Barneveldse Krant: Actie HdS tegen indicaties huishoudhulp

ramen wassen2maandag 07 mei 2007 17:41

Thuiszorgorganisatie HdS heeft klanten die zijn geïndiceerd voor eenvoudige huishoudelijke hulp opgeroepen bezwaar te maken bij de gemeente als ze niet zelf in staat zijn om als ‘werkgever’ op te treden. Wethouder Leen Verweij vindt dat de HdS een verkeerde voorstelling van zaken geeft.

,,Kenmerkend voor deze indicatie is dat u als zorgvrager zelf de werkgeversrol móet vervullen’’, schrijft directeur Tom van den Belt. ,,U zou dus geen hulp meer krijgen van de HdS en u bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de hulp bij het huishouden en ook voor de arbeidsomstandigheden van de hulp.’’

Volgens Van den Belt zijn veel mensen die deze indicatie hebben gekregen niet in staat om zelf als werkgever op te treden. Hij vindt daarom dat deze groep alsnog geïndiceerd moet worden voor intensievere huishoudelijke hulp (HH-speciaal) en roept de betrokken klanten op dit bij de gemeente duidelijk te maken.

Garanties
,,De gemeenteraad heeft gezegd dat er garanties moeten zijn voor de kwaliteit van huishoudelijke hulp, maar dat kan bij de HH-basis nu niet worden gegeven, omdat de mensen zelf verantwoordelijk zijn’’, legt de HdS-directeur uit.
Wethouder Leen Verweij heeft dit probleem onderkend en wil daarom de vergoeding voor eenvoudige huishoudelijke hulp verhogen, zodat zorgaanbieders alphahulpen in dienst kunnen nemen en zo toezicht houden op de zorgkwaliteit.
Van den Belt vindt dit een vreemde gang van zaken. ,,We moesten als zorgaanbieders bij de Europese aanbesteding eerst concurreren met de prijs voor eenvoudige hulp. Nu komt er ineens een toeslag bij en moeten we alsnog de werkgeversrol op ons nemen. Ik wil graag als werkgever optreden, maar dan wel via de indicatie HH-speciaal. Dat is de geëigende weg.’’

De directeur hoopt dat de gemeenteraad in de vergadering van dinsdagavond 8 mei (morgen) een motie aanneemt van het CDA om een onderzoek te laten uitvoeren naar de consequenties van de veranderingen bij de toewijzing van huishoudelijke hulp.

Tot de uitkomsten bekend zijn, wil het CDA dat er niets wijzigt in de zorgverlening. Als dit niet gebeurt, vreest Van den Belt dat zowel zorgvragers als ervaren HdS-medewerkers de dupe worden van de forse stijging van het aantal indicaties voor eenvoudige huishoudelijke hulp.

Onderhandelen
Wethouder Verweij erkent dat niet alle klanten die zijn geïndiceerd zijn voor eenvoudige huishoudelijke hulp in staat zijn als werkgever op te treden. ,,Dat is ook nooit onze bedoeling geweest. Daarom onderhandelen wij op dit moment met zorgaanbieders over een bepaalde meerprijs, zodat zij alphahulpen in dienst kunnen nemen. Dan is het werkgeverschap geregeld.’’

Verweij is het niet eens met Van den Belt dat deze zorgvragers dan net zo goed voor HH-speciaal geïndiceerd kunnen worden. ,,Er blijft een wezenlijk inhoudelijk verschil tussen de werkzaamheden bij HH-basis en HH-speciaal. Iemand die als alphahulp in dienst komt, hoeft aan minder kwaliteitseisen te voldoen als een medewerker die wordt ingezet voor intensievere huishoudelijke hulp.’’

De wethouder benadrukt nogmaals dat het van meet af aan de inzet van de gemeente is geweest om de werkgeversrol bij de zorgaanbieders te houden. ,,In de praktijk is dat nu echter onvoldoende zeker gesteld’’, geeft hij toe. ,,Dat hadden we misschien iets scherper moeten formuleren in het bestek.’’