Aantal keer gelezen13
De toekomst van Barneveld: evenwicht tussen wonen, werken en vervoer
vrijdag 15 december 2006 11:17
Op woendag 14 december is de Commissaris van de Koningin, Clemens Cornielje, op bezoek geweest in Barneveld. Tijdens een bijzondere raadsvergadering heeft Cornielje met de raad van gedachten gewisseld over onder andere de toekomst van Barneveld. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er een goed evenwicht bestaat tussen wonen, werken en vervoer.
Namens de fractie gaf Tjitske Kuiper onderstaande bijdrage.
Geachte voorzitter, geachte commissaris,
Onze gemeente is in razende vaart zich aan het ontwikkelen. De inwoners voelen en zien dat door alle bouwontwikkelingen en mogelijkheden. Zo zijn sinds deze week de treinfrequenties verdubbeld en worden er ondertussen hard doorgewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe woonwijken in vier dorpen. (Barneveld, Voorthuizen, Kootwijkerbroek en Garderen). Dat is dan ook hard nodig, want de afgelopen jaren waren er volstrekt onvoldoende huizen om zelfs maar de eigen bevolkingsgroei op te vangen. Er gebeurt naar de mening van de ChristenUnie heel veel goeds!
Daarnaast stellen we het zeer op prijs dat u een werkbezoek komt brengen. Gisteren waren nog verscheidene Barnevelders als insprekers naar de commissievergadering in de Staten waar over de rondwegen werd gesproken. Over de inhoud van bijdragen van de drie insprekers zijn we het hier volledig eens. Zo meteen meer daarover, maar ik hecht eraan om u expliciet te wijzen op dit feit van de eensgezindheid in onze burgerlijke en bestuurlijke contreien.
Betekent dit dat er geen lastige en moeilijke kanten zitten aan onze infrastructuur en dat het allemaal nu vanzelf wel goed gaat komen? Nee, natuurlijk niet. Vanwege de complexiteit van de materie is het goed om bijeen te komen in de Goudreinet zoals we vanmiddag hebben gedaan en om nu de gelegenheid te krijgen om een aantal zaken voor het voetlicht te brengen.
Mijn bijdrage zal zich toespitsen op twee zaken. Allereerst willen wij iets zeggen over het regionale karakter van Barneveld. Daarna over de infrastructuur. Beide in onderlinge samenhang.
Allereerst het regionale karakter van Barneveld
In het Streekplan heeft Barneveld een regionale status. Echter niet op het gebied van wonen. Dat wringt. Want waar gewerkt wordt, moet ook gewoond worden. Grote krapte heeft een sterk prijsopdrijvend effect en dat is nadelig voor onze eigen bevolking.
Onze vraag is hoe de gedachtelijn vanuit het provinciebestuur hierover is. Wat is de visie van uw kant over Barneveld in de toekomst. Wat ons betreft moet er meer evenwicht komen tussen de regionale werktaak en de woontaak.
Tweede punt; De infrastructuur- wegen en openbaar vervoer
De rondweg om Voorthuizen. Hier zal te zijner tijd wel een beslissing over komen. Naar ons aller idee in raad en college is dat de oostelijke variant de beste is om de problemen voor Voorthuizen en bedrijventerrein Harselaar op te lossen. Daarna komt echter al snel het volgende in beeld, namelijk de doortrekking naar de oostkant en zuidkant van Barneveld. Dit biedt namelijk een mogelijkheid om het verkeer uit de woongebieden te leiden en een goede toegang te garanderen.
Een van de complicaties bij een oostelijke rondweg is de houding van Rijkswaterstaat. Een derde aantakking op de A1 over een dergelijke korte afstand zou niet passend zijn binnen het beleid van Rijkswaterstaat. Een oplossingsrichting voor de problemen met de aantakkingen zou het creëren van parallelwegen kunnen zijn. Hiermee zou verkeer vanaf de Baron van Nagellstraat een route kunnen volgen parallel aan de A1. Zowel aan de noordkant van de A1 richting Amersfoort en aan de zuidkant van de A1 richting Apeldoorn. Tot men dan bij een op- en afrit is aangekomen. Op die manier voorkomt Rijkswaterstaat tevens dat lokaal verkeer de A1 helemaal opgaat. Het lokale verkeer wordt dan lokaal afgewikkeld en het andere verkeer wordt op twee hoofdpunten de A1 opgeleid (dus bij het knooppunt A30/A1 en bij Harselaar Oost).
Het openbaar vervoer
Wij zijn blij met de ophoging van de frequentie op het spoor.Er is nu sprake van een kwartiersdienst tussen Amersfoort en Barneveld, gericht is op Barneveld-Noord. Voor de mensen die gebruik maken van het Transferium is dat een grote verbetering. Maar het is een feit dat de meeste reizigers via Barneveld Centrum in- en uitstappen. Voor hen betekent de valleilijn nog niet een kwartiersdienst. Een verbeterslag zou dus nog te maken zijn door Centrum aan te doen met een kwartiersdienst van de trein. Een dubbelspoor tot Barneveld centrum is dus zeer gewenst! In de tussentijd zou een pendeldienst met een bus een oplossing voor de korte termijn kunnen zijn.
Op dit moment zijn er onvoldoende treinstellen in de spits. Gebruik van de Valleilijn moet niet een directe associatie krijgen met het feit dat men vanaf 10 december moet staan in de treinstellen. Want dat is nu het geval. Voorheen gebruikte men twee treinstellen op dit traject en nu is het er meestal maar een. Dé manier om mensen de trein uit te jagen lijkt ons. Kunt u hier uw invloed via de gedeputeerde aanwenden?
Veel belangrijker nog is een stop op het hoofdrailnet. Via het Transferium in Barneveld-Noord rechtstreeks de trein te kunnen nemen in de richting van Apeldoorn is onze grootste wens als we het hebben over verbeteringen in het openbaar vervoer. Onze medewerking aan de bouw van het Transferium is dan ook steeds gericht geweest op die wens. Dat dat niet eenvoudig zou zijn wisten we natuurlijke wel. Maar het begint met het hebben van een visie en dat is door een grote meerderheid in de raad gesteund.
De laatste berichten zijn van de kant van Mw. Van Haaren tijdens het bezoek van Minister Peijs. Namelijk dat onze halte op de lijn Apeldoorn-Amersfoort er pas uiterlijk in 2015 kan komen. Wij hopen dat de gedeputeerde, Mw. Van Haaren zich hier nog niet bij neerlegt, want het is tenslotte de Minister zelf die de concessies verleent en dus ook haar eisen kan aangeven aan de NS. U hebt ons in ieder geval mee.
De bekostiging van het Transferium. Het onderhoud is voor onze rekening. Dit doen we voor alle gebruikers en dat zijn slechts voor een deel inwoners van onze gemeente. Wij willen graag dat de voorziening gratis blijft. Hiermee dienen we ook een provinciale en landelijke zaak. Namelijk een vermindering van de files en dus vermindering van benzine- en dieseldampen. Wij vragen dan ook van de zijde van de provincie om deze voorziening gratis te houden. Op die manier is een goed gebruik gegarandeerd en beslist aantrekkelijk voor reizigers naar de Randstad.
Tenslotte, de fractie van de ChristenUnie wenst de Commissaris van de Koningin en de Gedeputeerden van harte Gods zegen toe bij het vele werk dat zij moet verrichten.
Namens de fractie gaf Tjitske Kuiper onderstaande bijdrage.
Geachte voorzitter, geachte commissaris,
Onze gemeente is in razende vaart zich aan het ontwikkelen. De inwoners voelen en zien dat door alle bouwontwikkelingen en mogelijkheden. Zo zijn sinds deze week de treinfrequenties verdubbeld en worden er ondertussen hard doorgewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe woonwijken in vier dorpen. (Barneveld, Voorthuizen, Kootwijkerbroek en Garderen). Dat is dan ook hard nodig, want de afgelopen jaren waren er volstrekt onvoldoende huizen om zelfs maar de eigen bevolkingsgroei op te vangen. Er gebeurt naar de mening van de ChristenUnie heel veel goeds!
Daarnaast stellen we het zeer op prijs dat u een werkbezoek komt brengen. Gisteren waren nog verscheidene Barnevelders als insprekers naar de commissievergadering in de Staten waar over de rondwegen werd gesproken. Over de inhoud van bijdragen van de drie insprekers zijn we het hier volledig eens. Zo meteen meer daarover, maar ik hecht eraan om u expliciet te wijzen op dit feit van de eensgezindheid in onze burgerlijke en bestuurlijke contreien.
Betekent dit dat er geen lastige en moeilijke kanten zitten aan onze infrastructuur en dat het allemaal nu vanzelf wel goed gaat komen? Nee, natuurlijk niet. Vanwege de complexiteit van de materie is het goed om bijeen te komen in de Goudreinet zoals we vanmiddag hebben gedaan en om nu de gelegenheid te krijgen om een aantal zaken voor het voetlicht te brengen.
Mijn bijdrage zal zich toespitsen op twee zaken. Allereerst willen wij iets zeggen over het regionale karakter van Barneveld. Daarna over de infrastructuur. Beide in onderlinge samenhang.
Allereerst het regionale karakter van Barneveld
In het Streekplan heeft Barneveld een regionale status. Echter niet op het gebied van wonen. Dat wringt. Want waar gewerkt wordt, moet ook gewoond worden. Grote krapte heeft een sterk prijsopdrijvend effect en dat is nadelig voor onze eigen bevolking.
Onze vraag is hoe de gedachtelijn vanuit het provinciebestuur hierover is. Wat is de visie van uw kant over Barneveld in de toekomst. Wat ons betreft moet er meer evenwicht komen tussen de regionale werktaak en de woontaak.
Tweede punt; De infrastructuur- wegen en openbaar vervoer
De rondweg om Voorthuizen. Hier zal te zijner tijd wel een beslissing over komen. Naar ons aller idee in raad en college is dat de oostelijke variant de beste is om de problemen voor Voorthuizen en bedrijventerrein Harselaar op te lossen. Daarna komt echter al snel het volgende in beeld, namelijk de doortrekking naar de oostkant en zuidkant van Barneveld. Dit biedt namelijk een mogelijkheid om het verkeer uit de woongebieden te leiden en een goede toegang te garanderen.
Een van de complicaties bij een oostelijke rondweg is de houding van Rijkswaterstaat. Een derde aantakking op de A1 over een dergelijke korte afstand zou niet passend zijn binnen het beleid van Rijkswaterstaat. Een oplossingsrichting voor de problemen met de aantakkingen zou het creëren van parallelwegen kunnen zijn. Hiermee zou verkeer vanaf de Baron van Nagellstraat een route kunnen volgen parallel aan de A1. Zowel aan de noordkant van de A1 richting Amersfoort en aan de zuidkant van de A1 richting Apeldoorn. Tot men dan bij een op- en afrit is aangekomen. Op die manier voorkomt Rijkswaterstaat tevens dat lokaal verkeer de A1 helemaal opgaat. Het lokale verkeer wordt dan lokaal afgewikkeld en het andere verkeer wordt op twee hoofdpunten de A1 opgeleid (dus bij het knooppunt A30/A1 en bij Harselaar Oost).
Het openbaar vervoer
Wij zijn blij met de ophoging van de frequentie op het spoor.Er is nu sprake van een kwartiersdienst tussen Amersfoort en Barneveld, gericht is op Barneveld-Noord. Voor de mensen die gebruik maken van het Transferium is dat een grote verbetering. Maar het is een feit dat de meeste reizigers via Barneveld Centrum in- en uitstappen. Voor hen betekent de valleilijn nog niet een kwartiersdienst. Een verbeterslag zou dus nog te maken zijn door Centrum aan te doen met een kwartiersdienst van de trein. Een dubbelspoor tot Barneveld centrum is dus zeer gewenst! In de tussentijd zou een pendeldienst met een bus een oplossing voor de korte termijn kunnen zijn.
Op dit moment zijn er onvoldoende treinstellen in de spits. Gebruik van de Valleilijn moet niet een directe associatie krijgen met het feit dat men vanaf 10 december moet staan in de treinstellen. Want dat is nu het geval. Voorheen gebruikte men twee treinstellen op dit traject en nu is het er meestal maar een. Dé manier om mensen de trein uit te jagen lijkt ons. Kunt u hier uw invloed via de gedeputeerde aanwenden?
Veel belangrijker nog is een stop op het hoofdrailnet. Via het Transferium in Barneveld-Noord rechtstreeks de trein te kunnen nemen in de richting van Apeldoorn is onze grootste wens als we het hebben over verbeteringen in het openbaar vervoer. Onze medewerking aan de bouw van het Transferium is dan ook steeds gericht geweest op die wens. Dat dat niet eenvoudig zou zijn wisten we natuurlijke wel. Maar het begint met het hebben van een visie en dat is door een grote meerderheid in de raad gesteund.
De laatste berichten zijn van de kant van Mw. Van Haaren tijdens het bezoek van Minister Peijs. Namelijk dat onze halte op de lijn Apeldoorn-Amersfoort er pas uiterlijk in 2015 kan komen. Wij hopen dat de gedeputeerde, Mw. Van Haaren zich hier nog niet bij neerlegt, want het is tenslotte de Minister zelf die de concessies verleent en dus ook haar eisen kan aangeven aan de NS. U hebt ons in ieder geval mee.
De bekostiging van het Transferium. Het onderhoud is voor onze rekening. Dit doen we voor alle gebruikers en dat zijn slechts voor een deel inwoners van onze gemeente. Wij willen graag dat de voorziening gratis blijft. Hiermee dienen we ook een provinciale en landelijke zaak. Namelijk een vermindering van de files en dus vermindering van benzine- en dieseldampen. Wij vragen dan ook van de zijde van de provincie om deze voorziening gratis te houden. Op die manier is een goed gebruik gegarandeerd en beslist aantrekkelijk voor reizigers naar de Randstad.
Tenslotte, de fractie van de ChristenUnie wenst de Commissaris van de Koningin en de Gedeputeerden van harte Gods zegen toe bij het vele werk dat zij moet verrichten.
Archief > 2006 > december
- 29-12-2006 29-12-2006 12:56 - Nieuwjaarsboodschap van bestuur en fractie
- 29-12-2006 29-12-2006 11:18 - WisselBlog week 52 - Heimen Schuring
- 28-12-2006 28-12-2006 13:52 - De Koning komt!, Aart Peters over de Week van het Gebed
- 27-12-2006 27-12-2006 15:53 - BK: Jaap van den Top nieuw raadslid CU ,,Ik houd van een open discussie’’
- 21-12-2006 21-12-2006 17:27 - Barneveldse krant: ‘Aanpak vandalisme Schaffelaar’
- 21-12-2006 21-12-2006 16:25 - Barneveldse krant: Geld voor wachtlijst jeugdzorg
- 20-12-2006 20-12-2006 17:19 - Gemeenteraad herdenkt Henk Geurts
- 20-12-2006 20-12-2006 17:15 - Barneveldse Krant: Barneveld blijft keten gedogen
- 19-12-2006 19-12-2006 18:23 - Barneveldse krant: ROVG: ‘Verkeer Barneveld onveilig’
- 18-12-2006 18-12-2006 08:00 - WisselBlog week 51 - Tjitske Kuiper
- 16-12-2006 16-12-2006 15:13 - Barneveldse Krant: ,,De HdS toont zich een slecht verliezer''
- 15-12-2006 15-12-2006 19:31 - Overdenking, Ds E.J. Hempenius, Kerst 2006
- 15-12-2006 15-12-2006 18:56 - BK: Rooster Valleilijn onder de loep; Cornielje belooft onderzoek naar dienstregeling
- 15-12-2006 15-12-2006 11:17 - De toekomst van Barneveld: evenwicht tussen wonen, werken en vervoer
- 15-12-2006 15-12-2006 09:38 - De verkiezingsuitslag en daarna – Door Roel Kuiper
- 13-12-2006 13-12-2006 09:33 - Leen['s]toel deel 2
- 11-12-2006 11-12-2006 23:29 - WisselBlog week 50 - Heimen Schuring
- 11-12-2006 11-12-2006 09:14 - Schriftelijke vragen over aanpak vandalisme in Barneveld
- 11-12-2006 11-12-2006 08:07 - Extra service Publiekszaken voor ouderen en minder validen
- 11-12-2006 11-12-2006 07:45 - Bomen kappen langs de Lunterseweg?
- 05-12-2006 05-12-2006 17:32 - Henk Geurts overleden
- 05-12-2006 05-12-2006 16:00 - In herinnering: Henk Geurts
- 05-12-2006 05-12-2006 15:30 - Condoleren en begrafenis Henk Geurts
- 04-12-2006 04-12-2006 20:23 - Condoleanceregister in gemeentehuis
- 04-12-2006 04-12-2006 19:53 - Barneveldse Krant: Raadslid Henk Geurts op 62-jarige leeftijd overleden
- 04-12-2006 04-12-2006 19:32 - Barneveldse Krant: ,,Een man van onschatbare waarde’’
- 04-12-2006 04-12-2006 19:25 - Barneveldse Krant: In Memoriam Henk Geurts
- 04-12-2006 04-12-2006 08:00 - WisselBlog week 49 - Tjitske Kuiper
Reacties op 'De toekomst van Barneveld: evenwicht tussen wonen, werken en vervoer'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.