Ed Blankenstijn in voor de (d)raad er mee.

Ed Blankenstijnzaterdag 05 mei 2007 15:19

In de wekelijkse rubriek 'voor de (d)raad ermee' in Barneveld Vandaag, was het nu de beurt aan Ed Blankenstijn. Ed gaat in zijn bijdrage in op de zorg voor de medemens en dan vooral voor de zwakkeren in de samenleving, waarop hij zich in het bijzonder wil richten tijdens het raadswerk.

Als gemeenteraadslid krijg je te maken met veel verschillende beleidsterreinen. Zelf houd ik me als lid van de commissie Samenleving vooral bezig met onderwerpen op het gebied van welzijn en zorg (WMO) en werk en inkomen. Wat mij daarbij vooral aanspreekt, is de zorg voor de medemens en dan vooral voor de zwakkeren in de samenleving.

In onze gestreste en materialistische samenleving komen er veel mensen in de problemen, dat zich o.a. uit in  de vele vormen van verslaving en een steeds groeiende schuldenproblematiek.

Daarnaast wordt er door de individualisering steeds minder naar elkaar omgekeken.

Gelukkig zijn er ook in onze gemeente nog veel mensen die zich wel bekommeren om hun medemens dichtbij en ver weg en zich via kerken en organisaties inzetten voor hen die dringend hulp nodig hebben.

In gebouw De Ark in Barneveld bijvoorbeeld zijn 12 organisaties gevestigd die actief zijn op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Het zijn: Amnesty International, Dorcas Hulp, Gemeente Barneveld, Gered Gereedschap, Hivos, Ons Bedrijf, Terres des Hommes, Unicef, Wereldwinkel, Woord en Daad, Zoa Vluchtelingenzorg en Stichting Nkoilale.

Voor deze organisaties wil ik graag aandacht vragen. U kunt De Ark bezoeken voor voorlichting of het kopen van cadeauartikelen en zo uw steentje aan ontwikkelingshulp bijdragen.( www.dearkbarneveld.nl.)

Zelf heb ik enkele jaren geleden Nigeria bezocht. Een land met veel armoede, aids, corruptie en geweld. Als je daar de situatie rond de onderwijshuisvesting en de gezondheidszorg heb gezien, schaam je je gewoon als je ziet waar wij ons in Nederland vaak druk om maken.

Fantastisch vind ik het daarom dat er in Barneveld zoveel mensen via vele verschillende organisaties en kerken zich belangeloos inzetten voor hun medemens.

Heel belangrijk vind ik het dan ook dat de gemeente deze organisaties van onderdak blijft voorzien en waar mogelijk nog meer ondersteunt. Nog belangrijker is het dat wij allen als inwoners van onze gemeente ons inzetten op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, want hulp aan onze naaste in nood is van grote waarde.

Bron: Barneveld vandaag Rubriek voor de (d)raad ermee.

Reacties op 'Ed Blankenstijn in voor de (d)raad er mee.'

Archief > 2007 > mei