld kan worden ingericht als themakast, informatiekast, loket of minibibliotheek. Eerder maakte de gemeente al bekend dat de MediaMover een bruikbaar alternatief zou kunnen zijn voor de bibliobus, die momenteel door de overige kleinere dorpen in de gemeente Barneveld rijdt. Ook zou deze flexibele bibliotheekvoorziening kunnenworden ingezet als gemeentelijk informatieloket. Van den Top: ,,Wij vinden dat voorzieningen als de bibliobus op peil moeten blijven in de kernen. Het is belangrijk voor kinderen met een taalachterstand.’’

Van den Top had begrepen dat het contract met de bibliobus inmiddels al was opgezegd. ,,Kan de wethouder toezeggen dat de bus blijft rijden, zolang er geen alternatief is?’’ Van den Hengel stelde hem gerust: ,,Er is niets opgezegd. De bus blijft gewoon intact, ook in 2008. Daarna moet duidelijk worden of hij ook in de toekomst blijft rijden. De provincie gaat vanaf dat moment alternatieven overwegen.’’

Het laten rijden van de bibliotheekbus kost jaarlijks anderhalve ton. Daarvan wordt het leeuwendeel door de provincie gesubsidieerd, de rest - zo’n 35.000 euro - wordt betaald door de gemeente Barneveld en de bibliotheek zelf. ,,Wij zullen erop toezien dat voor de doelgroepen een goede voorziening beschikbaar blijft’’, beloofde Van den Hengel. Het voortbestaan van de bibliotheekbus ligt al een aantal jaren onder vuur. Aanvankelijk wilde de gemeente de ritten in 2004 schrappen, maar dat stuitte op hevig verzet vanuit de kleine kernen. De gemeenteraad besloot vervolgens toch geld beschikbaar te stellen, waardoor de bus nog altijd rijdt.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2007 > november