treinstel valleilijnvrijdag 15 december 2006 18:56

BARNEVELD - Commissaris van de koningin Clemens Cornielje is bereid te onderzoeken of er vaker treinen kunnen rijden op de Valleilijn (Amersfoort/Ede-Wageningen).

Ook wordt bekeken wat er gedaan kan worden aan de snelle realisatie van een intercity-stop op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. Cornielje zegde dit donderdag toe tijdens zijn werkbezoek aan Barneveld, in antwoord op vragen van Pro’98 en ChristenUnie.

Sinds deze week rijdt er vier keer per uur een trein tussen Amersfoort en Barneveld Noord en twee keer per uur tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen. Die verhouding stoorde Tjitske Kuiper (ChristenUnie). ,,De meeste mensen stappen bij Barneveld-Centrum in en uit de trein. Kan er geen dubbelspoor komen tussen Barneveld Noord en Centrum zodat er vaker een verbinding met Amersfoort is?’’ Tot die tijd kunnen volgens Kuiper pendeldiensten uitkomst bieden. ,,Als op het héle Valleilijn-traject vaker een trein rijdt, is het nog beter. Maar in de trein richting de Randstad moet je in elk geval niet hoeven staan, vind ik’’, legde Kuiper na afloop uit. ,,We willen juist promoten om met de trein naar het werk te gaan. Dan wil ik wel kunnen zitten.’’ Kuiper wees Cornielje er dan ook op dat er veel te weinig treinstellen worden ingezet in de spitsuren. ,,Mensen moeten dan staan, zo jaag je ze de trein uit’’, stelde ze vast. De ChristenUnie-fractievoorzitter pleitte tevens voor een treinstop op het traject Amersfoort-Apeldoorn bij het transferium. Pro’98-fractievoorzitter Monique Rosbergen ondersteunde dit laatste van harte: ,,Het is moeilijk te verkroppen dat die er nog niet is.’’ Ook Rosbergen was het opgevallen dat treinpassagiers veelal moeten staan in de trein op de Valleilijn. ,,Wilt u daar met vervoerder Connexxion over praten?’’, vroeg ze Cornielje.

De commissaris van de koningin toonde zich ,,zeker bereid’’ te onderzoeken of een ,,intensievere dienstregeling’’ mogelijk is. ,,Kosten en baten moeten dan afgewogen worden. Dient u daar dan wel een officieel verzoek voor in, dan ben ik dat bereid op te pakken.’’ Ook wil Cornielje zich gaan inzetten voor een intercity-stop bij Transferium Barneveld Noord. ,,We gaan er samen met de betrokken partijen aan werken.’’

Reacties op 'BK: Rooster Valleilijn onder de loep; Cornielje belooft onderzoek naar dienstregeling'

Archief > 2006 > december