WisselBlog week 19 - Heimen Schuring

dinsdag 08 mei 2007 22:45

Zaterdag 12 mei – Fietsen in het dorp
Vandaag op pagina 5 van de Barneveldse Krant aandacht voor een voorstel dat wij afgelopen dinsdag in de raad hebben gedaan: een fietsverbod in het centrum. Vooral op drukke winkeldagen een waar ongenoegen om door het dorp te lopen en steeds fietsers voor, achter en naast je te hebben, die zich een weg proberen te banen door het winkelend publiek. Omgekeerd is het voor de fietsers ook vervelend dat op de zogenaamde aanlooproutes, bijvoorbeeld het eerste deel van de Langstraat, het winkelend publiek denkt dat de weg helemaal van hen alleen is. Twee keer ergernis dus.

Wij willen dat de winkelstraten fietsersvrij worden. Maar dan wel nadat de fietser een goed alternatief krijgt om het centrum van noord naar zuid en van oost naar west te doorkruisen èn nadat er goede fietsenstallingen komen. Als dat geregeld is, dan zijn wij warm voorstander van een fietsverbod. Dan kun je pas echt recreatief winkelen, zoals dat in jargon zo mooi heet…

Vrijdag 11 mei – Leren tellen...
Ik zat vandaag weer in de veelbesproken Valleilijn-trein. Het is vrijdag, dus het was niet extreem druk. Op een comfortabele zitplaats las ik het magazine voor reizigers van de Valleilijn, LIJN01 geheten. Zou die naam slaan op het aantal treinlijnen dat Connexxion exploiteert?

Waar mijn oog op viel, was een wervend stukje over de nieuwe treinstellen, die ‘in de loop van 2007’ (pas in het derde kwartaal…) in gebruik worden genomen. Een citaat: ‘Als de nieuwe treinen komen (de Protos), neemt het aantal beschikbare plaatsen toe met maar liefst 50%. De huidige treinen hebben 104 zitplaatsen, de Valleilijntrein heeft er 154. Connexxion hoopt dan de kwaliteit te kunnen bieden waar reizigers recht op hebben.’ Einde citaat.

Ik hoop ook dat Connexxion in het najaar kwaliteit gaat leveren. Dat doet men nu namelijk nog niet. Elders in het stukje wordt het wasschema van de treinen uitgelegd. De binnenkant wordt waarschijnlijk structureel vergeten, de treinen worden namelijk steeds viezer.

Ook hoop ik dat Connexxion beter leert tellen. In de huidige treinen is geen plaats voor 104 zittende passagiers, maar voor 158 (klapstoeltjes meegerekend). Maar liefst 50% meer dus. Blijkbaar hebben de nieuwe treinen 154 zitplaatsen, een afname van zitplaatsen dus, in plaats van een toename!

Gelukkig is er in de nieuwe treinen meer plaats om te staan, waardoor er per saldo meer mensen in de trein kunnen. Nou, dat is de kwaliteit waar de reiziger recht op heeft: een staplaats. Beste forens: laat je auto staan en stap in de trein, waar je structureel mag staan. Heel wervend allemaal!!

Donderdag 10 mei – Vernieuwd vergaderen
Vanavond weer een vergadering van de werkgroep vernieuwd vergaderen. We zijn al een hele tijd bezig met het bekijken van de mogelijkheden om tot een nieuw vergadermodel te komen. Het probleem van het huidige model is dat de inwoners vaak niet weten hoe ze de politiek het beste kunnen benaderen (tijdens een raadsvergadering voor het eerst inspreken is een beetje laat, omdat de fracties dan meestal hun standpunt al bepaald hebben) en niet weten wanneer hun punt behandeld wordt. Daarnaast kost het vergaderen de raad best veel tijd, het zou dus wel wat efficiënter mogen.

Enkele maanden geleden hebben we als werkgroep aan raad verslag uitgebracht en dat leidde tot veel verwarring. Waar we dachten op behoorlijke consensus te kunnen rekenen, kwamen er veel kritische vragen. Vanavond hebben we nagedacht over hoe we het vervolg het beste kunnen aanpassen. We hebben op 19 juni weer overleg met de commissie Bestuur en dat moet goed worden voorbereid. Een ding is nu al duidelijk: het model waarin ook parallel vergaderd wordt, waarbij dus drie onderwerpen tegelijkertijd behandeld worden en dus op een avond drie keer zoveel werk wordt verzet, kan niet op voorhand op een meerderheid rekenen. En dat vind ik toch erg jammer.

Woensdag 9 mei – Ed
Vanavond is bekend gemaakt dat Ed Blankenstijn stopt met zijn raadswerk. Een nieuwe baan is de reden. Ed gaat werken bij het Korps Landelijke Politiediensten, bij de dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging. Hij moet daarvoor eerst een aantal maanden intern een opleiding doen en zal daarna een baan hebben met onregelmatige werktijden. Dat is een slechte combinatie met het raadswerk, dat toch enkele avonden per week kost. Als je daarnaast ook nog een aantal avonden weg bent voor je werk, dan blijft er weinig tijd over voor je gezin. Een slechte combinatie dus.

Ik kan het daarom goed begrijpen dat Ed een keus moet maken. En dan is het logisch dat je voor je ‘hoofdfunctie’ kiest, het gaat toch om een bezigheid waar je veel uren per week mee bezig bent en dan moet je het wel naar je zin hebben.

Ik vind het aan de andere kant ook erg jammer dat Ed stopt. We konden goed samenwerken, vulden elkaar goed aan en het was altijd erg gezellig. Ook zijn genuanceerde inbreng zullen we missen, Ed was erg goed in het zoeken van de nuance en had goed in de gaten wie hij moest bellen om tot een afgewogen standpunt te kunnen komen.

Ed, ook vanaf deze plek: dank voor je inzet en succes met de volgende stap in je loopbaan!

Dinsdag 8 mei – Handhaven
Vanavond was het weer raadsvergadering. Naast de motie van het CDA over de WMO-indicering stond ook de detailhandelsstructuurvisie op de agenda (en natuurlijk nog veel meer..). Wij willen graag dat de consument het aanbod aantreft in Barneveld dat hij vraagt. Goede detailhandel, maar ook supermarkten uit segmenten die er nu nog niet zijn (in jargon: value-for-money en quality discount ontbreken nu). Verder willen we graag clustering van volumineuze detailhandel, zodat de consument die een caravan zoekt, of één meubel, op een plek meerdere winkels kan bezoeken.

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel gaf de wethouder aan dat er niet gehandhaafd zou gaan worden op industrieterrein de Harselaar. Dat vonden wij geen verstandige uitspraak. Je moet als college niet in een raadsvergadering roepen dat de detailhandel die nu tegen de regels op de Harselaar zitten daar mogen blijven zitten. Daarmee gooi je de deur voor eventuele handhaving dicht. In tweede termijn legde ik daar dan ook de vinger bij. De wethouder gaf daarop aan dat hij verwijst naar beantwoording van vragen uit de commissie Bestuur. Omdat de wethouder daarnaar verwees net voor het einde van zijn termijn, kon ik daar niet meer op reageren. Wat in de antwoorden staat, komt niet overeen met de stelling van de wethouder (toezegging volgens het CDA), dat detailhandel daar mag blijven zitten. Daar komen we nog wel een keer op terug. Handhaven is namelijk handhaven, dat geld voor een computerbedrijf dat moest verhuizen, maar ook voor andere overtreders!

Klik hier om mijn bijdrage te lezen.

Maandag 7 mei – Buiten het dorp
Vanavond niet met de overvolle Connexxion-trein terug naar het vertrouwde Barneveld, maar een nachtje in Breukelen. Ik volg een module uit de MBA-opleiding aan Nyenrode en dat betekend drie blokken van twee dagen op de campus in Breukelen.

Via de moderne communicatiemiddelen wel overleg met de fractie over mijn bijdrage voor de behandeling van de detailhandelsstructuurvisie. Verder weinig politiek, alhoewel: Adam Smith kwam aan de orde, de grondlegger van het liberalisme. Niet vanwege zijn politieke voorkeur, maar omdat hij ook een belangrijk econoom is geweest die de basis heeft gelegd voor het moderne kapitalisme.

Zondag 6 mei – Bevrijdingsdag
Gisteren was het 5 mei, nationale bevrijdingsdag. Gisteren vierden we feest omdat Nederland in 1945 werd bevrijd. De predikant van de ochtenddienst zei treffend dat het vandaag ook bevrijdingsdag is en dat we elke week op zondag mogen vieren dat we door de opstanding van Jezus Christus bevrijd zijn. Niet bevrijd van een vijandige natie, maar van een vijandige macht, de satan. Dat is reden voor een wekelijkse feestdag!

Reacties op 'WisselBlog week 19 - Heimen Schuring'

Archief > 2007 > mei