Aantal keer gelezen4

Detailhandel in Barneveld: wensen consument moeten leidend zijn

Van Schaffelaarstraatdinsdag 08 mei 2007 23:03

De ChristenUnie wil voldoende diversiteit in supermarkten in Barneveld. Daarnaast wil de ChristenUnie de clustering van volumineuze detailhandel bevorderen. Meubelzaken op één plek, caravanhandel ook. Dat is handig voor de consument, die dan op een plek naar meerdere winkels kan. Dat zijn twee punten uit de bijdrage van de ChristenUnie aan het debat over de detailhandel in Barneveld Dorp. Tijdens de raadsvergadering gaf de ChristenUnie ook aan dat het fietsen door de winkelstraten niet fijn is voor het winkelend publiek en heeft de fractie aandacht gevraagd voor de parkeerproblemen op de Briellaerd.

Namens de fractie voerde Heimen Schuring het woord. Onderstaand zijn bijdrage.
Meneer de voorzitter,

Vraag en aanbod zijn twee centrale begrippen in de economie. Dat geldt voor de wereldeconomie, voor onze nationale economie en natuurlijk ook voor onze lokale economie. In een vrije economie zijn vraag en aanbod in evenwicht, een evenwicht dat tot stand komt door de prijs. Nou, dat klinkt prachtig, letterlijk zo uit het boekje. In datzelfde boekje krijgt de overheid de schuld van het niet kunnen functioneren van de vrije markt economie, omdat de overheid haar idealen op de economie loslaat.

Nou, laten we vanavond dan maar aan de slag gaan met die dure schuld en de lokale economie vormen zoals we hem willen hebben.

Helaas (of volgens sommigen: hoera), de gemeente heeft maar weinig invloed op de economie. Via bestemmingsplannen kunnen we sturen op welk type bedrijvigheid ergens gevestigd mag zijn, we kunnen de winkelsluitingstijden regelen en dat was het wel zo’n beetje.

Dan maar geen beleid op de detailhandel? Dat lijkt ons een bocht te kort. Als gemeente willen we samen met de detailhandel nadenken over hoe de detailhandel in Barneveld zich moet ontwikkelen. Samen. Want alleen kunnen we niet zoveel, dat heb ik net betoogd. Maar ook samen, omdat we dat willen. Samen met de middenstand bepalen hoe ons dorpshart eruit moet zien. Daar is in het traject wat heeft geleid tot de detailhandelsstructuurvisie die nu voorligt heel veel energie in gestopt. Terecht!

Dan nu de inhoud, voorzitter.

Allereerst de supermarkten. Het leeuwendeel van de hoorzitting ging over supermarktcijfertjes. Reuze interessant voor de aanwezige experts, die elkaar daarover in de haren vlogen, voor ons minder relevant, althans op dat detailniveau. De vraag die mijn fractie bezighoudt, is of de consument in Barneveld op supermarktgebied aantreft wat hij wil, komt het aanbod overeen met zijn vraag? Het Erasmus Food Management Instituut heeft ons helder geschetst dat Barneveld eenzijdig wordt bediend door allemaal dure top segment supermarkten en een echte harde discounter. Dat is niet goed en als we daar in kunnen sturen, dan zou dat welkom zijn.

Gelukkig heeft het vorige college – waarschijnlijk onbewust van de vier segmenten die het EFMI hanteert – een supermarkt medewerking toegezegd, die in een van de ontbrekende segmenten zit, de Jumbo. Jammer dat dit college er voor gekozen heeft dit feit niet te noemen in de voorliggende beleidsnota en vindt dat we als raad de collegebesluiten uit begin 2005 maar paraat hadden moeten hebben. Een volwassen bestuurscultuur kenmerkt zich door transparantie, ook op dit punt. Dus naast wielerronde-subsidies graag ook dit soort besluiten niet meer via de besluitenlijst, maar na consultatie van de raad.

De buurtsupers mogen groeien. Dat is goed nieuws voor de buurtsupers die dat ook kunnen, of moet ik in enkelvoud spreken: die ene buurtsuper die dat kan. De twee anderen zitten namelijk helemaal ingebouwd en zullen dus moeten verkassen om te kunnen groeien. Misschien kan, als dat dan toch moet, een van beide ondernemers richting de Vaarst trekken, daar hebben we namelijk nog geen super.

De PDV dan. Een prachtige afkorting voor perifere detailhandelsvestigingen. Zet er een plus achter en de gemiddelde Nederlander weet helemaal niet meer waar we het over hebben. Volumineuze detailhandel dus, die vanwege die grote artikelen beter niet midden in het dorp kan worden gevestigd.

Mijn fractie kijkt uit naar de uitkomst van het onderzoek naar de behoefte aan nieuwe vestigingsmogelijkheden. We zijn er erg voor om clustering van verschillende types PDV’s te bevorderen. Bijvoorbeeld rond het thema wonen. Of laat alle caravanhandelaren aan een plein hun waren aan de man brengen. Vanuit consumentenperspectief is dat erg handig. Als blijkt dat er veel meters nodig zijn, zou mijn fractie Briellaerd-Noord een prima tweede nieuwe lokatie vinden. Nu we het toch over de Briellaerd hebben: in de commissie hebben we aandacht gevraagd voor de parkeerproblemen binnen dat gebied. Er zijn heel veel showrooms, waardoor er ook veel parkeerplaatsen nodig zijn en die zijn er nu te weinig. Kan de wethouder voor extra parkeergelegenheid zorgen?

Een laatste onderwerp dat ik kort wil aansnijden is de aantrekkelijkheid van onze winkelstraten. Die worden er door slalommende fietsers en door stukken waar gewoon de hele dag gefietst mag worden niet aantrekkelijker op. Onze fractie zou graag een fietsverbod in het centrum willen. Maar dat kan pas als er twee zaken goed geregeld zijn: er moeten fatsoenlijke stallingen komen bij de entrees van het centrumgebied (dan is ook direct de rommelige aanblik van stalen rossen voor elk winkelraam voorbij) en de fietsers moeten een goede omleiding krijgen, als ze van de ene kant van het centrum naar de andere kant willen fietsen. Graag willen wij het college vragen zijn creativiteit op dit onderwerp in te zetten en met voorstellen te komen.

Voorzitter, ik rond af. De ChristenUnie is blij met de detailhandelsstructuurvisie. Behalve de smet die de Jumbo-toezegging geeft, zijn we ook tevreden over het proces, dat zich kenmerkt door het samen optrekken met de middenstand. Laat die saamhorigheid ook de typering van het vervolgproces zijn. Aan de slag! Aan het werk voor een nog aantrekkelijker Barneveld, waar de consument vindt wat hij zoekt.

« Terug

Reacties op 'Detailhandel in Barneveld: wensen consument moeten leidend zijn'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2007 > mei