Barneveldse krant: CU wil fietsverbod in centrum

Van Schaffelaarstraatzaterdag 12 mei 2007 13:34

De ChristenUnie pleit voor een totaal fietsverbod in het winkelcentrum van Barneveld. Volgens de fractie zou zo’n verbod de aantrekkelijkheid van het centrum vergroten.

De partij opperde het plan deze week tijdens de behandeling van de detailhandelsvisie. ,,Onze winkelstraten worden er niet aantrekkelijker op met slalommende fietsers. Dat geldt ook niet voor stukken waar gewoon de hele dag gefietst mag worden’’, merkte Heimen Schuring op. In een deel van het centrum mag nu de hele dag gefietst worden, terwijl elders een verbod vanaf 12.00 uur geldt. Het totale fietsverbod kan volgens Schuring pas van kracht worden als er fatsoenlijke fietsenstallingen komen bij de entrees van het centrumgebied. ,,Dan is ook direct de rommelige aanblik van stalen rossen voor elk winkelraam voorbij.’’ Ook moeten de fietsers een goede omleidingsroute kunnen volgen als ze van de ene kant van het centrum naar de andere kant willen fietsen. ,,Graag willen wij het college vragen zijn creativiteit op dit onderwerp in te zetten en met voorstellen te komen.’’

Volgens wethouder Gerard van den Hengel was het onderwerp ,,te operationeel’’ van aard om er direct op in te gaan. Hij zou het verzoek van de ChristenUnie melden bij zijn collega-wethouder Leen Verweij. Schuring reageerde: ,,Wij vinden fietsen door het centrum geen detail. Ik ben blij met de toezegging, wij komen terug op dit probleem.’’

Wat vindt u van het plan van de ChristenUnie? Surf naar www.barneveldsekrant.nl en reageer op de poll. Wilt u gemotiveerd reageren? Dat kan. Mail dan naar barneveldsekrant@bdu.nl of schrijf naar Barneveldse Krant, postbus 67, 3770 AB Barneveld.

Reacties op 'Barneveldse krant: CU wil fietsverbod in centrum'

Archief > 2007 > mei